همشهری آنلاین: آکادمی علوم اجتماعی چین وابسته به دولت این کشور پیش‌بینی کرد جمعیت چین از سال ۲۰۳۰ میلادی کاهش خواهد یافت.

چين

به گزارش ایرنا، آکادمی علوم اجتماعی چین روز شنبه در گزارشی در مورد جمعیت و مشاغل این کشور اعلام کرد انتظار می‌رود جمعیت چین پس از آن که در سال ۲۰۲۹ به اوج خود رسید، از سال ۲۰۳۰ شروع به کاهش کند.

در این گزارش آمده است انتظار می‌رود جمعیت این کشور از یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، در سال ۲۰۲۹ به اوج خود یعنی در حدود یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون نفر برسد.

بر اساس این گزارش، اما چین به احتمال زیاد از سال ۲۰۳۰ به بعد بطور مداوم شاهد رشد منفی جمعیت خواهد بود به طوری که جمعیت آن در سال ۲۰۵۰ در حدود یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۶۵ نزدیک به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر خواهد بود.

چین که دهه ۷۰ میلادی نگران افزایش بی‌رویه جمعیت بود، برنامه تنظیم خانواده معروف به سیاست تک ‌فرزندی را از سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت.

تخمین زده می‌شود از ابتدای اعمال این سیاست تا سال ۲۰۱۵ یعنی در طول ۳۶ سال از تولد حدود ۴۰۰ میلیون نوزاد جلوگیری شده است.

این سیاست به بسیاری از چینی‌ها تنها اجازه داشتن یک فرزند را می‌داد هر چند استثنائاتی هم برای داشتن فرزند دوم یا سوم در نظر گرفته شده ‌بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار کودک در چین به دنیا آمدند و در سال ۲۰۱۷ میلادی این رقم با کمی کاهش به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد رسید.

به تازگی اعلام شد که میزان زاد و ولد در چین با وجود دست کشیدن دولت از سیاست‌های سختگیرانه در رابطه با فرزندآوری در سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۱۵ میلیون کاهش یافته است که دو میلیون کمتر از سال ۲۰۱۷ است.
انتظار می‌رود اداره آمار چین اواخر این ماه (ژانویه) جمعیت کشور در سال ۲۰۱۸ را به طور رسمی اعلام کند.

کد خبر 427560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha