همشهری آنلاین: پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعتراف کرده که اطلاعات انتخاباتی را به یک تاجر روس داده است. این تاجر به ارتباط با سرویس اطلاعاتی روسیه متهم است.

پل مانافورت

به گزارش دویچه وله به نقل از رسانه‌ها، پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا، اطلاعاتی در اختیار کنستانتین کیلیمنیک قرار داده است.

کنستانتین کیلیمنیک یک تاجر روس است که به ارتباط با سرویس اطلاعات مخفی روسیه متهم شده است.

رسانه‌های آمریکایی با استناد به مدارکی که وکلای مانافورت روز سه‌شنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) منتشر کردند، نوشته‌اند که مانافورت به بازپرس مالر دروغ گفته است.

گفته می‌شود بخشی از این مدارک که محرمانه بوده، با وجود ماژیک سیاهی که روی آن کشیده بودند، خوانا بوده است.  به نوشته نیویورک تایمز، مانافورت اطلاعاتی شامل نتیجه یک همه‌پرسی که توسط  یک شرکت خصوصی برای دونالد ترامپ صورت گرفته بوده را به کیلیمنیک داده است.

در میان اسنادی که وکلای مانافورت منتشر کردند، پاسخ او به یک اتهام هم دیده می‌شود: اتهام دروغ‌گویی به مقامات قضایی آمریکا، آن‌هم پس از آنکه مانافورت تعهد داده بود با بازپرس مولر همکاری می‌کند.

بازپرس رابرت مالر، بازرس ویژه پرونده ارتباط احتمالی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ است. او مانافورت و شماری از اعضای ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرده که مخفیانه با هدف تبانی با نمایندگان روسیه دیدار کرده‌اند و در مورد این دیدارها دروغ گفته‌اند.

یکی از مردانی که اعضای ستاد ترامپ با او دیدار داشتند کنستانتین کیلیمنیک بوده است. او متهم شده که با سازمان اطلاعات مخفی روسیه ارتباط  دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشته است از پاسخ وکلای مانافارت آشکار است که او با کیلیمنیک در مورد توافق صلح برای اوکراین هم بحث کرده است. کیلیمنیک البته هرگونه ارتباط با سازمان اطلاعات مخفی روسیه را رد می‌کند.

مانافارت اتهام دروغگویی در مورد ارتباط خود با کیلیمنیک را رد می‌کند. بر اساس اسنادی که حال منتشر شده، از قرار او مدعی شده است که در دوران شلوغ و پراسترس انتخابات برخی از جزئیات را فراموش کرده است.

وکلای مدافع او شرایط نگهداری و بازجویی از او در زندان را دلیل فراموشی او خوانده‌اند. آنها شکایت کرده‌اند که موکل‌شان می‌بایست به اجبار صبح بسیار زود از خواب بیدار می‌شده و تمام روز به پرسش‌های بازجویان پاسخ می‌داده است.

به گفته آنها این شرایط  بر روحیه و حافظه او در جریان بازجویی تأثیر گذاشته است و او به افسردگی دچار شده و مدام در ترس به سر می‌برد و به دلیل نقرس گاهی نمی‌تواند راه رود و ناچار به استفاده از صندلی چرخ‌دار است.

مانافارت در ماه سپتامبر به دلیل تخلفات مالی گناهکار شناخته شد. او آن زمان پذیرفت که اشتباه کرده است و اعلام آمادگی کرد که با تیم بازپرس مولر همکاری می‌کند. او بیانیه‌ای در مورد این همکاری امضا کرد.

اما به نظر میرسد که پس از آن در مورد ارتباط خود با کنستانتین کیلیمنیک صادق نبوده است.

  • مشاوره درباره اوکراین

مانافورت از مارس تا اوت سال ۲۰۱۶ عضو ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او سه ماه از این مدت مدیریت ستاد ترامپ را بر عهده داشت. پرونده او البته تنها به فعالیت در ستاد انتخاباتی ترامپ محدود نمی‌شود.

اتهام دیگر او در مورد فعالیتش به عنوان مشاور در بحران اوکراین است. اتهامی که بر پایه تحقیقات تیم مولر تنظیم شده از جمله می‌گوید که مانافورت بدون رعایت اصول و دادن اطلاع به مقامات مسئول، برای ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین که طرفدار روسیه بود، کار کرده است.

در اعلام جرم علیه مانافورت گفته شده که او پول حاصل از کار برای یاناکوویچ را که چندین میلیون دلار بوده، از طریق چند شرکت در داخل و خارج آمریکا شسته است. اگر این اتهام ثابت شود او ممکن است به تا ده سال حبس محکوم شود.

مانافورت در نخستین دور دادگاه به اتهام کلاهبرداری مالیاتی و بانکی محکوم شده بود. هنوز مجازات او در رابطه با این محکومیت اعلام نشده است. او در حال حاضر در بازداشتگاه در انتظار حکم خود به سر می‌برد.

کد خبر 427967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha