چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی - دبیرتحریریه: توسعه فضاهای شهری و افزایش تراکم بافت‌های مسکونی و تجاری در بخش‌های زیادی از پایتخت، ساکنان و کاسبان را با محدودیت‌های متعددی از جمله در بخش حمل‌ونقل مواجه کرده است.

علی‌الله‌سلیمی

ملموس‌ترین مشکل در این زمینه، کمبود جای پارک در بسیاری از محله‌ها به‌ویژه اطراف مراکز اداری و تجاری است که هر روز با انبوه مراجعان مواجه است. مدیران شهری در سال‌های اخیر برای غلبه بر این مشکل راهکارهای متعددی را به کار گرفته‌اند که یکی از آنها، ساخت و بهره‌برداری از پارکینگ‌های مکانیزه است که تجربه متفاوتی در استفاده از دستاوردهای تکنولوژی در زمینه خدمات شهری محسوب می‌شود.

این راهکار می‌تواند بسیاری از مشکلات شهروندان در زمینه کمبود جای پارک در شهر را برطرف کند اما مشکلی که در این میان هست و باید با تأمل به آن نگریسته شود تا مشکلات جانبی به حداقل برسد، مسئله مکان‌یابی و راه‌اندازی پارکینگ‌های مکانیزه در محل‌های مورد نیاز شهروندان است که‌گاه در این زمینه غفلت می‌شود و برخی از این پارکینگ‌ها در مکان‌هایی ساخته و راه‌اندازی می‌شود که کمتر مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد. مدیران و مسئولان شهری در این مورد به نبود زمین خالی در همسایگی مراکز تجاری و بافت‌های مسکونی متراکم اشاره می‌کنند که عملاً هرگونه فعالیت عمرانی و ساخت سازه‌های حجیم در این محدوده‌ها را با محدودیت مواجه می‌کند.

از طرف دیگر، نگهداشت سازه پارکینگ‌های مکانیزه هم از مسائلی است که مدیران شهری را مجبور می‌کند در مکان‌یابی و راه‌اندازی این سازه‌ها سختگیرانه عمل کنند، چراکه کارآیی مفید این سازه‌ها با نظارت مستمر ناظران فنی همراه است و باید به‌طور منظم و مرتب به فعالیت این پارکینگ‌ها نظارت و مسائل ایمنی همواره در اولویت باشد، چون پارکینگ مکانیزه ترکیبی از ماشین‌آلات مکانیکی، الکترونیکی و دیجیتال است که باید تنظیم و هماهنگی اجزای آن باید همواره مورد توجه باشد. اکنون ساکنان بسیاری از محله‌های محدوده شرق پایتخت از مزایای پارکینگ مکانیزه بهره‌مند هستند و برای توسعه این تکنولوژی در همه محله‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در این زمینه، به‌ویژه در بخش مکان‌یابی به شکل بهینه بهره ‌برد.  

کد خبر 427992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha