همشهری آنلاین: جلسه فوق العاده شورای سلاطین مالزی با حضور پادشاهان ایالت‌های مختلف این کشور امروز دوشنبه تشکیل شد که براساس مصوبه آن رای‌گیری این شورا برای انتخاب پادشاه جدید روز ۲۴ ژانویه (۱۷ بهمن) انجام خواهد شد.

مالزي

به گزارش ایرنا، نشست فوق العاده شورای حکام مالزی درپی اعلام استعفای بی سابقه سلطان محمد پنجم ۱۵ امین پادشاه این کشور برگزار شد.

پادشاهان شرکت کننده درپایان جلسه فوق العاده امروز خود با صدور بیانیه ای اعلام کردند رای گیری در مورد انتخاب پادشاه آینده این کشور و همچنین معاون وی در روز ۲۴ ژانویه برگزار خواهد شد.

براساس مصوبه امروز این شورا، پادشاه جدید روز ۳۱ ژانویه ( ۱۹ بهمن) سوگند یاد می کند.

در نظام پادشاهی مشروطه مالزی، پادشاه این کشور هر پنج سال یک بار به طور متناوب از میان شورای حکام یا سلاطین این کشور با رای گیری انتخاب می شود.

براین اساس در پایان دوره، رای گیری برای تعیین پادشاه جدید باید درمدت چهار هفته پس از اتمام دوره پادشاهی، استعفا یا کناره گیری وی برگزار شود.

پادشاه نقش مهمی در این کشور مسلمان دارد که ازجمله نظارت بر اجرای احکام اسلام دراین کشور، اعطای احکام انتصابات نخست وزیر و وزیران پس از انتخاب آنها توسط مردم در انتخابات سراسری و همچنین انتصاب سایر مقام های ارشد است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز امروز اعلام کرد دولت به تصمیم پادشاه سابق احترام می گذارد و امیدوار است پادشاه جدید بزودی انتخاب شود.

مسئولان کاخ پادشادهی مالزی عصرگذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد «محمد پنجم کلانتان» پانزدهمین پادشاه این کشور پس از دو سال سلطنت با تسلیم استعفا به شورای حکام مالزی رسما از مقام خودکناره گیری کرد.

شایعه استعفای قریب الوقوع پادشاه مالزی پیشتر در فضای مجازی این کشور مطرح شده بود اما توسط مسئولان این کشور تائید نشده بود.

برخی رسانه ها و شبکه های مجازی در ماه گذشته تصاویر و فیلم هایی را منتشر کردند که حاکی از آن است که پادشاه مالزی با ملکه زیبایی روسیه ازدواج کرده؛ موضوعی که تاکنون توسط هیچ یک از نهادهای رسمی این کشور تأیید یا رد نشده است.

طبق قوانین مالزی همسرپادشاه مالزی باید تبعه این کشور باشد تا به عنوان ملکه معرفی شود.

انتخاب پادشاه بر اساس قانون اساسی مالزی از میان سلاطین ۹ ایالت از ۱۳ ایالت این کشور به مدت پنج سال به صورت دوره ای انجام می شود.

اگرچه سلطان محمد پنجم از مقام پادشاهی مالزی کناره گیری کرده، اما همچنان سلطان ایالت کلانتان این کشور باقی خواهد ماند.

اکنون مردم این کشور منتظر تصمیم شورای سلاطین هستند تا ببینید کدامیک از سلاطین ایالت ها به عنوان پادشاه بعدی این کشور انتخاب می شوند.

بسیاری از مردم و مسئولان این کشور در صفحات اجتماعی خود نوشتند از اعلام این خبر شوک زده و ناراحت شدند زیرا این موضوع در تاریخ ۶۰ ساله مالزی سابقه نداشته است اما همه این افراد ابراز امیدواری کردند تا شورای سلاطین مالزی هرچه سریعتر جانشین وی را به منظور جلوگیری از هر نوع تنش احتمالی در این کشور تعیین کند.

مالزی تنها کشوری درجهان است که پادشاه آن به صورت ادواری عوض می شود.

کد خبر 427723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha