همشهری آنلاین: خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود برخی سازه‌های مربوطه به آب، وضعیت را بحرانی کرده تا آنجایی که نزدیک به نیمی از کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به نحوی که در آینده ممکن است باعث ایجاد مناقشه‌های اجتماعی شود.

تنش های آبی در کمین جامعه ایرانی

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «عبور از بحران آب با تاکید بر طرح‌های فناورانه، ضرورت رسیدگی به وضعیت حیات وحش و جوانمردی و فتوت از صفات پهلوان نام آشنای کُشتی ایران» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (دوشنبه) برجسته شده است.

  • عبور از بحران آب با تاکید بر طرح‌های فناورانه

بی‌توجهی به اصلاح قواعد تولید، انتقال و مصرف آب، زنگ خطر گسترش تنش آبی را در چشم‌انداز ۱۴۰۰ نواخته است به‌گونه‌ای که مطالعات اخیر از گسترش چتر تنش آب بر سر مردم در سه سال آینده حکایت دارد. از این رو توسعه فناوری‌های تولید زنجیره غشایی در داخل کشور، استفاده از مخازن ساحلی در ذخیره آب شیرین ورودی از خشکی، توسعه فناوری های طراحی و ساخت گلخانه دریایی به‌صورت پایلوت و حمایت از تکمیل زنجیره کامل بسته آب‌شیرین‌کن‌های غیرغشایی و راه‌اندازی صنعتی، ازجمله خورشیدی، هیبریدی و ... می توانند به کشور برای عبور از بحران آب کمک کنند.

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «۸۰ درصد ایرانیان درگیر تنش آب آشامیدنی» نوشت: تنش آب آشامیدنی در کشور بیشتر در تابستانها رخ می‌دهد. این تنش را به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز رده‌بندی می‌کنند، که بر پایه آن، زرد نمایانگر وضعیتی است که کمبود آب در اوج مصرف تا ۱۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز است. نارنجی نشانگر وضعیتی است که کمبود آب در اوج مصرف از ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز، و وضعیت قرمز نیز بیانگر میزان کمبود آب در اوج مصرف بیش از ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز است.

در ادامه آمده است: اگر وضع موجود ادامه یابد، در تابستان سال ۱۴۰۰ پیرامون ۸۰ درصد از ایرانیان در تنش آب آشامیدنی قرار خواهند گرفت و در چنین وضعیتی میزان کمبود در اوج مصرف برابر با ۳۳.۲متر مکعب در ثانیه خواهد بود. این آمار نشانگر آن است که ادامه وضع کنونی تنش آب آشامیدنی در کشور، وضعیتی بسیار وخیم و ناپایدار را از نظر فراهم کردن آب آشامیدنی برای کشورمان رقم خواهد زد، و بر این پایه، از هم‌اینک باید جهت‌گیری برنامه‌های کشور در راستای از میان برداشتن این مشکل باشد.

روزنامه «صبح نو» در مطلبی با عنوان «احیای هامون با دیپلماسی آب» در گفت وگو با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان آورده است: موضوع حق آب ایران از هیرمند به قرارداد دو کشور به سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد که بین دو کشور بسته شده است. طبق آن قرارداد ما ۲۶ متر مکعب بر ثانیه از این رودخانه سهم داریم و نکته جالب این است که یک جدول آبی هم تنظیم شده که این ۲۶ متر طبق فصول مختلف سال باشد و اگر زمانی سیلابی در مسیر رودخانه صورت گرفت همان مقدار محسوب شود اما طرف‌های افغانی می‌خواهند در زمان سیلاب آن را به حقآبه ایران وصل کنند که این موضوع درست نیست بلکه بر اساس آن جدول و بر اساس محل تعیین شده در آن سایت باید میزان آب محاسبه شود. اما اختلافات بعد از روی کار آمدن طالبان جدی‌تر شد. آن‌ها می‌خواستند برخی زمین‌ها را زیر کشت مواد مخدرببرند و کانال‌های فرعی در سهم حق آبی ایران ایجاد کردند که یکی از دلایل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هم این مسأله بود که آنها با استفاده از حقآبه ایران کشت می‌کردند.

در ادامه می خوانیم: ما به دیپلماسی میدانی و مهندسی شده نیاز داریم تا منافع دو طرف احصا و حقوق ایران درباره آب هیرمند استیفا شود. ما باید طرف افغانی را متقاعد کنیم که به خاطر مصالح خودش آب را به طور صحیح استفاده کند. مدیریت آب در افغانستان، امروز به یک موضوع استراتژیک تبدیل شده است چرا که در دیگر رودخانه‌های این کشور هم شاهد اینگونه چالش‌های کابل با دیگر همسایگانش هستیم. مسأله آب مهم است و نیازمند به دیپلماسی مهندسی شده دارد که روی زمین هم اجرایی شود.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «تهدید زندگی شش میلیون نفر» نوشت: پروژه انتقال آب خزر در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شد، حال حسن روحانی به دنبال آن است این پروژه را که با مخالفت جدی فعالان و کارشناسان محیط زیست روبه‌رو است اجرایی کند. عیسی کلانتری در آخرین اظهارنظر آن را با رعایت ضوابط زیست‌محیطی بلامانع دانسته؛ ‌ موضوعی که بسیاری را به واکنش واداشته است. کاربران توییتر فارسی با هشتگ انتقال آب خزر دیدگاه خود در این زمینه را منتشر کرده‌اند. آنچه می‌خوانید بخشی از این پیام‌ها است.

در ادامه این آمده است: علی محمد شاعری، نماینده مجلس: انتقال آب دریای خزر اقتصاد محیط زیست ۶ میلیون نفر را تهدید خواهد کرد، با وجود مخالفت نمایندگان استان‌های شمالی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان زادگاه رییس‌جمهور اجرایی می‌شود، اتوبان ۱۱۰ متری شمال تهران رو نتونستن در بیارن، انتقال آب از خزر به سمنان؟ هیچ نگرانی ندارم برا این طرح، استاد اقتصاد دانشگاه مازندران انتقال آب دریای خزر را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: شیرین‌سازی هر لیتر آب این دریا برای استفاده شرب یا کشاورزی حداقل ۷۵ هزار ریال هزینه دارد.

  • ضرورت رسیدگی به وضعیت حیات وحش

یکی از ظرفیت های بی نظیر اقتصادی و گردشگری ایران حیات وحش آن است که از میان رفتن زیستگاه ها، تغییرات اقلیمی، افزایش شکار و تجارت سیاه حیات وحش از جمله عوامل نابودی آن محسوب می شود و عدم توجه کافی به گونه‌ های جانوری و گیاهی می‌ تواند عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کند. از این رو نیاز است تا مردم و مسوولان به نوبه خود و هر کدام در حوزه اختیارات خود به این ظرفیت مهم اقتصادی و گردشگری کشور توجه داشته باشند.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان « «ایران» به طبیعت باز نمی گردد» نوشت: دی‌ماه سال گذشته یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی در تهران از قاچاقچیان کشف شد و از همان زمان در مرکز نگهداری حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می‌شود. همان مقطع پرونده قضایی متخلفان قاچاق این ماده یوز تشکیل شد و در نهایت حدود سه هفته پیش، رای پرونده «ایران» صادر شد و متهمان به پرداخت یک تا دو میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. این رای تعجب و نگرانی فعالان محیط زیست کشور را برانگیخت و در عین حال سوالات و ابهاماتی ایجاد کرد، اینکه چرا دادگاه اعلام کرده که امکان بازگشت این توله یوز ماده، مشهور به «ایران»، به طبیعت وجود دارد؟

در ادامه می خوانیم: حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: فردی که نمایندگی این متخلفان را برعهده داشت، فرد بی‌طرف و بی‌گناهی بود که حتی اسم او نیز در پرونده ذکر نشده است اما به همراه یکی از متخلفان در سازمان حفاظت محیط‌زیست حاضر شدند و آمادگی خود را برای تحویل یوز اعلام کردند. میزان خسارت پیش‌بینی‌شده برای یوزپلنگ آسیایی ۱۰۰ میلیون تومان است. از آنجا که متهمان پرونده «ایران» محکوم شده‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را دارد که به عنوان مدعی خصوصی ادعای خسارت کند که پیگیری قانونی این موضوع را برای پرونده «ایران» انجام خواهیم داد البته پیگیری محیط زیست برای دریافت خسارت بعد از تجدید نظرخواهی و تغییر رای صادره و منوط به این است که دادگاه تایید کند که امکان برگشت این یوزپلنگ به طبیعت وجود ندارد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «معضل مزایده حیات‌وحش» می نویسد: تجارت غیرقانونی حیات‌وحش عامل اصلی کاهش جمعیت بسیاری از گونه‌های جانوری است. سود سالانه ناشی از تجارت جهانی حیات‌وحش بدون درنظر گرفتن ماهیان خوراکی، بیش از ۱۰میلیارد دلار برآورد شده است. هر ساله حدود ۶۴۰ هزار خزنده، ۴ میلیون پرنده، ۷۰ هزار «نخستی‌سان» (یکی از راسته‌های پستانداران)، یک‌هزار الی دو هزار تن تپه مرجانی و ۳۵۰ میلیون فرد ماهی تزیینی در دنیا قاچاق می‌شود. هزینه‌های میلیاردی که هر ساله صرف تجارت غیرقانونی حیات‌وحش می‌شود، بسیاری را نه‌ تنها در دنیا بلکه حتی در ایران هم وسوسه کرده است. مهم‌ترین مورد رسانه‌ای شده قاچاق حیات‌وحش در کشور جدای از پرندگان شکاری، مربوط به یک توله یوز ماده ۸ ماهه به نام ایران است که پرونده آن همچنان در سکوت خبری، مراحل پایانی‌اش را می‌گذراند.

در ادامه می خوانیم: علی عمارلویی مسوول مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ‌های آسیایی واقع در پارک پردیسان تهران درباره این توله یوز می‌گوید: چهارم دی ماه سال ۹۶ توله یوز نجات یافته به پارک پردیسان منتقل شد. بررسی‌ها در آن زمان نشان داد که توله حدودا ۸ ماهه است. اسم این توله را ایران گذاشتیم و یک سال به‌طور شبانه‌روز تمامی همکارانم تلاش کردند تا بتوانیم بهترین شرایط را برایش مهیا کنیم. این توله توسط قاچاقچیان به طمع فروش به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از طبیعت جدا شده یعنی به بیان دیگر چنانچه قاچاقچیان ۴۰بار دیگر این جرم را مرتکب شوند، با فروش یک فرد یوزپلنگ همه ضرر و زیان‌های خود را جبران خواهند کرد.

روزنامه «تعادل» در مطلبی با عنوان «افزایش ۲۸۰ درصدی خرید و فروش حیات وحش» به نقل از جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نوشت: نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده طی ۹ ماه اخیر ۲۸۲ درصد افزایش یافته است. دلیل افزایش آمار خرید و فروش حیات وحش مربوط به عقرب‌ها است که در یک دوره خرید و فروش آنها رشد یافته بود. امکان خرید وفروش حیات وحش، تاکسیدرمی حیات وحش در سایت‌های دیوار و شیپور توسط پلیس فتا فیلتر شده است همچنین سعی داریم در زمینه جرایم فضای مجازی شامل خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده همچنین حیوان آزاری با همکاری پلیس ناجا اقدامات جدی انجام دهیم. به همین منظور یک رابط از سوی یگان محیط زیست انتخاب شده و در ناجا دوره‌ آموزشی گذرانده است.

در ادامه آمده است: متاسفانه از سال ۹۴ حق الکشف محیط بانان پرداخت نشده است در حالی که این حق محیط بانان است بنابراین سعی داریم تا سال آینده حق‌الکشف محیط بانان و نیروهای انتظامی که در کشفیات محیط زیستی نقش داشتند را پرداخت کنیم.

  • جوانمردی و فتوت از صفات پهلوان نام آشنای کُشتی ایران

غلامرضا تختی پهلوان نام آشنای کشتی ایران است. تختی در دوران زندگی ورزشی‌ رکورددار شرکت در المپیک‌ها و کسب مدال هایی از این آوردگاه بود و در چهار دوره المپیک حضور داشت که حاصل آن یک طلا، دو نقره و یک عنوان چهارم بود. جهان پهلوان علاوه بر قهرمانی به لحاظ منش، رفتار انسانی و سجایای اخلاقی شهره خاص و عام بوده‌است. جوانمردی، فتوت و صفات انسانی تختی که ریشه در اعتقادات و باورهای عمیق او داشت از ویژگی هایش بود که سبب شده تا نام او هنوز بدرخشد.

روزنامه «مردم سالاری» در یادداشتی با عنوان «غلامرضا تختی؛ جهان پهلوان» آورده است: غلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد در جنوب تهران به دنیا آمد. تختی در طول زندگی خود به کارهای عام‌المنفعه پرداخت و خدماتی به محرومان کرد. او عضو جبهه ملی ایران بوده و درنهضت ملی‌شدن نفت در ایران فعالیت داشت. تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش یعنی ۱۵ دی، وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود. درباره دلایل مرگ او اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. مزار تختی در ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است.

در ادامه می خوانیم: گفتنی است تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده است.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «پهلوانی از جنس حماسه» می نویسد: ماندگارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران و نماد و سمبل ورزش کشور. شخصیتی که واژهایی همچون پهلوانی، جوانمردی، گذشت، دینداری، مردانگی و فداکاری به نام او گره خورده است. ریا و چندرویی جایی در اخلاق جهان‌پهلوان تختی نداشت و اهل سیاه‌نمایی، نقش بازی کردن و تملق‌گویی نبود. او فردی پهلوان، نجیب، آزاده و با حجب و حیا بود و بسیاری از پیشنهادات و پست‌های مهم زمان خود را رد کرد و در عین حال پهلوانی که مدال طلای جهان و المپیک را نخواست تا جوانمردی را معنا کند.

در ادامه آمده است: رفتارهای به جامانده از او در زمینه‌های مختلف هریک حکایت‌های بزرگی است که پرداختن به آن‌ها دارای ارزش‌های خاص خود است. تختی همانگونه که در ورزش استثناست در زندگی و پاسداری از ارزش‌های خود نیز کم‌نظیر است. او قبل از آنکه روی تشک کشتی با حریفان دست و پنجه نرم کند با نفس خود به مبارزه پرداخته بود.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «تختی با مرگ تختی‌تر شد» به قلم وحید جعفری نوشت: امروز ۱۷ دی ماه ۵۱ سال از مرگ غلامرضا تختی می‌گذرد؛ مرگی که حکم تولدی دوباره برای جهان‌پهلوان داشت و هرچه از آن گذشت تختی، تختی‌تر شد. در تمام این سال‌ها بسیار از تختی شنیده و خوانده‌ایم. رد پای او را در سیاست، هنر، ورزش، فرهنگ، مسائل اجتماعی و دیگر زمینه‌ها و حوزه‌ها دیده‌ایم؛ اما همچنان او را بیشتر از هر چیز به خاطر منش انسانی‌اش دوست داشته و ستوده‌ایم. چیزی که از او جهان پهلوان ساخت، پهلوانی و انسانیت که تمام دغدغه‌اش بود و مردم و سرزمینش را بیشتر از هر چیز دیگری دوست می‌داشت.

در ادامه آمده است: پرسش‌های زیادی درخصوص تختی وجود دارد؛ اما همچنان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین پرسش درباره مرگ او است که چرا و چطور رخ داد و دلیل یا دلایل آن چه بود؟ اگر تختی امروز در بین ما بود، کجا بود و چه می‌کرد و اینکه او در آن دوران به سمت مرگ سوق داده شد، حال این مرگ چه خودکشی بوده باشد، چه قتل!

کد خبر 427673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha