همشهری آنلاین: دوره ریاست ۶ ماهه رومانی بر اتحادیه اروپا در حالی آغاز می‌شود که تنش میان بروکسل و بوداپست در ماه‌های گذشته رو به افزایش نهاده است.

آغاز پرتنش ریاست شش ماهه رومانی برای اتحادیه اروپا
 سیاستمداران اروپایی و اعضای شورای اتحادیه اروپا نگرانی های خود را از فساد شدید، ضعف دموکراسی و عدم استقلال نهادهای قضایی در رومانی ابراز کرده‌اند.

رومانی با برگزاری مراسمی پرشکوه در شامگاه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در بخارست، پایتخت این کشور، آغاز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را رسمیت بخشید.

این اولین بار است که رومانی پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ ، ریاست دوره‌ای این نهاد را بر عهده می‌گیرد.

آغاز این دوره شش ماهه در حالی صورت می‌گیرد که تنش میان بروکسل و بخارست در ماه‌های گذشته رو به افزایش نهاده است.

سیاستمداران اروپایی و اعضای شورای اتحادیه اروپا نگرانی های خود را از فساد شدید، ضعف دموکراسی و عدم استقلال نهادهای قضایی در رومانی ابراز کرده‌اند.

وزیر خارجه رومانی پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که اختلافات سیاسی بر ریاست شش ماهه کشورش بر اتحادیه اروپا تاثیری نخواهد گذاشت.

پیش از این نیز ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا از شک و تردیدهایش درباره توانایی رومانی برای ریاست دوره ای اتحادیه اروپا سخن گفته بود. با این حال، در مراسم شب گذشته از حمایت کمیسیون از رومانی گفت و افزود: «در ماه های گذشته کمیسیون اروپا که با رومانی دوست است، با وجود اینکه برخی این دوستی را زیر سوال می برند، در کنار این کشور بود و خواهد ماند.»

رویترز

تجمع حامیان اتحادیه اروپا: آینده رومانی باید با اتحادیه اروپا باشد - رویترز

با وجود ابراز دوستی و همراهی کمیسیون اروپا با رومانی، آقای یونکر به طور غیرمستقیم به بخارست هشدار داد: «اتحادیه اروپا با مصالحه به نتیجه می رسد. اما وقتی پای حقوق بشر، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد در میان باشد، مصالحه ای در کار نخواهد بود.»

کلاوس یوهانیس، رییس جمهوری رومانی نیز در مراسم آغاز ریاست دوره ای کشورش بر اتحادیه اروپا: «اتحاد با وجود تفاوت ها یک شعار ساده نیست. متحد بودن در اتحادیه اروپا نشان از چشم انداز دائمی این پروژه سیاسی دارد. پروژه ای که قادر است به طور مداوم بدون عقب نشینی از ارزش ها و اصول پایه‌ای، خود را تغییر دهد و سازگار کند.»

همزمان با برگزاری مراسم آغاز ریاست دوره ای رومانی بر اتحادیه اروپا، تظاهراتی خارج از محل برگزاری برای اعلام حمایت از اتحادیه اروپا و انتقاد از فساد در دستگاه دولتی رومانی صورت گرفت.

ریاست رومانی بر اتحادیه اروپا فرصتی طلایی است برای بخارست تا در مسائل پیش روی این اتحادیه از قبیل برکسیت، مذاکرات برای عضویت کشورهای بالکان و دیگر پروژه های اروپایی تاثیر بگذارد.

کد خبر 428181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha