همشهری آنلاین: برهم صالح رئیس جمهوری عراق از قطر خواست در برقراری یک ساختار برای برقراری و تقویت روابط مشترک میان کشورهای منطقه و جهان عرب مبتنی بر تفاهم و گفتگو کمک کند.

صالح: قطر به برپایی ساختار جدید روابط منطقه ای کمک کند

به گزارش ایرنا از دفتر ریاست جمهوری عراق، صالح روز پنجشنبه در دوحه در دیدار با 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر از این کشور خواست در ایجاد این ساختار جدید برای روابط مشترک برای تقویت روابط و همکاری های میان کشورهای منطقه و جهان عرب مشارکت و کمک کند.
امیر قطر نیز در این دیدار بر حمایت کشور از امنیت و ثبات عراق و نیز تقویت روابط دو جانبه تاکید کرد.

دو طرف همچنین ضمن طرح دیدگاه های خود درباره تحولات سیاسی و امنیتی در جهان عرب و عرصه بین المللی درخصوص روابط دو جانبه و گسترش همکاری های مشترک با یکدیگر سخن گفتند.

تاکید بر ضرورت هماهنگی مواضع در خصوص تحولات منطقه و جهان و همچنین اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از دیگر محورهای گفتگوی مقامات عراق و قطر بود.

صالح تاکید کرد که عراق خواهان تقویت روابط با همه برادران عرب خود بدون استثناست و همچنین بر تداوم نقش محوری خود بعنوان عرصه پیوند ملت های منطقه و نه درگیری آنها با یکدیگر، اصرار دارد.
برهم صالح رئیس جمهوری عراق درحالی پنجشنبه شب به سفر یک روزه خود به قطر پایان داد که وزیران خارجه، برنامه ریزی، تجارت و نیز فرهنگ وی را در این سفر همراهی می‌کردند.

محمدعلی حکیم وزیر امور خارجه عراق نیز همزمان در توییتی از برنامه دیدار دو جانبه خود با همتای قطری برای بررسی روابط دو کشور از جمله موضوع تسهیل صدور روادید ورود برای عراقی ها به قطر خبر داد.
سخنگوی ریاست جمهوری عراق پیشتر، در بیانیه ای بحث و گفتگو با مقامات قطری درخصوص موضوعاتی چون بازسازی عراق، سرمایه گذاری در اقتصاد کشور، هماهنگی های امنیتی و تاکید بر اهمیت مبارزه با تروریسم در منطقه را برنامه های این سفر اعلام کرده بود.

'لقمان الفیلی' گفته بود: این سفر در راستای تلاش عراق برای تقویت روابط با جهان عرب و کشورهای منطقه و ادامه سفرهای منطقه‌ای است که پیشتر به کشورهای کویت، امارات، اردن، ایران، عربستان و ترکیه انجام شده است.

وی همچنین گفت که صالح در این سفر بر اهمیت انجام گفتگوی فراگیر عربی و منطقه ای با مشارکت همه کشورها برای پایان بخشیدن به تنش ها و درگیری ها، و تلاش مسالمت آمیز و مشترک برای عبور از اختلافات و آغاز توسعه فراگیر بر اساس منافع مشترک ملت های منطقه تاکید خواهد کرد.
وی تلاش برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان عراق و قطر از جمله توسعه بخش حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را از دیگر اهداف سفر برهم صالح به قطر دانست.

برهم صالح، طرح خود برای انجام گفتگوی جدی و همکاری نزدیک کشورهای منطقه برای کاهش تنش و مبارزه با تهدیدات مشترک را در سفر به تهران اعلام و سپس در جریان دیگر سفرهای منطقه‌ای خود آن را تشریح و تکرار کرده است.

کد خبر 428063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha