همشهری آنلاین: محققان دانشگاه سن اندروس اسکاتلند دریافتند اورانگوتان‌ها تنها نخستی سانانی هستند که قادرند درباره وقایعی که در گذشته رخ داده است با یکدیگر صحبت کنند.

اورانگوتان

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، زمانی که گروهی از اورانگوتان‌ها در خطر حمله یک جانور شکارچی قرار می‌گیرند، مخفی می‌شوند و مدتی پس از دور شدن مهاجم سایرین را از موضوع آگاه می‌کنند. میانگین مدت زمان انتظار اورانگوتان‌های مادر برای اعلام خطر به ۷ دقیقه می‌رسد.

اعلام خطر توسط اورانگوتان‌ها با استفاده از آواهایی انجام می‌شود که می‌تواند علاوه بر هشدار دادن به سایر اورانگوتان‌ها موجب جلب توجه شکارچیان نیز بشود. آنچه در این رابطه توجه محققان را جلب کرد این پرسش بود که آیا اورانگوتان‌ها قادرند با استفاده از این آواها در مورد وقایعی که قبلا رخ داده یا انتظار می‌رود در آینده رخ دهند، با یکدیگر صحبت کنند یا این توانایی مختص انسان‌ها است.

برای بررسی موضوع محققان به جنگل کتامبه واقع در سوماترا رفتند و با استفاده از کاغذهای رنگی و لباس‌هایی شبیه به جانوران شکارچی چندین اورانگوتان مادر را تحریک کردند و تقریبا در نیمی از موارد صدای هشدار اورانگوتان‌ها به صدا درآمد. در این آزمایش تنها یک بار در زمان حضور عامل محرک، صدای هشدار به گوش رسید و در سایر موارد، اورانگوتان‌ها به طور متوسط ۷ دقیقه بعد از دور شدن عامل محرک آوای هشدار را سر دادند. در یک مورد که اورانگوتان ماده مسنی توسط محققان تحریک شد، فرزند خود را در آغوش گرفت و به آرامی به شاخه‌های بالاتر درخت رفت. این اورانگوتان ۲۰ دقیقه پس از دور شدن عامل محرک، آوای هشدار را برای مدتی بیش از یک ساعت سرداد.

به اعتقاد محققان این اورانگوتان‌ها در زمان حضور عامل تحریک آماده محافظت از فرزندان خود شدند و آوای هشداری که با تاخیر سر دادند، نوعی ارتباط سطح بالا برای ایجاد درک درستی از عامل خطر توسط نوزادان آن‌ها بوده است. بنابر این توانایی درک ما از آواها و صحبت کردن درباره وقایع گذشته، از یک جد نخستی سان مشترک به هر دو گونه انسان‌ها و اورانگوتان‌ها منتقل شده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

مجله جانوران

کد خبر 427114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha