همشهری آنلاین: دولت آمریکا در قرارگاه‌های مرزی علیه ورود مهاجران آمریکای مرکزی از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. همزمان دونالد ترامپ تلاش دارد سیاست برپایی دیوار در مرز مکزیک را به رغم مشکلات تأمین بودجه آن به پیش ببرد.

دونالد ترامپ

به گزارش دویچه وله، اندکی پیش از تعویض قدرت در مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور نمایندگان ارشد کنگره را برای گفت‌وگو در مورد امنیت مرزها به حضور طلبیده است.

دفتر میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا از شرکت او در این جلسه خبر داد. اما هنوز روشن نیست که نانسی پلوسی، رهبر آتی اکثریت دمکرات در مجلس نمایندگان در این جلسه شرکت خواهد کرد یا خیر.

از حدود دو هفته پیش اختلاف بر سر بودجه مورد نیاز ساخت دیوار مرزی مکزیک بخش‌های بزرگی از دولت فدرال آمریکا را به تعطیلی کشانده است. دونالد ترامپ برای ساخت این دیوار تقاضای بودجه‌ای پنج میلیارد دلاری کرده است.

دموکرات‌ها به این تقاضا جواب رد داده‌اند. آن‌ها پنج‌شنبه در پی موفقیت خود در انتخابات کنگره اکثریت مجلس نمایندگان را به دست می‌گیرند. جمهوری‌خواهان نیز کنترل مجلس سنا را در دست خواهند داشت.

دموکرات‌ها در اولین قدم بعد از در دست گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان در روز پنح‌شنبه قصد دارند لوایح بودجه را تصویب کنند که شامل پنج میلیارد دلار تقاضای ترامپ برای ساخت این دیوار نمی‌شود.  به این ترتیب حتی در سال جدید نیز روشن نیست تعطیلی دولت تا کجا به طول خواهد انجامید.

پلوسی در نامه‌ای به همکارانش نوشته است، دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان امکان دادن رأی مثبت را می‌دهند. به گفته او، در صورتی که آن‌ها به این لوایح رأی منفی بدهند در ادامه هرج و مرج و ادامه تعطیلی دولت ترامپ "مقصر" خواهند بود.

در همین حال نیروهای آمریکایی در مرز با مکزیک برای جلوگیری از عبور مهاجران آمریکای مرکزی از مرز از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. یک شاهد عینی می‌گوید، مأموران امنیتی آمریکا در شامگاه سه‌شنبه در مرز با شهر تیوانای مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجرانی که قصد بالا رفتن از حصار مرزی را داشتند گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

مقام‌های مرزی آمریکا می‌گویند، از گاز اشک‌آور علیه کسانی که به سوی آن‌ها سنگ پرتاب می‌کرده‌اند استفاده شده است.

وزارت خارجه مکزیک در مورد این رویداد ابراز تأسف کرده است. سخنگوی وزارت خارجه مکزیک گفته است، حقوق و امنیت پناهجویان نیز درست مانند شهروندان عادی دو طرف مرز باید رعایت شود.

در ماه نوامبر رویدادی مشابه اتفاق افتاد و وزارت خارجه مکزیک به دلیل نشانه‌گیری با سلاح به سوی خاک این کشور، خواستار انجام تحقیقات شد.

کد خبر 427289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha