همشهری آنلاین: ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) از آمریکا خواست تا به همکاری استراتژیک دو کشور احترام بگذارد.

اردوغان و ترامپ

به گزارش یورونیوز، ساعاتی پیش از سخنان آقای کالین، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در توئیتی با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، آنکارا را تهدید کرد که اگر به کُردها حمله کند، واشنگتن اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «خروج به تعویق افتاده نیروها از سوریه را آغاز و همزمان قلمروهای کوچک باقی‌مانده نیروهای داعش را از هر طرف به شدت هدف می گیریم. اگر داعش شروع به شکل‌گیری کند از پایگاه‌های نزدیک دوباره به آنها حمله می‌کنیم. اگر ترکیه به کردها حمله کند، اقتصادش را نابود می‌کنیم. منطقه امنی به وسعت ۲۰ مایل تشکیل می‌دهیم…»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به این تهدید و با اشاره به این که حزب کارگران کردستان ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی توسط آمریکا شناخته شده است در توییتر نوشت: «یکی کردن کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه که در لیست تروریستی آمریکا است و همین‌طور شاخه آنها در سوریه یعنی جنگ جویان یگانهای مدافع خلق، اشتباه فاجعه‌آمیزی است.»

آقای کالین که پاسخ خود را با به اشتراک گذاشتن توئیت رییس جمهوری آمریکا همراه کرده بود، در توئیت دیگری افزود: «تروریست‌ها نمی‌توانند هم‌پیمان شما باشند. ترکیه انتظار دارد آمریکا به همکاری استراتژیک این دو کشور احترام بگذارد و نگذارد تا پروپاگاندای تروریستی بر آن سایه بی‌افکند. تفاوتی بین حزب کارگران کردستان ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و یگان‌های مدافع خلق با داعش نیست. ما به جنگ خود علیه تمام آنها ادامه خواهیم داد. »

آمریکا از جنگ جویان کُرد یگان های مدافع خلق در سوریه در جنگ با داعش حمایت کرده است در حالیکه ترکیه این جنگجویان را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه و گروهی تروریستی می داند.

تهدیدات رییس جمهوری آمریکا علیه ترکیه در حالی بیان می‌شود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود برای دستیابی به توافقی با ترکیه در حفاظت از پیکارجویان کُرد در سوریه «خوشبین» است.

پمپئو که در سفری در امارت متحده عربی به سر می برد، تصریح کرد: «آمریکا حق مردم ترکیه و حق آقای اردوغان برای حفاظت از کشورشان در برابر تروریست‌ها را به رسمیت می‌شناسد.»

کد خبر 428467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha