همشهری آنلاین: سرپرست وزارت بهداشت گفت: در سال‌های ٩٨ و ٩٩ حدود ١٩ هزار پرستار در بخش دولتی جذب می‌شوند و شرایطی فراهم خواهد شد که بخش خصوصی نیز بتواند تعدادی نیروی پرستاری جذب کند.

پرستار

به گزارش  مهر، سعید نمکی، روز شنبه در حاشیه مراسم روز پرستار، طرح تحول سلامت که یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید است، با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسته‌های طرح تحول سلامت از جمله کاهش هزینه‌های کمرشکن از جیب بیمار، تامین و تهیه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و حمایت از آنها و همچنین ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مناطق کمتر برخوردار، تقویت خواهد شد.

سرپرست وزارت بهداشت درخصوص معوقات پرستاران گفت: هفته آینده به پرداخت معوقات پرستاری رسیدگی شده و نحوه پرداخت آنها تعیین خواهد شد. در مورد کارانه پرستاران نیز، دستور داده شد تا در اسرع وقت پرداخت شود.

نمکی از جذب و استخدام ١٩ هزار نیروی پرستاری خبر داد و گفت: در سال های ٩٨ و ٩٩ حدود ١٩ هزار نیروی پرستاری در بخش دولتی جذب می شود. همچنین شرایطی فراهم خواهد شد که بخش خصوصی نیز بتواند تعدادی نیروی پرستاری جذب کند.

وی در خصوص حقوق پرستاران، خاطرنشان کرد: بین حقوق کارکنان نظام سلامت، تناسبی برقرار است و اگر حقوق پرستاران به عنوان یکی از زحمت کش ترین قشر جامعه پزشکی با عدالت فاصله دارد، باید بازنگری و اصلاح شود.

به گزارش مهر، سرپرست وزارت بهداشت، گفت: پرستاران می‌توانند بزرگ ترین رکن نظام سلامت باشند، اما نگاه ما به پرستاری باید تغییر کند، چراکه پرستاری فقط به حضور بر بالین بیمار و بیمارستان خلاصه نمی‌شود و باید دوره آموزشی ۴ ساله پرستاری، دگرگون شود.

نمکی اظهار داشت: پرستاران باید در نظام ارائه خدمات، بیشتر نقش آفرینی کنند و جایگاه بهتری داشته باشند.

وی یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت با قدرت و شدت ادامه پیدا می کند، اما باید یکبار دیگر آن را مرور و اولویت ها را باز تعریف کنیم و  توجه داشته باشیم که چه کسی را در چه جایگاهی و برای ارائه چه خدماتی در نظر می‌گیریم. البته این به معنی کنار گذاشتن کارشناسان بهداشتی نیست چون همه ما در نظام سلامت، یک تیم هستیم و گسست بین پزشک و پرستار، پرستار و ماما و کارکنان بهداشتی و درمانی باید ترمیم شود، امروز، روز تفرق نیست بلکه روز وفاق ملی است.

سرپرست وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: نباید دعاوی  پزشک و پیراپزشک را به بیرون از خانواده ببریم و حق نداریم اجازه دهیم کسی بیرون از حرفه ما بخواهد دخالت کند و باید از همدیگر حمایت کنیم.

نمکی تاکید کرد: ساعت ها و جلسات زیادی در خصوص مشکلات معیشتی پرستاران داشتیم و زمانی که استخدام پرستاران مصوب و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، بودجه ۹۸ بسته شده بود، اما به رغم این مصوب شد که ۱۹ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ استخدام شوند و این را به صورت کتبی به رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اعلام شد و قول دادیم که با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم و اعتبار آن را نیز از محل ۱۰ درصد اضافه تر پرداخت برای حقوق بخش سلامت در نظر گرفته ایم و تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در حوزه پرستاری در انزوا بود که باید تسهیلاتی برای آن در نظر گرفت و یکی از تلاش‌های ما، احیای بخش خصوصی در کنار بخش دولتی خواهد بود. سرپرست وزارت بهداشت گفت: مکلف و متعهد هستم که مشکلات تعرفه و کارانه پرستاران را پیگیری کنم تا از شرمساری جامعه پرستاری بیرون بیاییم. البته انتظار دارم که ساختارها اصلاح شوند و سازمان نظام پرستاری به ما کمک فکری دهد تا بتوانیم در تحول اساسی نظام سلامت موفق باشیم.

وی با اشاره به تقارن روز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: آنچه این همه رنج را در چهره و دیدگان حضرت زینب (س) در کربلا زیبا کرد و این والامقام را صبور و شکیبا کرد تا بدن های قطعه قطعه شده مطهر را زیبا ببیند، فقط عشق بود و خمیرمایه حضور پرستاران در کنار بیماران، هم عشق است.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: به عنوان یک برادر کوچک تر، دستان مهربان خانم دکتر مداح، پیشکسوت پرستاری کشور به عنوان نماد پرستاران کشور را می بوسم. در سیمای ایشان، هر خط و چروک، یک شعر مهربانی است.

نمکی خاطرنشان کرد: ۳۲ سال پیش یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی را بنا کردم، ۲۸ سال پیش نظام بهداشتی کشور را در کنار همکاران، اداره کردم و امسال که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم، می‌بینیم که دستاوردهای بسیار زیادی در کاهش مرگ مادران و نوزادان داشته ایم. البته زمانی با ۵ دلار، مردم را علیه ۶ بیماری واگیر و مسری واکسینه می کردیم، اما امروز شاهد شیوع قابل توجه بیماری‌های غیر واگیر، اختلالات بهداشت روان و جمعیت سالمندان افسرده ای هستیم که جوانی نکرده اند و هزینه‌های آنها، به مراتب بالاتر است.

وی اضافه کرد: به رغم موفقیت‌هایی که در تامین سلامت زنان و کودکان داشته ایم، اما در تامین سلامت مردان موفقیت چندانی نداشته ایم، چون اصولا مردان به سلامت خود توجه زیادی ندارند و این موضوع نیز اینک یکی از جدی‌ترین مسائل نظام سلامت است که باید برای آن، برنامه ریزی کنیم.

کد خبر 428248

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha