حسن حسن‌زاده‌ - خبرنگار: حوالی غروب که آفتاب از کوچه‌های محله تجریش رخت بر می‌بندد مشکلات ترافیک در خیابان «هاله» خودنمایی می‌کنند.

ترافيك

خودروها یکی یکی از راه می‌رسند و این‌گونه، دردسرهای ترافیکی برای اهالی خیابان‌ هاله رخ می‌نماید. عرض بسیار کم این خیابان در برخی نقاط و دید ناکافی رانندگان در پیچ‌های این خیابان زمینه‌ساز تصادف خودروها با یکدیگر و در برخی موارد با عابران پیاده و افراد معلول شده است. همسایه‌ها از درگیری رانندگان در نقاط پرخطر این خیابان می‌گویند و امیدوارند با پیگیری مسئولان شهری مشکلات ترافیک این خیابان کمتر شود. سری به خیابان ‌هاله زده و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران ابعاد مشکل را بررسی کرده‌ایم.  

ساعتی به تاریکی هوا باقی نمانده است که‌ تردد خودروها در خیابان‌ هاله به اوج خود می‌رسد؛ خودروهایی که از حوالی مقصودبیک، خیابان آقابزرگی، سه‌راه تختی و دیگر معابر اطراف برای دسترسی آسان‌تر به مقصد خود مسیر این خیابان را در پیش می‌گیرند. در خیابان ‌هاله چند نقطه پرخطر وجود دارد که مشکلات و نگرانی‌های بسیاری برای همسایه‌ها ایجاد کرده است. ساکنان محدوده تقاطع خیابان‌ هاله و خیابان یکطرفه «موزه» بیش از دیگران از تصادف خودروها با یکدیگر و عابران پیاده گلایه دارند. کمی پایین‌تر از تقاطع، عرض خیابان‌ هاله از دیگر قسمت‌های این خیابان کمتر می‌شود و درست در همین نقطه است که گزارش‌های بسیاری از تصادف خودروها و درگیری میان رانندگان به گوش می‌رسد.

مقابل یکی از بناهای مسکونی و قدیمی خیابان ‌هاله و در امتداد حفاظ سبزرنگی که کانال مقصودبیک را از این خیابان جدا می‌کند عبور و مرور خودروها به سختی انجام می‌شود؛ آنقدر که در این بخش از خیابان دوطرفه‌ هاله، گاهی امکان عبور همزمان ۲خودرو از کنار یکدیگر وجود ندارد. «حسین شایسته‌پور» یکی از ساکنان خیابان ‌هاله می‌گوید: «هفته‌ای نیست که در این بخش از خیابان‌ هاله شاهد تصادف خودروها و درگیری میان رانندگان نباشیم. در یکی از آخرین موارد، ۲راننده‌ای که با سرعت زیاد به این معبر باریک رسیدند و دیگر کنترل خودرو از دستشان خارج شد پس از تصادف، با یکدیگر درگیر شدند. حتی یکی از آنها با چاقو به دیگری آسیب جدی وارد کرد و همه این تصاویر درست در مقابل چشم همسایه‌ها اتفاق افتاد. برای حل این مشکل استشهادنامه‌ای تنظیم کردیم اما تا به امروز نتیجه‌ای دربرنداشته و مشکلات خیابان‌ هاله همچنان پابرجاست.» 

  •  معلولان در خطرند

تنها چند دقیقه زمان برای بررسی مشکلات ترافیکی خیابان‌ هاله در تقاطع این خیابان با خیابان فرعی موزه کافی است. خودروها در ساعتی از روز که بار ترافیکی خیابان سبک‌تر می‌شود با سرعت زیاد به این نقطه پرخطر می‌رسند. اگرچه تصادف خودروها و درگیری میان رانندگان، دیگر برای همسایه‌ها تکراری شده است اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پیگیری و رسیدگی به این موضوع را جدی‌تر می‌کند تردد معلولان از همین نقطه است. خیابان‌ هاله میزبان مرکز توانبخشی هفتم‌تیر است؛ مرکزی که با ارائه خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی و... به معلولان و افراد مبتلا به ضایعه نخاعی روزانه به معلولان بسیاری خدمت‌رسانی می‌کند. همین مسئله نیز زمینه‌ساز تردد افراد ویلچرنشین در خیابان ‌هاله و نقاط پرخطر این معبر شده است. ‌

تردد خودروها که بیشتر می‌شود گذر یکی از توانخواهان این مرکز به خیابان ‌هاله می‌افتد. خودروها با سرعت زیاد به تقاطع می‌رسند و هر لحظه یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند منجر به حادثه‌ای دلخراش شود. خانم مقدم که از توانخواهان مرکز شهدای هفتم‌تیر است می‌گوید: «خیابان‌ هاله کمی پایین‌تر از تقاطع خیابان موزه شیب زیادی دارد؛ درست در همان قسمتی که این خیابان باریک می‌شود و خودروها به سختی از کنار هم عبور می‌کنند. هر روز من و تعداد زیادی از معلولان ویلچرنشین برای رفتن به مرکز توانبخشی از این خیابان‌ تردد می‌کنیم و توانایی کنترل ویلچر را در سراشیبی نداریم. از طرفی خودروها با سرعت زیاد می‌خواهند از کنار همدیگر عبور کنند و اگر در همان لحظه فرد معلولی از راه برسد تصادف با ویلچر اجتناب‌ناپذیر است. همان‌طور که در این نقطه و نیز در خیابان آقابزرگی در چند مورد خودروها با ویلچرنشینان تصادف کرده و افراد معلول از روی ویلچر پرت شده‌اند.»

  • دید ناکافی رانندگان عامل تصادف

مشکلات ترافیکی خیابان‌ هاله به همین‌جا ختم نمی‌شود. حوالی ظهر با توجه به مسکونی بودن کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف و تعطیل شدن مدارس، ‌ تردد دانش‌آموزان نیز از خیابان ‌هاله بیشتر می‌شود. این موضوع با توجه به وجود چند نقطه پرخطر در این خیابان نگرانی اهالی و همسایه‌ها را نیز در پی دارد. شایسته‌پور می‌گوید: «خیابان‌ هاله اگرچه یک مسیر اصلی نیست اما در ساعات زیادی از روز با توجه به ترافیک خیابان‌های اطراف به‌عنوان مسیر جایگزین برای دسترسی به برخی محله‌ها از جمله الهیه استفاده می‌شود.

این در حالی است که خیابان‌ هاله مسیر ویژه‌ای برای‌ تردد عابران پیاده ندارد و در ساختمان‌های مسکونی نیز به مسیر تردد خودروهایی که گاهی با سرعت زیاد از خیابان عبور می‌کنند باز می‌شود که احتمال تصادف خودروها با عابران را هم بیشتر کرده است.» «محمد احمدپور» یکی دیگر از اهالی این خیابان می‌گوید: «خودروهایی که از خیابان موزه مسیر جنوب خیابان‌ هاله را در پیش می‌گیرند دید کافی ندارند و همین عامل هم یکی دیگر از دلایل تصادف پرشمار خودروها در این نقطه از خیابان ‌هاله بوده است. از آنجایی که گاهی همسایه‌ها برای رفتن به مسیر پیاده‌روی حاشیه خیابان مقصودبیک از این خیابان‌ تردد می‌کنند رسیدگی به مشکلات ترافیک خیابان ‌هاله می‌تواند از بروز حوادث احتمالی برای عابران جلوگیری کند.»

  • نصب نشان و علامت راهکار اصلی کاهش تصادف

«علیرضا حمیدی» دبیر شورایاری محله تجریش که پیگیر درخواست اهالی خیابان ‌هاله برای حل مشکلات ترافیکی این خیابان و نقاط پرخطر آن بوده است می‌گوید: «خیابان ‌هاله از مسیرهای پر تردد محله است که محله‌های تجریش، الهیه، پل رومی و مقصودبیک را به هم وصل می‌کند. با توجه به اثرگذاری این خیابان در وضع ترافیک محله و پیگیری‌های انجام شده در این رابطه، امکان یکطرفه شدن این خیابان نیست. اما راهکارهای بسیاری برای کاهش خطرات احتمالی و تصادف وجود دارد که شورایاری پیگیر حل آنهاست. به‌عنوان مثال نصب نشان و علامت خطر در نقاط حادثه‌خیز و آینه سر پیچ‌های پرخطر خیابان‌ هاله به‌ویژه در تقاطع خیابان موزه راهکار مناسبی برای کاهش مشکلات است. برای حل مشکل‌ تردد معلولان از خیابان‌ هاله نیز در تلاش هستیم با همکاری مرکز توانبخشی تسهیلات بیشتری فراهم کنیم تا تردد معلولان ویلچرنشین با خودروهای مناسب‌سازی شده انجام بگیرد.»

کد خبر 427614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha