همشهری آنلاین: عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره وضعیت شیوع سرطان پستان، علائم و روند پیشگیری از ابتلا به این بیماری، توضیحاتی ارائه داد.

شيب تند ابتلا به سرطان پستان در ايران

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی زاده، با بیان اینکه در کشور سالانه ۶ درصد به آمار مبتلایان سرطان پستان اضافه می‌شود، گفت: سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند و شیب بالایی در ابتلا به سرطان پستان در ایران وجود دارد.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان، با اشاره به اینکه در سال‌های آینده میزان ابتلا به سرطان پستان در کشور افزایش می‌یابد، بر اهمیت پیشگیری از ابتلا بر این بیماری تأکید کرد.

وی با بیان اینکه سرطان پستان هم در ایران و هم در دنیا شایع‌ترین سرطان در زنان است، گفت: البته هنوز زنان ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان با اشاره به اینکه در آمریکا و اروپا افراد دو یا سه برابر کشور ما به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزود: نسبت شیوع میزان سرطان پستان در ایران ۳۰ به صد هزار است، در حالی که در آمریکا این عدد بالاتر بوده وعواملی همچون عدم تحرک و یا ازدواج در سن بالا در این کشور موجب افزایش این نرخ شده است.

هادی زاده با اشاره به اینکه در کشور ما هم جمعیت جوان‌تر است و هم اینکه ریز فاکتور مؤثر در ابتلا به این بیماری کمتر است، بیان کرد: تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده آمار ابتلا در ایران نیز به این کشورهای دارای نرخ رشد بالای سرطان نزدیک  و میزان ابتلا به سرطان پستان دو یا سه برابر می‌شود، بنابراین باید به مقوله پیشگیری به شکل جدی‌تری نگریست.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان سرطان درباره علائم ابتلا به این بیماری توضیح داد: نخستین علامت، توده بدون درد است؛ هر فردی پس از لمس توده در سینه خود، حتماً باید به پزشک مراجعه  کند.

هادی زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد سرطان‌ها با مراجعه به پزشک تشخیص داده می‌شوند، بر اهمیت تشخیص زودهنگام تأکید کرد و گفت: زمانی که سرطان در مرحله اولیه تشخیص داده می‌شود ممکن است به شیمی‌درمانی احتیاج نداشته باشد و درمان قطعی انجام شود.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرطان سینه درمان قطعی دارد تشخیص زودرس این بیماری اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: ممکن است نتوانیم همه موارد ابتلا به سرطان پستان را پیشگیری کنیم اما اگر بتوانیم این بیماری را در افراد زود تشخیص دهیم می‌توانیم برای افراد زندگی طبیعی با طول عمر طبیعی فراهم کنیم.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های سرطان پستان ترشح، تغییرات پوستی مانند قرمزی، تورفتگی، پوست پرتقالی شدن، بروز زخم و یا فرورفتن نوک سینه را از دیگر علائم ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد و گفت: درد نیز از دیگر علائم سرطان است و وضعیت ابتلا به سرطان در زنانی که سن بالا و درد سینه‌ دارند حتماً باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

هادی زاده در ادامه به عواملی که باعث بروز این بیماری می‌شوند اشاره کرد و یادآور شد: یکی از شایع‌ترین عوامل خطر جنس است، یعنی زنان بیشتر از مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

سالانه حدود ۲۵۰ مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه  ۹۹ درصد مبتلایان به سرطان پستان را زنان و یک درصد را مردان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در ایران نیز سالانه چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

وی سن را یکی دیگر از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان سرطان درباره نحوه تشکیل سلول‌های سرطانی، توضیح داد: عمر سلول‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و بعد از بین رفتن هر سلول، سلول دیگری باید جایگزین آن شود.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اما به علل مختلفی ممکن است سلول دومی که جایگزین شده مناسب نباشد و در ژنتیکش اختلال وجود داشته باشد اما سیستم دفاعی بدن به این سلول‌ها دستور نابودی می‌دهد و به این فرایند مرگ سلولی برنامه‌ریزی‌شده گفته می‌شود.

هادی زاده تقویت سیستم ایمنی را یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی عنوان کرد و با اشاره به اینکه با افزایش سن سلول‌های مشکل‌دار بیشتری ساخته می‌شوند، یادآور شد: از طرف دیگر با بالا رفتن سن سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و درنتیجه با بالا رفتن سن، تعداد سلول‌های مشکل‌دار افزایش می‌یابد.

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز سرطان در زنان می‌شود را هورمون استروژن عنوان کرد و توضیح داد: استروژن هورمون زنانه‌ای است که باعث می‌شود هرماه تخمک‌گذاری صورت گیرد.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان سرطان ادامه داد: این هورمون باعث بالا رفتن شانس ابتلا به سرطان پستان می‌شود و هرچقدر فاصله بین آغاز قاعدگی تا دوران یائسگی زنی بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد.

  • شیردهی باعث کاهش ابتلا به سرطان پستان می‌شود

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شانس ابتلا به سرطان در زنی که ۳۸ سال قاعده شده نسبت به زنی که ۳۰ سال قاعدگی را تجربه کرده بیشتر است، گفت: همچنین شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که ازدواج می‌کنند و زیر ۳۰ سالگی باردار می‌شوند، نسبت به زنان دیگر کمتر است، زیرا شیردهی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

هادی زاده تصریح کرد: شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که شیر می‌دهند نسبت به زنان دیگر کمتر است؛ شیر دادن نه‌تنها برای کودکان مفید است بلکه شانس ابتلا به سرطان پستان را در مادران شیرده کم می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات به بعضی از زنان برای کاهش عوارض یائسگی استروژن‌های خارجی تجویز می‌شود، تأکید کرد: این افراد حتماً باید در طول دوران مصرف دارو، تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند زیرا مصرف این داروها ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان را در آن‌ها افزایش دهد.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان سرطان همچنین احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان نازایی که «IVF» می‌شوند را بالا عنوان کرد و گفت: این افراد نیز بهتر است که در حین درمان، حتماً تحت نظر پزشک متخصص پستان قرار گیرند.

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سابقه خانوادگی را یکی دیگر از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان پستان دانست و افزود: شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که اعضای درجه‌یک و دو خانواده‌شان به این بیماری مبتلا بوده‌اند نسبت به زنان دیگر دو و نیم برابر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر عامل سابقه خانوادگی، بحث ژنتیک نیز در ابتلا به سرطان پستان اهمیت دارد، گفت: البته بحث ژنتیک باسابقه خانوادگی تفاوت‌هایی دارد، در عوامل ژنتیکی دو ژن وجود دارد که وجود آنها باعث می‌شود شانس ابتلا به سرطان در فرد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد باشد.

هادی زاده در ادامه با اشاره به اهمیت تغذیه در ابتلا به سرطان پستان، توضیح داد: مصرف موادی همچون روغن‌های اشباع‌شده تولید سلول‌های مشکل‌دار را افزایش می‌دهد و شانس ابتلا به سرطان را زیاد می‌کند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت ورزشی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش ابتلا به سرطان عنوان کرد و یادآور شد: شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که سه بار در هفته و هر نوبت ۳۰ دقیقه ورزشی می‌کنند که سبب ریزش عرق، نفس‌نفس و بالا رفتن ضربان قلب شود، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، پایین‌تر است.

این فوق تخصص جراحی بیماری‌های پستان سرطان در ادامه با اشاره به اثر دخانیات و الکل در ابتلا به سرطان پستان گفت: شانس ابتلا به سرطان پستان در کسانی که سیگار و الکل مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد بیشتر است.

وی در ادامه یادآور شد: البته ممکن است برخی افراد دراین‌باره بگویند ما کسی را می‌شناسیم که مدت ۳۰ سال است که سیگار می‌کشد و به سرطان مبتلا نشده است، اما واقعیت این است که دخانیات شانس ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و نسبت ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد.

هادی زاده در پایان آرامش روانی را از دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان پستان معرفی کرد و توضیح داد: اخیراً تحقیقات نشان داده است که ارتباط خوب، معنویت‌گرایی و تقویت ویژگی‌هایی همچون بخشش و عشق‌ورزی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است.

کد خبر 427667
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha