همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: زیردریایی فاتح نهم بهمن ماه به ناوگان دریایی جنوب ملحق می‌شود.

حسین خانزادی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، امیر دریادار «حسین خانزادی» امروز - شنبه- در حاشیه مراسم ترحیم مادر فرمانده کل ارتش در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات نهایی ساخت این زیردریایی به اتمام رسیده و نهم بهمن ۹۷ به ناوگان دریایی جنوب ملحق می شود.

زیردریایی کلاس فاتح (به انگلیسی: Fateh-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است. زیرسطحی ۵۲۷ تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح ۵۹۳ تن است. این زیردریایی که از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر است، توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده می‌شود.

سرعت سطحی فاتح ۱۱ نات (۲۰٫۳۵ کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور ۱۴ نات (۲۵٫۹ کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

فاتح دارای ۴ مقر پرتاب اژدرهای کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری بوده و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درمورد تعمیر و بازسازی ناوشکن دماوند نیز اظهار داشت: در بازدیدی که هفته گذشته از این زیردریایی انجام دادیم سازه های آن تکمیل شده است و مراحل نهایی تعمیر را طی می کند.

دریادار خانزادی اعلام کرد: ناوشکن دماوند تا پایان سال به ناوگان دریایی شمال کشور در دریای خزر ملحق می شود.

وی همچنین درمورد حضور نیروی دریای ارتش در اقیانوس اطلس تاکید کرد: این حق هر کشوری است که در هر کجا که خواست دریانوردی کند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

وی زمان دقیق این دریانوردی را اعلام نکرد و گفت: تمام دریانوردی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بزرگ است و به منظور تامین امنیت برای ناوگان کشتیرانی ایران انجام می شود.

کد خبر 428240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha