سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
۰ نفر

آوا زمانی: آن‌قدر اختراعات ریز و درشت و کشف‌های عجیب و غریب دانشمندان زیاد شده که گاهی فقط به گفتن «چه جالب» بسنده می‌کنیم و گاهی هم خیلی کوتاه دهانمان را باز می‌کنیم که «اوووووو»، مثلاً یعنی خیلی عجیب است!

خوب، بد، عجیب!

اما واقعیت این است که آنقدر بشر پیشرفت کرده و آنقدر دستاوردهای علمی زیاد شده که دیگر چندان به چشممان نمیآیند! که انگار دیگر هرچیزی امکانپذیر است و اگر چند روز دیگر هم خبر خرید و فروش بلیت بازیهای فوتبال آسیایی در ورزشگاه مریخ به گوشمان برسد، خیلی متعجب نخواهیم شد! آدمیزاد است دیگر! عجیب و جالب و با دستاوردها و خبرهای خوب و بدش!

درگذشت فیزیکدان برجسته

یکی از خبرهای تلخ سال میلادی گذشته، مرگ دانشمند بزرگ بریتانیایی، «استیفن هاوکینگ» بود. این فیزیکدان برجسته در ۲۲سالگی به بیماری نادری مبتلا شد. این بیماری هاوکینگ را چنان فلج کرد که حتی قدرت تکلم را هم از دست داد. آنروزها پزشکان به او گفته بودند که بیشتر از دو سال زنده نمیماند، اما او تا ۷۶سالگی عمر کرد و تحقیقات زیادی را به سرانجام رساند. گفته میشود تاکنون بیش از ۱۰میلیون نسخه از کتاب «تاریخچهی مختصر زمان» او به فروش رفته است.

خوب، بد، عجیب!

تغییر مبنای تعریف کیلوگرم

از خبرهای علمی عجیب سال ۲۰۱۸ میلادی این بود که در کنفرانس عمومی وزنها و مقیاسها* در ورسای فرانسه، قرار شد تعریف کیلوگرم و چند کمیت دیگر تغییر کند. همهی ما میدانیم که کیلوگرم یک واحد وزن است و ترازوهای سراسر دنیا با دقتهای متفاوتی آن را یک عدد نشان میدهند. اما واقعاً یک کیلوگرم چهقدر است؟! یعنی از کجا میدانیم که یک کیلوگرم اینقدر است که بر مبنای آن، بیشمار ترازو ساخته میشود؟

برای این کار دانشمندان یک وزنهی استوانهای شکل را در پاریس نگهداری میکنند که شاخص و معیار یک کیلوگرم است. یعنی اگر روزی ما آدمها یادمان رفت یک کیلوگرم چهقدر است و بر سر آن به اختلاف افتادیم، میتوانیم برویم آنجا و از سنگینی این استوانه بفهمیم یک کیلوگرم چهقدر است. حالا خبر جالب اینکه دانشمندان تصمیم گرفتند تعریف کیلوگرم را تغییر بدهند و از این به بعد، دیگر از ثابتهای فیزیکی یعنی همین استوانهی مذکور استفاده نکنند. از این به بعد برای کیلوگرم از ثابت پلانک که در فیزیک کوانتوم مطرح میشود، استفاده خواهد شد.

General conference on Weights and Measures *

خوب، بد، عجیب!

راهاندازی فروشگاهی بیفروشنده

نخستین سوپرمارکت بدون فروشنده در سال ۲۰۱۸ میلادی راهاندازی شد. این سوپرمارکت را شرکت آمازون در سیاتل آمریکا به راه انداخت؛ فروشگاهی که هیچ نیروی انسانیای در آن مشغول فعالیت نیست. البته برای ورود به این فروشگاه باید اپلیکیشن مربوط به آن را روی گوشی همراه خود بریزید. وقتی اپلیکیشن مذکور روی گوشیتان نصب باشد، میتوانید برای خرید وارد فروشگاه شوید، کالاهای مورد نظرتان را از روی قفسهها بردارید و بیرون بروید! آمازون از طریق آن اپلیکیشن و به کمک دوربینهای امنیتی بهطور خودکار هزینهی خرید را از حسابتان کم میکند.

خوب، بد، عجیب!

کاوش لایههای درونی مریخ

«اینسایت» (InSight) بر مریخ فرود آمد! این خبر از خبرهای مهم سال ۲۰۱۸ میلادی بود. اینسایت، اولین کاوشگری است که به تحقیق روی لایههای درونی مریخ میپردازد و به دانشمندان کمک میکند دربارهی شکلگیری مریخ و چرخش این سیاره اطلاعات زیادی بهدست بیاورند. جالب است بدانید مطالعاتی از این دست، تا حالا تنها روی کرهی زمین انجام شده و این اولینبار است که چنین تحقیقاتی در سیارهای دیگر انجام میشود.

خوب، بد، عجیب!

کمکم، افراد فلج هم  راه میروند

از خبرهای خوب سال ۲۰۱۸ دستاوردهای فناورانهی جدید پزشکان برای افراد فلج بود. دانشمندان موفق به ساخت ایمپلانتهایی شدند که سیگنالهای مغز را تقویت میکند و حرکت دوبارهی پاهای بیمار، باعث ترمیم عصبهای آسیبدیده و در نهایت راهرفتن فرد میشود. این دستاورد حتی در شرایط معلولیت مزمن هم به بیماران کمک میکند که بتوانند دوباره حرکت کنند.

تا پیش از این، گمان میرفت که اگر اعصاب نخاع، صدمه ببینند و ترمیم نشوند، به سختی بهبود مییابند. حالا مطالعات پژوهشگران نشان میدهد که محرک جدید باعث راه رفتن بیماران میشود. دانشمندان مذکور امیدوارند بتوانند تا سه سال آینده نسخهی پیشرفتهی این ایمپلانتها را آزمایش کنند. در صورت موفقیتآمیزبودن نتایج آزمایشها، امکان استفادهی دائمی از این ایمپلانتها فراهم میشود.

خوب، بد، عجیب!

کد خبر 428543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha