همشهری آنلاین: خودروها در ابعاد و سایزهای مختلفی توسط خودروسازان ساخته می‌شوند و هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند.

ماشيبن

آشنایی با انواع کلاس‌های یا به عبارتی سگمنت خودرویی می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به خودرو جذاب باشد.

امروزه انتخاب بین کلاس‌های خودرویی کمی سخت و گیج‌کننده شده است و هر فردی با توجه به نیاز خود به سمت یکی از سگمنت‌ها می‌رود. در کشورمان سال‌ها است که تب خرید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور بسیار داغ شده و این سگمنت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، کلاس‌بندی‌ خودروها هیچ‌گاه دقیق نبوده و در برخی موارد این کلاس‌بندی‌ها با یکدیگر در تناقض هستند. به صورت کلی کلاس‌بندی خودروها به دو شیوه آمریکایی یا اروپایی صورت می‌گیرد که در این گزارش قصد داریم به کلاس‌بندی خودروها به روش اوپایی بپردازیم.

کلاس‌بندی اروپایی

کلاس‌بندی اروپایی بر اساس حروف A  تا F، J، M و s صورت می‌پذیرد. به طور کلی در این کلاس‌بندی قیمت خودرو عامل تعیین کننده نیست بلکه عامل مهم ابعاد و طول خودرو و نوع کاربری آن است. در برخی موارد حجم پیشرانه نیز در کلاس‌بندی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در روش اروپایی این عامل تعیین کننده نیست.

  • کلاس A

معمولا به کلاس A کلاس خودروهای مینی گفته می‌شود. این نوع خودروها عموما دارای حجم پیشرانه کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی هستند اما این مورد به صورت حتمی نیست. بدنه خودروهای موجود در این کلاس کوچک و معمولا به صورت ۳ در یا هاچبک هستند. از جمله خودروهای موجود در این کلاس می‌توان به فیات ۵۰۰، هیوندای i۱۰ و هاچبک‌هایی از این قبیل اشاره کرد. عموما افرادی که برای نخستین بار به سراغ خرید خودرو می‌روند کلاس A‌را انتخاب می‌کنند چرا که برای مصارف شهری مناسب است.

  • کلاس B

کلاس B که به آن کلاس خودروهای کوچک نیز گفته می‌شود. بدنه خودروهای موجود در این کلاس از خودروهای مینی بزرگ‌تر است و خودروهای موجود در این کلاس به صورت ۳ در یا ۵ در هستند. به طور کلی به خودروهای کلاس B ساب‌کامپکت گفته می‌شود و از جمله خودروهای موجود در این کلاس می‌توان به هیوندای اکسنت، ‌ پژو ۲۰۸ و رنو کلیو اشاره کرد.

  • کلاس C

به خودروهای موجود در کلاس B خودروهای پائین-متوسط یا به عبارت انگلیسس LOWER-MEDIUM گفته می‌شود. پیش از این که خودروهای کلاس B در بازار حضور پیدا کنند، خودروهای کلاس C بر بازار حکمرانی می‌کردند. این نوع خودروها معمولا جزء محصولات مناسب برای خانواده‌ها هستند و به صورت ۳ در، ۵ در و یا ۴ در سدان عرضه می‌شوند. خودروهایی مانند هوندا سیویک، تویوتا کرولا، فورد فوکوس و سوبارو ایمپرزا در دسته C‌ قرار می‌گیرند.

  • کلاس D

به خودروهای موجود در کلاس D خودروهای بالای متوسط یا UPPER-MEDIUM گفته می‌شود. این خودروها معمولا از نوع سدان ۴ در یا استیشن‌واگن هستند. با ورود به این کلاس‌بندی به مرور خودروهای بزرگ‌تر و لوکس‌تر را مشاهده می‌کنیم. خودروهای موجود در این کلاس در برخی موارد امکانات یک خودرو لوکس را دارند. محصولاتی مانند هوندا آکورد، تویوتا کمری، مزدا۶، پژو ۵۰۸ و فولکس‌واگن پاسات در این سگمنت قرار می‌گیرند.

  • کلاس  E

حرف در این کلاس از کلمه EXECUTIVE آمده است و به خودروهای اجرائی گفته می‌شود. اندازه بدنه خودروهای موجود در این کلاس از سگمنت D بزرگتر است و خودروها از نوع ۴ در سدان یا استیشن‌واگن هستند. محصولاتی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند عموما نیمه لوکس محسوب می‌شوند و فضای داخلی نسبتا بزرگی دارند. خودروهای آلمانی مشهوری نظیر آئودی A۶، مرسدس بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری ۵ در این کلاس قرار می‌گیرند.

  • کلاس F

از این کلاس وارد کلاس‌بندی خودروهای لوکس می‌شویم. خودروهای موجود در این کلاس به صورت سدان ۴ در هستند و همگی به تجهیزات ویژه مجهز شده‌اند. از لحاظ طراحی داخلی می‌توان گفت این کلاس در بهترین رده قرار دارد ضمن این که فضای داخلی این خودروها کاملا گسترده است. مرسدس‌بنز S کلاس، لکسس LS، ب‌ام‌و سری ۷ و رولزرویس فانتوم از جمله خودروهای موجود در این سگمنت هستند.

  • کلاس J

کلاس J به خودروهای SPORT UTILITY‌گفته می‌شود که شامل خودروهای شاسی‌بلند است. این خودروها می‌توانند شامل محصولاتی باشند که مخصوص مقاصد آفرود نیز هستند. خودروهای شاسی‌بلند در سال ۲۰۱۵ محبوب‌ترین سگمنت با تصاحب ۲۵ درصد از بازار شناخته شدند. محصولات موجود در این سگمنت در سایزهای مختلف عرضه می‌شوند و نمونه‌هایی مانند ب‌ام‌و x۵، لندروور دیسکاوری، پورشه کاین و ولوو XC۹۰ در این سگمنت قرار می‌گیرند.

  • کلاس M

به خودروهای کلاس M چند منظوره یا MULTI PURPOSE گفته می‌شود که برای حمل بار یا تعداد زیادی از سرنشینان مناسب هستند. این گروه خودروها دارای ۵ در بوده و از نظر تجهیزات رفاهی در سطح مناسبی قرار می‌گیرند تا برای سفر مناسب باشند. از جمله خودروهای موجود در این سگمنت می‌توان به رنو اسپس و تویوتا پریویا اشاره کرد.

  • کلاس S

خودروهای کوپه، رودستر، گرند تورر و کانورتیبل در این کلاس قرار دارند. تفاوت‌هایی میان خودروهای ذکر شده وجود دارد اما به صورت کلی این خودروه در سگمنت S  قرار می‌گیرند. خودروهایی مانند مزدا MX-۵ و تویوتا  GT۸۶ در این سگمنت حضور دارند. لازم به ذکر است که پیکاپ‌ها نیز در یک دسته جداگانه قرار می‌گیرند اما حرفی از حروف انگلیسی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

منبع: صنعت گسترش

کد خبر 427295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha