همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اجرای درست قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، شفافیت اطلاعات را اعتمادآفرین و بازدارنده داده‌های دستکاری‌شده دانست.

سعید رضا عاملی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید سعیدرضا عاملی در چهل‌وسومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با تصویب کلیات سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی همراه بود،  شفافیت اطلاعاتی را دارای اهمیت دانست و گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات که مرتبط با اطلاعات عمومی است، شایسته است سامانه‌ای برای شفافیت تراکنش‌های مالی و اداری مرتبط با منابع مالی خدمات قرآنی راه‌اندازی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای شفافیت اطلاعات قرآنی،  افزود: شفافیت اطلاعات مالی برای فعالیت‌های قرآنی که خدمت بزرگ و باشرافتی است، اعتمادآفرین و بازدارنده داده‌های دستکاری‌شده و غلط خبری خواهد بود. بر این اساس مقرر شده ماده ۸ سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی اصلاح شود.

  • عاملی: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را «آباد» تحویل گرفتم 

دکتر عاملی در این جلسه با تقدیر از خدمات دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در دوران مسئولیت دکتر مخبر دزفولی، پایه بسیاری از خدمات بزرگ گذاشته شده است و باید تاکید کنم که دبیرخانه را «آباد»  تحویل گرفتم و امیدواریم با توفیق الهی و همکاری مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم این مسیر را به جلو ببریم.

  • تاکید بر دوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از حوزه اجرا 

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، نظارت و ارزیابی و کمک به اجرایی شدن مصوبات در دو حوزه گسترده و مهم «علم و فناوری»  و «فرهنگ و جامعه»  است،  افزود: این مسئولیت سنگینی که رهبر حکیم و الهی انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند نیاز به نوعی آرامش و دوری از فعالیت اجرایی دارد و شایسته است دبیرخانه و ستادهای مربوطه بر وظایف اصلی خود متمرکز شوند.

بر طبق این گزارش، در چهل‌وسومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نحوه و آئین‌نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت که در این باره تاکید شد تا کارگروه مشترکی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده و در نتیجه آن، توافق­نامه‌ تنظیم شده جهت صدور مجوز مؤسسات قرآنی برای تصویب در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گیرد.  

در این توافق‌­نامه، تشکیل هیئتی با عنوان «هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی» پیش‌بینی شده است که به منظور هم‌­افزایی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خواهد کرد.  تصویب ضوابط یکسان در صدور مجوز، رصد فرآیندهای اجرایی دو دستگاه و تدوین برنامه‌های مؤثر در افزایش هم‌افزایی و هماهنگی دو دستگاه از جمله وظایف و اختیارات پیش‌بینی شده برای این هیئت است.

تمرکز بر فعالیت‌های استانی مؤسسات قرآنی، پیش‌بینی ضوابط تمدید مجوزها، توجه به هیئت‌های دارای ماهیت غیردولتی، تدقیق در تشریفات اجرایی و شکلی صدور مجوز، تقسیم وظایف اجرایی دو دستگاه بر اساس رسالت‌های آموزشی و ترویجی و تعیین تکلیف حمایت‌های مالی دو دستگاه از جمله مواردی بود که توسط اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد توجه قرار گرفت.

  • منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 428099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha