همشهری آنلاین: شماره ۷۷ فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

شماره ۷۷ فصلنامه علمی،  فنی و هنری اثر منتشر شد

به گزارش امروز روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این شماره اثر، مشتمل بر ۷ مقاله  :عصاری و عصارخانه ها؛ معرفی عصارخانه صالحی فرخ شهر در استان چهار محال و بختیاری  (اردشیر آخوندی سورکی)، پژوهش در کتیبه های سنگاب مسجد رحیم خان (زهرا حبیبی)، گونه شناسی الگوی چهار صفه در خانه های تاریخی ایران (غلامحسین غلامی، مجتبی کاویان)، تحلیل ساختار کالبدی و کارکردی خانه بهشتیان (مریم قاسمی سیچانی، بهنام پدرام، آزاده حریری)، نقشه تاریخی رود کارون و اراضی و نواحی خوزستان (نادر کریمیان سردشتی)، مسجد جامع قروه (استان زنجان)؛ بررسی و پژوهش موردی برای مطالعه تاریخ معماری ایران و سیاست مذهبی اهل سنت در قرن ششم هجری قمری / قرن نوزدهم میلادی و شواهدی از بازی نرد در سده های سوم و چهارم هجری در شهر بلقیس اسفراین است.

در مقاله عصاری و عصار خانه ها آمده است؛ عصارخانه نوعی آسیا برای خرد کردن دانه های ریز ودرشت روغنی بوده که در منطقه چهارمحال و بختیاری آنها را کارخانه  می نامند. گردش سنگ ضخیم و قطور عصاری با نیروی شتر، گاو و گاو میش علاوه بر استخراج روغن از دانه های روغنی، آس کردن برگ و ساقه گیاه و درخت و خرد کردن سنگ های معدنی را نیز انجام می داده که بیانگر تنوع کشت، مشاغل متنوع وابسته، تولید و تجارت دانه های مختلف روغنی و گیاهی یا وارد کردن آن از نقاط دوردست بوده است.

ساختمان عصارخانه چون مخصوص  کارگاه صنعتی و تولیدی ساخته می شده از سبک معماری خاص خود تبعیت می کرده است که باید آن را معماری صنعتی نامید. این بنا از نظر کاربرد مصالح و اصول معماری ایرانی با سایر بناهای خصوصی و عمومی مشابهت دارد.

کد خبر 428493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha