دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
۰ نفر

فاصله زیاد منطقه ۱۶ از کوه‌های مرتفع و قرار گرفتن آن در زمینی هموار سبب تجمع آب‌های سطحی در معابر این منطقه می‌شود.

‌‌قادر جبارزاده|مسئول اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه

«قادر جبارزاده» مسئول اداره قنوات و مسیل‌های این منطقه از اجرای طرحی ویژه برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر خبر می‌دهد و می‌گوید: «با طراحی کانال‌های عمودی در زمین‌های مسطح، شیب ایجاد کردیم تا در بارندگی‌ها آبگرفتگی نداشته باشیم.» تعداد زیادی از مسیل‌ها و قنوات شهر تهران از منطقه ۱۶ عبور می‌کند و لایروبی و پاکسازی تونل‌های زیرزمینی این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است. جبارزاده در گفت‌وگو با ما محله شرایط کانال‌ها و آبراه‌های این منطقه را شرح داده است.  

  •  شیب منطقه ۱۶ شمالی جنوبی است و تجمع آب‌های سطحی در معابر شرقی غربی طبیعی به نظر می‌رسد، اما در ۳ سال اخیر در سامانه پیام‌های مردمی این منطقه گزارش آبگرفتگی ثبت نشده است. علت چیست؟


برای رفع آبگرفتگی معابر که از مشکلات مهم این منطقه بود برنامه بلندمدتی اجرا کردیم که آمار آبگرفتگی را به صفر رساند. در این برنامه در خیابان‌های شرقی غربی مسطح، کانال‌های عمودی با طول‌های متفاوت ایجاد شد تا آب‌های سطحی به نزدیک‌ترین کانال هدایت شود. در این طرح تلاش کردیم حفر چاه‌های جذبی را هم به حداقل برسانیم.  

  • بسیاری از کانال‌های فاضلاب و آبراه‌های شهر تهران در محدوده منطقه۱۶ به هم می‌پیوندد. این شرایط در کارآیی کانال‌های زیرزمینی منطقه تأثیر می‌گذارد؟  


لایروبی و نگهداری از قنات‌ها و کانال‌های منطقه به‌صورت روزانه انجام می‌شود و با گشتزنی‌ مداوم مشکلات را شناسایی و رفع می‌کنیم. شبکه کانال‌ها و آبراه‌های این منطقه بسیار وسیع است و محل تلاقی کانال‌های غرب، مرکز و شرق تهران است. مثلاً کانال فیروزآبادی از منطقه ۹ سرچشمه می‌گیرد و از مسیر مناطق ۱۰ و ۱۷ وارد منطقه۱۶ می‌شود. کانال خیام از منطقه ۳ آغاز می‌شود و برای ادغام با کانال فیروزآبادی، باید مناطق ۶ و ۱۲ را پشت سر بگذارد و وارد این منطقه شود. کانال ماندگاری هم که از مناطق ۱۲ و ۱۵ سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود از منطقه ۱۶ می‌گذرد. این شرایط ایجاب می‌کند لایروبی و نگهداشت کانال‌ها و قنوات را با دقت بیشتری انجام دهیم تا با مشکلاتی مانند آبگرفتگی و تجمع آب‌های سطحی روبه‌رو نشویم.  

  • بخش وسیعی از کانال‌ها و آبراه‌های منطقه۱۶ در بافت فرسوده قرار دارد و تعدادی از آنها در خاک‌های دستی حفر شده‌اند که ناایمن هستند. برای افزایش ایمنی این کانال‌ها چه برنامه‌ای دارید؟  

کانال ابریشم که از تقاطع خیابان عباسی تا شهرک عراقی امتداد دارد، به‌صورت کوره خاکی است که در اولویت برنامه‌های مرمت و بازسازی قرار دارد. باید قنات «دانگه» هم توسعه پیدا کند که در حال تأمین اعتبار و هزینه لازم هستیم. کانال‌های فرسوده و خاکی دیگری هم در منطقه ۱۶ وجود دارد که برای مرمت و رفع خطر آنها به بودجه و اعتبار مالی نیاز داریم.

کد خبر 427760

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha