همشهری آنلاین: استاد ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه «برند» یک شعار نیست که بخواهیم به فکر شکل دادن آن از بالا به پایین باشیم، گفت: برند از پایین به بالا شکل می‌گیرد.

محمد سلطاني فر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح سومین کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ در مرکز همایش‌های دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با بیان اینکه «پرهیز دارم به عنوان سمت‌های دولتی سخنرانی کنم؛ این پست‌ها می‌آید و می‌رود و آنچه می‌ماند دانشجویی و پژوهشگری ما در حوزه ارتباطات است»، افزود: برندی که می‌سازیم باید قابلیت مقبولیت مردم را داشته باشد تا علاوه بر قابل لمس بودن در گذشته و حال، برای آیندگان هم قابل درک باشد. بنابراین در حوزه برندینگ اگر مردم بر نشان ما صحه نگذارند، برند شکل نمی‌گیرد.  

وی در تقسیم‌بندی رسانه‌ها بر اساس ساختار و کارکرد در حوزه تبلیغات به رسانه‌های ابزاری (مانند بروشور و پوستر)، رسانه‌های نهادی (مانند شرکت‌های انتشاراتی، رادیو و تلویزیون) و گروهی و رسانه‌های فرانهادی (مانند خبرگزاری‌ها)  اشاره کرد و گفت: تبلیغات همیشه از بستر رسانه‌ها به مخاطبین منتقل می‌شود و حوزه ساخت برند به واسطه رسانه‌ها اتفاق می‌افتد. امروز موضوع خبر و آگهی به شدت درهم آمیخته و هیچ خبری بدون منافع شکل نمی‌گیرد. هیچ انتقال اطلاعاتی هم در عرصه پرفشار و سرریز خبر نیست که منافعی اعم از سیاسی، اقتصادی و ... پشت آن نباشد.

استاد ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به بررسی کارکرد رسانه‌های مختلف در حوزه تبلیغات پرداخت و گفت: رادیو در میان رسانه‌های تبلیغی یکی از متداول‌ترین ابزارها است و با وجود سنتی بودن اما هنوز تاثیرگذاری بالایی در تبلیغات دارد به طوری که بر اساس نتایج پژوهش‌ها، ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان با شنیدن تبلیغات رادیویی تصویر آن را در ذهن خود می‌آورند. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان با ظهور تلویزیون، از «مرگ رادیو» سخن می‌گویند اما همچنان رادیو زنده است.

سلطانی‌فر با اذعان به اینکه تلویزیون همچنان در دنیا فراگیرترین رسانه است، تصریح کرد: با وجود اینکه تبلیغات در سینما در اغلب کشورهای جهان بسیار محدود است اما در ایران یکی از مهمترین وسایل تبلیغ، سینما است. رسانه‌های چاپی نیز به دلیل هزینه کمتر و سهولت بیشتر دارای جایگاه خاصی در عرصه تبلیغات بوده اما به دلیل مشکلات عدیده طی سالیان اخیر به تدریج در حال از دست دادن قدرت خود در عرصه تبلیغات است و با روند رو به کاهش تبلیغات چاپی مواجه هستیم.

وی به چالش کاهش تبلیغات در حوزه رسانه‌های مکتوب اشاره کرد و افزود: زنگ خطر بزرگی برای رسانه مکتوب به صدا درآمده است. جایگاه رسانه‌های چاپی به دلیل جایگزینی حوزه تبلیغات الکترونیک، به سرعت کاهش در حال کاهش است اما با این حال هنوز جایگاه خود را دارد. تبلیغات اینترنتی که بعد از آمدن تبلیغات پیامکی موبایلی شکل گرفت، به دلیل اینکه مزیت‌هایی نظیر صوت، تصویر، حرکت و ... را همزمان دارد به سرعت جایگزین تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و چاپی می‌شود.  

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: امروزه ضریب نفوذ رسانه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه تبلیغات به بالای ۸۵ درصد رسیده است.

بر طبق این گزارش، سومین کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ با سخنرانی دکتر علی اکبر فرهنگی چهره ماندگار علم مدیریت رسانه و محسن میرزایی مولف مجموعه کتاب‌های ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان در که به تبیین گذشته، حال و آینده تبلیغات ایران پرداخت، سه‌شنبه ۲۵ دی ماه در محل مرکز همایش‌های دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افتتاح شد.

کد خبر 428538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha