همشهری آنلاین: فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری، هنری است برای قصه گویی مصور در جهت مستند ساختن زندگی؛ این نوع از عکاسی جدا از هرگونه تعصب و قضاوت فراتر از محدودیت‌های نژادی، زبانی و فرهنگی می‌رود.

فتوژورنالیسم؛ داستان زندگی در تصاویر

به گزارش ایمنا، عکاسی خبری یا فوتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آنها اطلاع رسانی است و عکاسان خبری نویسندگان مقاله‌ای هستند که از طریق  عکس به تصویر کشیده می‌شود. به گفته دکتر یونس شکرخواه، یکی از معروفترین متخصصان در حوزه ارتباطات، عکاسی خبری "هنری است که برای قصه گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند. گزیده ای جهانی است و به همه مربوط می‌شود و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی عبورمی‌کند. فوتوژورنالیسم ما را به عکس‌هایی ارجاع می‌دهد که یک داستان را بیان می‌کند مثل عکس‌هایی که در رسانه‌های خبری، مجلات، گاه‌ نامه‌ها یا هفته نامه‌ها می‌بینیم. این نوع از عکاسی می‌تواند در بردارنده عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری، علائق انسانی و همچنین به تصویر کشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی باشد. نکته مهم این است که روایت عکس، مقدم بر قضاوت است. یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد. پس لازم است به عکاسان خبری گفته شود: سعی نکنید قضاوت خود را به عکس القا کنید. در فوتوژورنالیسم، عنوان یا مضمون، مقدم بر عکس است و باید به مخاطبان و بینندگان و کسانی که داوری می‌کنند کمک کند تا خودشان داستان یا ماجرا را کشف کنند.

در این راستا ورلد پرس فوتو یکی از مهم ترین بنیادهای عکاسی خبری و مستند در جهان است که آشنایی با آن و عکس‌های پذیرفته شده در مسابقاتی که سالانه توسط این بنیاد برگزار می‌شود به درک بهتر ما از مفهوم عکاسی خبری یا فوتوژورنالیسم کمک می‌کند.

  • اهمیت جهانی بنیاد ورلد پرس فوتو (World Press Photo)

ورلد پرس فوتو یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی است که در سال  ۱۹۵۵ در شهر آمستردام هلند تاسیس شد. از سال ۲۰۱۱ تاکنون هر ساله این بنیاد در زمینه عکاسی مستند و مطبوعاتی و در ارتباط با مسائل و موضوعات پیرامون حقوق بشر مسابقات سالانه عکاسی برگزار می‌کند. از این رو امروزه، این نهاد به عنوان یکی از معتبرترین و مهم ترین سازمان‌ها در زمینه عکس مستند و خبری در جهان شناخته می‌شود. هدف اصلی از برگزاری مسابقات سالانه توسط آکادمی "ورلد پرس فوتو"، حمایت همه جانبه از عکاسی مطبوعاتی و ایجاد انگیزه در این زمینه است. افزایش و تبادل اطلاعات از طریق عکس های خبری و مطبوعاتی نقش عمده‌ای در آگاهی مردم دارد به همین دلیل هر سال، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی متعددی توسط آکادمی "ورلد پرس فوتو" جهت آموزش و ارتقاء مهارت‌ها در زمینه عکاسی خبری و مطبوعاتی برگزار می‌شود.

برخی از آثار برگزیده در مسابقات جهانی  ورلد پرس فوتو در سالهای اخیر

عنوان: در انتظار آزادی

عکاس: Neil Aldridge

توضیح: کرگدنی سفید را با چشم بندی بر چشم و ترزیق دارو برای حفاظت در برابر شکارچیان آرام کرده‌اند تا آن را به مناطقی با امنیت بیشتر منتقل کنند. کرگدن سفید جنوبی از گونه‌های در خطر انقراض می‌باشد که به دلیل ارزش زیاد و خواص دارویی آن مورد شکار قرار می‌گیرد و در کشورهایی مانند چین و ویتنام از شاخ آن در صنایع تجاری استفاده می‌شود. (متاسفانه سال گذشته با مرگ "سودان" آخرین کرگدن نر سفید شمالی در سن ۴۵ سالگی، اکنون فقط دو کرگدن ماده از این نوع در دنیا زنده هستند.)

عنوان: نه به خرافات

عکاس: Jasper Doest

توضیح: یک ماکائو ژاپنی از فرزندش در برابر سرما در کوه‌های Yamanouchi، ژاپن مرکزی حمایت می‌کند. در سال‌های اخیر ماکائو ژاپنی که به عنوان میمون برفی شناخته می‌شود به انسان‌ها عادت کرده‌اند. به دلیل تغییر زیستگاه آن‌ها از نواحی کوهستانی به مناطق subalpine و هموار، ترسشان از انسان‌ها ریخته و در صورتی  که احساس خطر کنند حمله‌ور می شوند به همین دلیل اغلب به عنوان آفت در منطقه از آنها یاد می‌شود. با وجود حمایت رسمی دولت ژاپن از ماکائوها از سال ۱۹۴۷، اما برخی از قوانین محلی اجازه اهلی کردن آن‌ها را به منظور استفاده  در سیرک و سرگرمی انسان‌ها را می‌دهد. همچنین بعضی معتقدند که آن‌ها واسطه‌ای بین انسان‌های شوم و خدایان هستند و به همین دلیل سزاوار تمسخر و خنده هستند. گفتنی است که بیش از هزار سال از وجود صنایع سرگرمی و تجاری در ژاپن که میمون‌ها رکن اصلی آن بودند، می‌گذرد.

عنوان: آیشا، ۱۴ ساله

عکاس: Adam Ferguson

توضیح: این پرتره درنیجریه از دخترانی گرفته شده که توسط ستیزه جویان بوکو حرام دزدیده شده بودند، به آنها مواد منفجره بستند و قرار بود طی عملیات انتحاری در میان جمعیت منفجر شوند. اما به جای انفجار موفق به فرار شدند و نجات پیدا کردند. هر ساله تعداد زیادی از کودکان و دختران قربانی عقاید و افکار گروه شورشی و تروریستی بوکو حرام می‌شوند.

شایان ذکر است که هم اکنون نمایشگاهی از برترین عکس‌های خبری منتخب در مسابقات جهانی ورلد پرس فوتو، تا تاریخ هشتم بهمن در موزه هنرهای معاصر اصفهان برای دوستداران هنر و عکاسی دایر است.

کد خبر 428353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha