همشهری آنلاین: جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران در نظام اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری شبکه‌ای، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

دادگاه انقلاب

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۴ نفر از متهمان شرکت دومان توکان به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران و مفسدین اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی گفت: اولین جلسه محاکمه متهمان شرکت دومان توکان در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اخلالگران اقتصادی با حضور مستشاران، وکلای مدافع، شکات و نماینده دادستان به صورت علنی آغاز می‌شود.

وی گفت: این پرونده دارای ۶۰ جلد بوده و ۱۸۶ شاکی و ۵ متهم دارد که متهم ردیف پنجم آن خانم ندا مختار زاده فرزند رئوف مشاور ارشد در جذب سرمایه بوده و بالغ بر ۲ میلیارد تومان پورسانت دریافت کرده، به خارج از کشور گریخته است.

قاضی صلواتی در ادامه با قرائت موادی از قانون آیین دادرسی بر رعایت نظم و سکوت در جلسه تاکید کرده و سپس از صفریان نماینده دادستان خواست در جایگاه حاضر شده و به قرائت کیفرخواست بپردازد.

صفریان نماینده دادستان با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست متهمان پرداخت و اسامی متهمان پرونده را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. دومان سهند فرزند اصغر به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای
۲. رشید جباری فرزند محمد متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای
۳. مهدی ذکایی فرزند یحیی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای
۴. احسان حدیدساز فرزند محمدعلی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای
۵. ندا مختارزاده فرزند رئوف متهم به معاونت در کلاهبرداری شبکه‌ای و معاونت در اخلال عمده

وی بیان کرد: حسب گزارش پلیس اطلاعات ناجا و نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت سرمایه گذاری دومان توکان فعالیت بدون مجوز داشته که با ارسال پیامک در حجم گسترده برای افراد مختلف اعطای سودهای بی‌نظیر را تبلیغ کرده و از این طریق جذب سرمایه فراوانی داشته است. همچنین بر اساس نامه اداره مقررات بانکی اینگونه اظهارنظر شده است که کار این شرکت به نوعی واسطه گری وجوه بوده که نیازمند مجوز می‌باشد.

صفریان گفت: این پیامک‌ها از طریق شماره تلفن مربوط به مشاور ارشد شرکت بوده است و شرکت دومان از ۱۱ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و از حدود سه سال قبل نسبت به جذب سرمایه و هدایت آن به سمت فعالیت‌های تجاری اقدام کرده است.

وی افزود: بر اساس تبلیغات این شرکت، اعلام شده است که شرکت مذکور تحت نظارت سازمان بورس در حال فعالیت است به طوری که در سایت این شرکت قید شده است که شرکت موصوف اجازه فعالیت و احداث هتل، رستوران‌های زنجیره‌ای، آژانس هواپیمایی، چارتر پروازهای داخلی و خارجی و اجرای تورهای گردشگری را دارا می‌باشد.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست بیان کرد: همچنین در این سایت آمده است که این شرکت مجوز سرمایه گذاری در حوزه خطوط انتقال نفت و گاز را دارا می‌باشد، همچنین آمده است که مجوز خرید و فروش سهام و بورس و فرابورس و یا سرمایه گذاری در شرکت‌های صنعتی و بازرگانی را دارد. این شرکت به دلیل پرداخت سودهای فراوان جذب سرمایه فراوانی داشته است و در طی مدت قراردادهای ۴، ۵ و ۶ ماهه با افراد توانسته است سرمایه‌های زیادی را جذب کند، به طوری که در تبلیغات خود اینگونه آورده است که به زودی شاهد راه اندازی صرافی دومان خواهیم بود.

صفریان تاکید کرد: در تبلیغات این شرکت اینگونه قید شده است که به موجب مجوز سازمان بورس اجازه فعالیت‌های مختلف را دارا می‌باشد؛ اما حسب شکایت سازمان بورس در مجتمع امور اقتصادی مشخص گردیده که سازمان بورس به این شرکت هیچ مجوزی نداده است که این امر هم در اظهارات آقای دومان به کرات بیان شده است.

نماینده دادستان افزود: همچنین در گزارش اولیه سازمان اطلاعات تهران در خصوص عملکرد این شرکت قید شده است که مجموعه موصوف افراد سودجو هستند که با دریافت سرمایه‌های مردمی با مبالغ ۱۰۰ میلیون تومانی و پرداخت‌های سه تا پنج درصدی اقدام به جذب سرمایه‌های مردمی می‌کرده‌اند. این مجموعه صرفا ۴ رستوران و دو هتل اجاره‌ای و یک دفتر روزنامه آسمان ایران و یک مغازه صرافی اجاره‌ای داشته است.

وی بیان کرد: در صفحه ۳۶ پرونده در تبلیغ شرکت مذکور قید شده است که از مجموعه سرمایه‌های جذب شده یک چهارم آن در صنعت غذا و آشامیدنی بوده است همچنین در صفحات بعد به سرمایه گذاری در صنعت پوشاک، دیزاین، نرم افزارهای موبایلی، فناوری اطلاعات، دارو، شکلات سازی و حتی صنعت سینما اشاره کرده است و در یک مورد اینگونه بیان کرده است که فیلم مرمت از ساخته‌های اصغر فرهادی در روزهای پایانی تولید خود می‌باشد.

صفریان اظهار کرد: در ادامه اینگونه آمده است که با توجه به پرسود بودن صنعت خودرو شرکت سرمایه گذاری پیشرو از همان ابتدا به این سمت حرکت و در این حوزه سرمایه گذاری کرده است.

کد خبر 427819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha