تراکم ساخت‌وسازها در مناطق پهنه مرکزی عامل مهمی بر محرومیت بانوان ساکن در این پهنه از امکانات رفاهی از جمله شهربانوهاست.

بانوان و اشتغال

موضوعی که در کنار کمبود فضای سبز و زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی ویژه بانوان بیشتر به چشم می‌آید. گرچه تلاش در راستای راه‌اندازی این مجموعه‌ها همواره از اولویت‌های شهرداری مناطق بوده و هست اما واقعیت آن است که در مناطق مرکزی و بافت تاریخی شهر تهران که همه محله‌ها از نبود زمین کافی رنج می‌برند تحقق این مهم امری محال و دست نیافتنی است.  

  • منطقه ۱۰ بهاره خسروی
  •  شهربانو محله هاشمی دور از دسترس است 

مجموعه شهربانو منطقه ۱۰ در سال ۱۳۹۲ با مساحت ۳ هزار و ۷۰۰‌مترمربع در ۷ طبقه برای استفاده بانوان بهره‌برداری شده است. به گفته «منصوره حسین‌زاده» مدیر مجموعه شهربانو بخشی از مجموعه با هدف کارآفرینی به زنان سرپرست خانوار اختصاص دارد. مزون لباس، کتابخانه با ۵ هزار جلد کتاب، کتابخانه ویژه نابینایان با ۶۸ هزار جلد کتاب بریل، سالن ورزشی، استخر و سونا و اتاق نمک بخش‌های دیگر شهربانو هستند.» حسین‌زاده می‌گوید:

«مثنوی‌خوانی، برپایی بازارچه و اختصاص غرفه به معلولان برای تولید و فروش محصولات مختلف و همچنین برگزاری کلاس‌های متنوع با مشارکت شهروندان در قالب نذر فرهنگی، برنامه‌هایی هستند که شهروندان می‌توانند رایگان از آنها استفاده کنند.» درهای شهربانو همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ به روی اهالی باز است و هرچند به گفته مسئولان شهری امکانات خوبی در شهربانو فراهم شده است اما اهالی رضایت کافی ندارند. «ندا امانی» عضو شورایاری منطقه در تأیید گلایه‌مندی اهالی می‌گوید: «متأسفانه مجموعه شهربانو در جنوبی‌ترین بخش منطقه ساخته شده است که مسیر تردد وسایل نقلیه عمومی در آن وجود ندارد و به همین دلیل بانوان برای رفت‌وآمد و استفاده از امکانات این مجموعه با مشکل مواجه هستند.»

  • منطقه۱۱ فاطمه عسگری‌نیا
  • آغاز به کار شهربانو قلمستان به‌زودی 

گرچه منطقه ۱۱ شهرداری تهران تنها منطقه در پهنه مرکزی پایتخت است که بانوان ساکن در آن از داشتن مجموعه‌ای تحت عنوان شهربانو محروم هستند اما به گفته «سکینه بدرلو» رئیس اداره بانوان شهرداری منطقه به‌زودی بانوان منطقه خبرهای خوبی می‌شنوند: «مجموعه شهربانو تا پایان سال در محله «قلمستان» کار خود را آغاز می‌کند.» او می‌گوید: «تلاش کردیم با ایجاد امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی زمینه اشتغال بانوان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی را نیز فراهم کنیم.»

به گفته بدرلو در حال حاضر در همه شهربانوهای فعال در شهر تهران دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود اما به هیچ یک از بانوان شرکت‌کننده در این دوره‌ها مدرک مهارتی ارائه نمی‌شود: «ما برای خدمت‌رسانی بهتر به بانوان منطقه برگزاری کلاس‌های آموزشی همراه با ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای را در دستور کار مسئولان شهربانو قرار داده‌ایم.» رئیس اداره امور بانوان شهرداری منطقه بر این باور است، به واسطه بافت قدیمی و ریزدانگی در بخش ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی ویژه بانوان با مشکلاتی همراه هستیم و امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته و راه‌اندازی نخستین مجموعه شهربانو در منطقه، شاهد رفع بخشی از نیاز بانوان منطقه باشیم.  

  • منطقه۱۲ معصومه غلامی‌
  • اطلاع‌رسانی شهربانو سنگلج ضعیف است 

‌مجموعه شهربانوی منطقه، حدود ۴ هزارمترمربع مساحت دارد و در ۳ طبقه ساخته شده است. بخش‌هایی از این مجموعه سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری شده و مرحله دوم هم بهمن ماه افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. در این شهر نیمه فعال، مجموعه ورزشی و کلاس‌های هنری در ۱۴ رشته از جمله آرایشگری، عکاسی و موسیقی با هزینه‌های مناسب برگزار می‌شود.  

«مریم‌السادات موسوی» مدیر شهربانو می‌گوید: «به‌طور میانگین روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از خدمات شهربانو استفاده می‌کنند.» هرچند یک سال از افتتاح بخشی از شهربانو می‌گذرد اما تعداد زیادی از شهروندان اطلاعی از این موضوع ندارند. شورایاران منطقه هم از فعالیت و خدمت‌رسانی در مجموعه شهربانو اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند: «نمی‌دانستیم مجموعه بهره‌برداری شده و تصور می‌کنیم شهروندان هم اطلاعی ندارند و به همین دلیل با استقبال کم مردم مواجه هستند.» 

شورایاران و شهروندان اطلاع‌رسانی ضعیف را مشکل مدیریت می‌دانند و باور دارند که با تغییر رویکرد مدیریت این مشکل رفع و بی‌شک با استفاده از شیوه‌های درست اطلاع‌رسانی و تبلیغ، پای شهروندان زیادی به این شهر باز می‌شود.  

کد خبر 428268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha