همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه سبب صرفه‌جویی بیش از هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار زمین در مصرف می‌شود.

شخم

به گزارش ایسنا، علی در جانی، با اشاره به اهمیت شخم مزارع از اجرای شخم زمستانه گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون شخم زمستانه در ۱۰ درصد از اراضی کشاورزی استان گیلان انجام شده است.

وی با اشاره به این که این میزان معادل بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان است، افزود: اجرای شخم زمستانه در سطح اراضی شالیزاری سبب ارتقای بهره‌وری، کاهش مصرف آب، کنترل آفات و امراض گیاهی مزارع می‌شود.

درجانی ادامه داد: شالیکاران گیلانی با توجه به فرصت و شرایط مناسب جوی باید با بهره‌گیری از نزولات آسمانی اراضی شالیزاری خود را شخم بزنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: با توجه به این که بخشی از نیاز آبی برنج از طریق عملیات خاک‌ورزی و شخم تامین می‌شود، بنابر این انجام شخم زمستانه سبب صرفه‌جویی بیش از هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار زمین در مصرف می‌شود.

درجانی تصریح کرد: قطعا برای استفاده از ظرفیت سد سفیدرود برای اجرای شخم زمستانه با توجه به شرایط موجود با محدودیت بسیار بالایی مواجه هستیم لذا شالیکاران گیلانی باید از نزولات آسمانی استفاده کرده و زمین‌های کشاورزی خود را شخم بزنند.

کد خبر 427578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha