همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس اردن ضمن هشدار درباره پیامدهای سهل انگاری در این زمینه از دولت خواستند سفارت این کشور را در بالاترین سطح دیپلماتیک در دمشق بازگشایی کند.

پرچم اردن

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم؛ شماری از نمایندگان مجلس اردن از دولت خواستند سفارت این کشور را در بالاترین سطح دیپلماتیک در دمشق بازگشایی کند. نمایندگان اردنی تاکید کردند سهل انگاری در این زمینه، پیامدهای اقتصادی و امنیتی برای اردن خواهد داشت.

خبرنگار روسیاالیوم در امان گزارش داد همانطور که پیش بینی می شد، محافل مردمی و نیمه رسمی اردن به سرعت خواستار از سرگیری روابط با دمشق شدند. چرا که این موضوع، بازتاب مثبتی در زمینه های اقتصادی و اجتماعی دارد. این درخواست ها، نتیجه عملی هم داشت و بلافاصله پس از بازگشایی گذرگاه مرزی میان اردن و سوریه، گذرگاه پُر از شهروندان اردنی و سوری شد و به دنبال آن هیئت رسمی از پارلمان اردن به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

منصور مراد نماینده پارلمان اردن گفت: "باید سفارت اکنون در دمشق، فعال باشد. چون ما منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی داریم. اکنون دولت اردن فرصت دارد تا از برخی بحران ها که اقتصاد از آن رنج می برد، نجات یابد. "

خبرنگار افزود: این تحرکات و مطالبات مردم و نمایندگان با استقبال فراوان پادشاه اردن روبرو شد و او در دیدار با خبرنگاران گفت اردن و مسئولان سوریه برای بازگرداندن اوضاع به گذشته تلاش می کنند. عمر الرزاز نخست وزیر اردن نیز از رویکرد جدید برای افزایش حضور دیپلماتیک میان دو کشور خبر داد.

عبد الکریم الدغمی نماینده مجلس اردن گفت: "چه مانع و مشکلی وجود دارد تا برخی وزیران ما به سوریه سفر و این روند را تکمیل کنند و آن را تا سطح بهتری بهبود بخشند. مردم اردن مشتاق (بهبود روابط میان دو کشور) هستند. بیشتر مردم اردن خواستار بازگشت روابط با سوریه هستند. چرا دولت ما تعلل می کند؟ سهل انگاری و وقت کشی در این موضوع قابل قبول نیست؛ به ویژه آنکه برخی کشورها که حامی تروریسم در سوریه بودند، سفارتخانه های خود را (در دمشق) بازگشایی کردند. "

خبرنگار گفت ناظران معتقدند که اردن با خودداری از وارد شدن در اختلاف های عمیق با سوریه و با گذشت سال ها از آغاز بحران در این کشور، اکنون به اهمیت بازگشت روابط با دمشق پِی برده است؛ به ویژه آنکه بسیاری از محافل می گویند خسارت هایی که به اردن وارد شد، بسیار بیشتر از پیش بینی ها بود.

خبرنگار در پایان افزود پیش بینی می شود تمایل برای بازگشت به روابط کامل دیپلماتیک میان امان و دمشق به سمت واقعیت پیش رود. برخی ناظران معتقدند که حضور کامل هیئت های دیپلماتیک در دو پایتخت، نه تنها به معنای آن است که اوضاع به شرایط عادی باز می گردد بلکه از آن هم فراتر خواهد رفت.

کد خبر 427627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha