همشهری آنلاین: بارش برف و باران که از روز پنجشنبه ۱۳ دی ماه در برخی استان‌ها آغاز شده، کاهش نسبی دما، سیلاب، یخبندان، لغزندگی جاده‌ها، قطع راه‌های روستایی و امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک را در پی داشته است.

بارش برف

به گزارش روز جمعه ایرنا، بارش ها دربرخی از استانهای کشور موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها شده و همچنین با توجه به کاهش دما، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف است.

در استان خراسان رضوی محورهای باغچه- نیشابور، قوچان-سرولایت و کلات-مشهد بارش برف مشاهده می شود. همچنین در بیشتر محورهای خراسان شمالی برف در حال بارش است.

محور رامیان- اولنگ- شاهرود در استان های گلستان و سمنان، به دلیل نبود ایمنی کافی بسته است.

محور فرعی شمشک- دیزین در استان های البرز و تهران نیز به دلیل ایمنی ناکافی بسته شد.

همچنین در محور اسالم-خلخال در استان اردبیل نیز تردد جاده ای با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

در محور بم - ریگان در استان کرمان گرد و خاک همراه با کاهش دید تردد را سخت کرده است.

اکنون همه مسیرهای اصلی باز است اما براساس اعلام سازمان هواشناسی در ۲ روز آینده بارش برف و کولاک بسیاری از نقاط کشور را فرامی گیرد.

رئیس پلیس راه کشور به رانندگان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند در صورت ورود به جاده، تجهیزات کامل، زنجیر چرخ و لباس گرم همراه داشته باشند.

  • خراسان شمالی (بجنورد)

در پی بارش برف که از شامگاه پنجشنبه در گلیل بجنورد آغاز شده، ارتفاع برف با توجه به بارش های هفته های گذشته به یک متر رسیده و این وضعیت موجب قطع ارتباط سه پاسگاه مرزی در منطقه شده است.

نیروهای راهداری در تلاش برای بازگشایی راه ارتباطی پاسگاه مرزی هستند و راههای ارتباطی بخش سرحد این شهرستان بخاطر سخت گذر بودن به سختی بازگشایی می شود هم اکنون عملیات برف روبی با سرعت ادامه دارد.

همچنین ۴ نفر که برای تفریح به منطقه گردشگری گلیل این شهرستان آمده بودند گرفتار کولاک برف شدند.

  • خراسان رضوی (مشهد)

در استان خراسان رضوی محورهای باغچه- نیشابور، قوچان-سرولایت و کلات-مشهد بارش برف مشاهده می شود. همچنین در بیشتر محورهای خراسان شمالی برف در حال بارش است.

همچنین بارش باران و برف تا صبح فردا (شنبه) به شکل پراکنده در نواحی شمالی استان ادامه دارد و از فردا دمای هوا روند افزایشی پیدا می کند. از امشب تا صبح فردا نیز در محورها و نواحی کوهستانی مه گرفتگی وجود دارد که باعث کاهش دید افقی خواهد شد.

همچنین چهار مورد از این حوادث مربوط به آب افتادگی منازل مسکونی در محدوده بلوار وکیل آباد بود که توسط آتش نشانان و نیروهای خدمات شهری امدادرسانی شد.

یک مورد سقوط درخت در پی وزش باد رخ داد و یک مورد نیز فروکش زمین در خیابان سرخس ۱۷ رخ داد که به شرکت آب و فاضلاب مشهد برای عملیات اعلام شد.

  • قزوین

۵۴ خودرو که بر اثر بارش برف و کولاک در راه های استان گرفتار شده بودند، رهاسازی شدند که در این عملیات به ۱۳۰ سرنشین خودروهای گرفتار امدادرسانی شد و ۵۰ مسافر در راه مانده نیز اسکان داده شدند.

این عملیات از ساعت ۱۶ روز گذشته تا ساعت ۱۰ صبح جاری ادامه داشت، بیشتر عملیات صورت گرفته در محورهای قسطین لار، الموت غربی و شرقی و گردنه های هجیب، بهرام آباد و کوهین انجام شده است.

بستن زنجیر چرخ، رهاسازی خودروهای گرفتار در برف و کولاک، انتقال افراد در راه مانده به منطقه امن و امدادرسانی به سرنشینان از جمله اقدامات صورت گرفته توسط تیم های عملیاتی بوده است.

عملیات بازگشایی راه ۸۳ روستای قزوین که روز گذشته (پنجشنبه) براثر بارش برف مسدود شده بود، آغاز شد.

راه روستایی پنج روستا در بخش مرکزی البرز، سه روستا در بخش مرکزی قزوین، ۳۰ روستا در بخش الموت غربی، ۲۰ روستا در بخش الموت شرقی، ۱۴ روستا در بخش کوهین و ۱۱ روستا در بخش مرکزی آوج مسدود شده بود که از صبح امروز عملیات بازگشایی آنها آغاز شده است.

  • آذربایجان غربی (ارومیه)

تمامی محورهای مواصلاتی منتهی به تکاب در جنوب آذربایجان غربی به علت برف و کولاک شدید مسدود شده است و تردد در آنها امشب امکان پذیر نیست.

محورهای تکاب - شاهین دژ، تکاب - دندی و تکاب - دو راهی ایرانخواه از عصر امروز شاهد بارش برف و کولاک شدید بود و رانندگان باید از تردد در این محورها خودداری کنند.

کولاک شدید و مه غلیظ، دید افقی در جاده های تکاب - دندی در حوزه استحفاظی استان زنجان و محور تکاب - شاهین دژ در محدوده روستای باشبرات و گردنه مایین بلاغ را محدود و تردد در این محورها را امشب غیرممکن ساخته است.

با تلاش راهداران این شهرستان راه ارتباطی ۴۰ روستای محاصره شده در برف و کولاک بازگشایی شد.

بارش برف که از بامداد روز گذشته (پنجشنبه) با ورود سامانه بارشی در این شهرستان آغاز شده بود، سبب اختلال در تردد خودروها در محورهای ارتباطی و بسته شدن راه ارتباطی بیشتر روستاهای منطقه باروق در این شهرستان شد.

ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این منطقه را بین ۱۵ تا ۴۰ سانتی متر اعلام کرد.

همچنین یک زن باردار که در روستای «گوزلوی قره داغ» بخش باروق گرفتار شده بود، با تلاش راهداران و همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهرستان نجات یافته و به بیمارستان منتقل شد.

۵۰۰مسافر گرفتار شده در برف و کولاک شدید محورهای مواصلاتی شهرستان مهاباد با تلاش راهداران و نیروهای امدادی نجات یافتند.

همچنین سرنشینان بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری و باری بودند که شب گذشته و بامداد امروز در محورهای تکاب - شاهین دژ و تکاب - دو راهی ایرانخواه در محاصره برف و کولاک گرفتار شده بودند.

هم اکنون تمامی محورهای اصلی و روستایی میاندوآب باز بوده و تردد در آنها بدون هیچ مشکلی جریان دارد.

  •  آذربایجان شرقی (تبریز)

در پی مسدود شدن ۱۲۰ راه ارتباطی روستایی هشترود در تبریز در اثر بارش برف، عملیات بازگشایی راه ها ادامه دارد.

از ۱۸۰ راه روستایی هشترود بر اثر بارش برف همراه با کولاک امروز ۱۲۰ راه مسدود شد، که این مسیرهای ارتباطی با تلاش راهداران در صورت قطع بارش تا فردا بازگشایی خواهند شد. در حال حاضر راههای اصلی و فرعی باز است و تردد در آن ها در جریان است. بیشتر راههای مسدود شده در محور درین سو و آتش بیگ و غرب هشترود است.

  • چهار محال وبختیاری (شهرکرد)

وقوع کولاک برف، سیلاب و وزش بادهای شدید ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت های این شهرستان وارد کرد. بارش های اخیر که از چهارشنبه شب در شهرستان آغاز و تا صبح امروز تداوم داشت، باعث وقوع سیلاب و بسته شدن برخی از راه های ارتباطی روستایی شهرستان شده است.

راه ارتباطی ۳۰ روستای شهرستان کوهرنگ بسته شده که راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت، دهستان موگویی و برخی روستاهای دوآب صمصامی قطع شده که با تلاش راهداری در حال بازگشایی این محورها هستند.

همچنین وزش تندبادهای شدید که در برخی ساعات به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد برق ۲۵ روستای شهرستان را قطع کرد که امید می رود بزودی این مشکل نیز برطرف شود.
گرفتار شدن بیش از ۱۰۰ خانوار روستایی شهرستان در محاصره سیلاب، که با کمک نیروهای امدادی هلال احمر و راهداری به این خانوارها امدادرسانی شده است.

  • زنجان

تردد خودروها روز جمعه در این استان در هشت جاده شریانی فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است و احتمال وقوع کولاک در مسیرهای کوهستانی وجود دارد.

تردد در جاده های زنجان – طارم، زنجان – دندی، سلطانیه – خدابنده، زنجان – تهم – چورزق، خدابنده – همدان، زنجان – تهم – چورزق، دندی – تخت سلیمان و ابهر – خدابنده فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در همه جاده های کوهستانی استان زنجان ضروری است. رانندگان از ترددهای غیرضروری در جاده های کوهستانی و روستایی استان خودداری کنند.

  • سمنان

جاده سمنان - فیروزکوه که از شب گذشته (پنجشنبه) به دلیل بارش برف و لغزندگی مسدود شده بود، دقایقی پیش بازگشایی و تردد در آن برقرار شد. با تلاش راهداران، تردد خودروها در جاده سمنان- فیروزکوه و دیگر محورهای ارتباطی استان سمنان برقرار است.

بارش برف و لغزندگی جاده در حوزه استان تهران دلیل تاخیر در بازگشایی محور سمنان- فیروزکوه بود.

اکنون تردد در تمامی محورهای استان سمنان برقرار است و هیچ گونه مسدودی از سوی پلیس راه گزارش نشده است.

  • گلستان (گرگان)

هم اکنون در برخی محورهای ارتباطی منطقه نظیر شاهرود - گرگان از مسیر توسکستان شاهد بارش برف هستیم که با توجه به ادامه روند بارش تا فردا /جمعه/ از رانندگان تقاضا می شود سفرهای غیر ضروری خود را به تاخیر بیندازند.

لزوم احتیاط بیشتر و سلامت تجهیزات ایمنی و گرمایشی و سالم بودن خودرو و نیز همراه داشتن ملزومات زمستانی و توشه راه از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی رانندگان قرار گیرد.

  • لرستان (خرم آباد)

در برف سه روز گذشته درشهرستان الیگودرز تعداد ۱۶۴ نفر در قالب ۳۵ خانوار توسط امدادگران این جمعیت امدادرسانی شدند.

بدنبال بارش برف پنجشنبه شب در گردنه گله بادوش به ۳۵ نفر در قالب هفت خانوار که گرفتار برف شده بودند امدادرسانی شد و هفت خودرو از برف رهاسازی شدند.

تیم‌های امدادی و واکنش سریع جمعیت هلال احمر لرستان در آمادگی کامل به سرمی برند و در صورت نیاز مردم می توانند جهت دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ در هر ساعت از شبانه روز تماس حاصل کنند.

  • مرکزی (اراک)

پنج هزار کیلومتر باند از مسیر جاده ای این استان در شبانه روز اخیر برفروبی شده است.

سه هزار و ۵۰۰ تن نمک نیز در این مدت برای کاهش لغزندگی جاده ها و جلوگیری از حوادث احتمالی توسط راهداران در راه های استان مرکزی پخش شده است. ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و ۲۲۰

راهدار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در پاکسازی این جاده ها مشارکت داشتند.

عملیات برفروبی و نمک پاشی در راه های روستایی این استان اکنون ادامه دارد و پیش بینی می شود تا ظهر روز جمعه تمامی راه ها پاکسازی شود.

کد خبر 427406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha