ضیایی پرور با بیان اینکه در حوزه رسانه ها بالغ بر ۱۰ هزار مجوز مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه خبری ثبت شده است که نیمی از آن‌ها فعال هستند، گفت: نسبت به ۱۰ سال گذشته تیراژ مطبوعاتی کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۵۰ درصدی تیراژ مطبوعات کشور/ ۵ هزار رسانه در ایران فعال است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حمید ضیایی پرور صبح امروز (۱۳ دی) در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه آسیب های اجتماعی در آیینه مطبوعات خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه رسانه ها بالغ بر ۱۰ هزار مجوز مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه خبری در سامانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است که نیمی از آن‌ها فعال و در حال انتشار هستند.

  • شناسه «شامد» برای ۵۰۰ هزار رسانه دیجیتال صادر شده است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تیراژ این رسانه‌ها شامل روزنامه تا فصلنامه‌ها در ایران به طور میانگین روزانه ۸۰۰ هزار نسخه است، گفت: با توجه به اینکه رسانه ها به حوزه فضای مجازی توسعه پیدا کردند در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه سرآمد ۵۰۰ هزار رسانه دیجیتال دارای مجوز کد شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) شدند.

ضیایی پرور با اشاره به اینکه رسانه‌های اجتماعی علاوه بر ثبت، نشانه طلایی و مجوز کامل برای فعالیت دریافت کردند، ادامه داد: در بین رسانه های کشور و مجازی حدود یک میلیون نفر فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: طبق بررسی های انجام شده کانال «آخرین خبر» که متعلق به روزنامه خراسان است با هشت میلیون مخاطب از بیشترین مخاطب کشور برخوردار است البته ابزار علمی برای راستی آزمایی این آمار وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تیراژ مطبوعات، ناموس مطبوعات است و هیچ جایی اعلام نمی شود البته وزارت ارشاد این آمار را دارد، عنوان کرد: خراسان جنوبی به دلیل اینکه جزو معدود استان‌های است که ۶ روزنامه مکتوب روزانه در آن منتشر می شود و مجموعه خراسان‌ها قطب و پایگاه انتشار مطبوعات و رسانه در کشور هستند وضعیت مطبوعات و رسانه ها در خراسان جنوبی خوب است و از میانگین کشوری بالاتر است.

  • کاهش ۵۰ درصدی تیراژ مطبوعات کشور

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تیراژ مطبوعات نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته، گفت: در ۱۰ سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تیراژ مطبوعات داشته ایم اما اکنون ۵۰ درصد کاهش یافته که البته دلایل آن وضعیت اقتصادی، مسئله بحران کاغذ در دنیا، رشد فضای مجازی و رویکرد مردم به سمت رسانه‌های دیجیتال است.

ضیایی پرور با اشاره به اینکه مشکلات رسانه‌ها و مطبوعات در حوزه کمبود کاغذ و ارز است، تصریح کرد: هزینه ها بسیار بالا رفته و واردات کاغذ با مشکل مواجه شده اما دولت برای حل این مشکل دو کمیته در وزارت صمت و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  تشکیل داده و وظیفه جمع آوری و تجمیع نیازهای کاغذ مطبوعات کشور و اعلام به وزارت صمت و بانک مرکزی برعهده دارد که متناسب با نیاز موجود به اصطلاح کاغذ مصرفی آنان را بتواند تامین کند.

به گفته وی تمام ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور مکلف شدند نیازهای کاغذ مطبوعات خود را تجمیع کنند و به معاونت مطبوعاتی اعلام کنند تا از تولیدکنندگان کاغذ براساس سهمیه ای که واردات اختصاص پیدا کرده نیازهای آنها را تامین کنند.

  • رویکرد فضای مجازی مطبوعات کاغذی دنیا را با بحران مواجه کرده است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه رویکرد فضای مجازی یکی از دلایلی است که مطبوعات کاغذی را در دنیا با بحران مواجه کرده، گفت: بسیاری از موسسات مطبوعاتی در دنیا به سمت  فروش و اشتراک محتوای دیجیتالی به صورت سفارشی شده برای مخاطب حرکت کردند.

ضیایی پرور بیان کرد: امروز رسانه‌ها به سمت فرمت‌های جدید (کلیپ، موشن گرافی و ...) رفتند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند اگر موسسه رسانه‌ای تنها بر فرمت چاپی و یا همان کاغذی پافشاری کند نهایت تا چندسال آینده می تواند به کارش ادامه دهد اما ناگزیر باید به این سمت حرکت و یا دچار ورشکستگی شود.

کد خبر 427321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha