همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات نشان داده است که پیروی از برخی عادات غذایی و تغییر در شیوه زندگی، می‌تواند ژن‌هایی را که سبب ذخیره چربی در بدن ما می‌شود، غیرفعال کند.

ژن چاقي

 با ۵ گام کلیدی برای خاموش کردن ژن‌هایی که به افزایش وزن کمک می‌کنند، آشنا شوید.

* پیاده‌روی کنید: پیاده روی در صبح و در زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید هستید، منجر به کاهش وزن می‌شود آنهم بدون در نظر گرفتن این که شما چقدر فعالیت بدنی دارید  یا چه میزان غذا می‌خورید. نور صبحگاهی خورشید اثر ژن‌های چاقی را بسیار کاهش می‌دهد و منجر به افزایش متابولیسم می‌شود.

* تا جایی که ممکن است آنتی‌بیوتیک نخورید: باکتری‌های مفید روده علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود وضعیت گوارش، سلامت مغز و حفظ سلامت کلی بدن، یک فایده دیگر هم دارند و آن کنترل ژن‌های چاقی است. این باکتری‌ها با کمک فیبر موجود در غذاها و تشکیل اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه این کار را انجام می‌دهند. زمانی که از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنیم، باکتری‌های مفید روده از بین می‌روند و یا توانایی آنها برای ساختن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه کاهش می‌یابد. پس دیگر نمی‌توانند ژن‌های چاقی را تحت کنترل خود داشته باشند.

* چربی‌های اشباع و قند را کنار بگذارید: جالب است که بدانید تحقیقات جدید ثابت کرده اند که پیوند عمیقی بین مصرف قند و چربی و فعال شدن ژن‌های چاقی وجود دارد. مواد غذایی حاوی چربی‌های مضر حتی اگر کمترین میزان کالری را هم دریافت کنید، منجر به افزایش وزن می‌شوند. غذاهای چرب و قندها ژن‌های ذخیره‌سازی چربی را در بدن ما روشن می‌کنند.

* ویتامین‌ها را بیش از حد مصرف نکنید: بنا به تحقیقات، سطح بالای ویتامین‌های گروه به با افزایش چاقی و دیابت همراه است. محققان ثابت کرده اند که شیرخشک‌های غنی شده با ویتامین‌ها می‌تواند ژن‌های چربی را فعال کند. مصرف مولتی ویتامین به طور روزانه خوب است اما افراط در مصرف آنها بدون آسیب نمی‌تواند باشد. بهتر است رژیم غذایی‌تان تمام نیازهای تغذیه شما را پوشش دهد و متعادل باشد تا نیازی به متوسل شدن به قرص‌های ویتامین نداشته باشید.

* غذاهای کنسرو شده را فراموش کنید: تمام غذاهای کنسروی ترکیبی به نام بیسفنول A دارند که این ماده برای تهیه پلاستیک نرم، ظروف پلاستیکی و لایه داخلی قوطی کنسرو استفاده می‌شود. این ترکیب بر روی ژن‌های چاقی تاثیر می‌گذارد و آنهم از طریق راهی که به داخل غذاهای اسیدی چرب مانند کنسرو گوجه فرنگی، کنسرو تن، و ... پیدا می‌کند. غذاهای کنسروی را کنار بگذارید و یا حداقل آنهایی را انتخاب کنید که بدون عبارت BPA هستند.

کد خبر 428103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =