همشهری آنلاین: تازه‌ترین دوره مذاکرات رهبران دموکرات‌ها و دونالد ترامپ برای پایان دادن به تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا بدون نتیجه پایان یافت. دونالد ترامپ می‌گوید تعطیلی دولت ممکن است "ماه‌ها و سال‌ها" ادامه پیدا کند.

دونالد ترامپ

به گزارش دویچه وله، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۴ دی (چهارم ژانویه) تهدید کرد اگر کنگره آمریکا بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک را تایید نکند، تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال ممکن است "ماه‌ها و سال‌ها" ادامه داشته باشد.

او همچنین هشدار داد که ممکن است با اعلام حالت فوق‌العاده، ساختن دیوار حائل مرزی را بدون تایید کنگره آغاز کند. ترامپ پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت دیوار در مرز مکزیک درخواست کرده است.

این سخنان پس از جلسه دو ساعته رهبران حزب دموکرات و دونالد ترامپ در کاخ سفید ابراز شد که به نوشته رسانه‌های آمریکایی بدون هیچگونه توافقی پایان یافت تا تعطیلی دو هفته‌ای بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا همچنان ادامه یابد.

روز جمعه به وقت محلی سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات ‌در سنا و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، با دونالد ترامپ و برخی از اعضای دولت او گفت‌وگو کردند.

در حالی که دموکرات‌ها جلسه با رئیس‌جمهوری آمریکا را "پرتنش" خواندند، ترامپ گفت که مذاکرات "سازنده‌ای" صورت گرفته است.

او همچنین تصریح کرد که از مایک پنس، معاون خود، خواسته تا رهبری یک "گروه کاری" را برای ادامه گفت‌وگو با دموکرات‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه بر عهده بگیرد. با این وجود دموکرات‌ها می‌گویند تشکیل "گروه کاری" به هیچ عنوان مورد بحث قرار نگرفت.

سناتور دموکرات چاک شومر پس از پایان بدون نتیجه گفت‌وگوها در کاخ سفید گفت: «ما به رئیس‌جمهور گفتیم دولت باید باز شود. اما او مقاومت کرد. در حقیقت ترامپ گفت که دولت ممکن است برای ماه‌ها و سال‌ها تعطیل بماند.»

دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران با تایید این سخنان سناتور دموکرات گفت: «من این سخنان را گفتم. فکر نمی‌کنم این اتفاق (تعطیلی دولت برای ماه‌ها و سال‌ها) رخ بدهد اما من کاملا آماده‌ام.»

اختلاف دموکرات‌ها و رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا بر سر تامین هزینه ساخت یک دیوار مرزی، تعطیلی بخش‌هایی از نه نهاد فدرال از جمله وزارت کشور را در پی داشته است. هشتصدهزار نفر از کارمندان فدرال نیز کارهای خود را ترک کرده‌اند و یا بدون دریافت دستمزد کار می‌کنند.

ترامپ با اشاره به اینکه به تصمیم خود افتخار می‌کند و شرایط فعلی را تعطیلی دولت نمی‌داند، افزود: «من این شرایط را اقدام درست برای منافع و امنیت کشور می‌خوانم.»

دموکرات‌ها می‌گویند که حاضرند یک بودجه اضطراری برای بازگشایی دولت به تصویب برسانند که شامل هزینه ساخت دیوار مرزی نمی‌شود. ترامپ با این پیشنهاد مخالف است و تصویب هرگونه بودجه بدون در نظر گرفتن هزینه ساخت دیوار را رد می‌کند.

کد خبر 427495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha