دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد: تغییرات اقلیمی میزان بارش‌های استان را ۱۵ درصد کاهش و درجه حرارت این استان را یک درجه افزایش داده است.

باران

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف با اشاره به این که میزان بارش‌های استان یزد در سال جاری نسبت به دوره ۲۰ ساله، ۱۵ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: میانگین بارندگی استان یزد به دلیل تغییر اقلیم، از ۱۱۰ میلی‌متر در سال به ۹۳ میلی‌متر کاهش و درجه حرارت استان نیز یک درجه افزایش یافته است.

وی افزود: در پایان آبان ماه سال جاری، میزان بارندگی در استان ۱۱.۲ میلی متر بوده است که نسبت به میانگین متوسط ۸۹ درصد افزایش نشان داده است. اما میزان بارش در آذر ماه ۱۵.۸۵ میلی‌متر بود که نسبت به رقم ۲۴.۸ میانگین دوره آماری، کاهش ۳۶ درصدی دارد.

این مسئول، کاهش بارندگی و توزیع زمانی نامناسب بارش در ۱۰ سال اخیر را از نتایج خشکسالی‌های پیاپی و شدید استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته ۵۰ درصد بارش‌ها در فصل زمستان، ۲۴ درصد در فصل پاییز، ۲۵ درصد در فصل بهار و یک درصد در تابستان بوده است که اخیرا به دلیل تغییرات اقلیمی، توزیع زمانی نیز تغییر یافته است.

عارف با بیان این که بارش‌ها در فصل زمستان به دلیل درجه حرارت کم بیشتر به شکل برف است، اظهار کرد: این برف‌ها در پایان زمستان و بهار کم‌کم ذوب می‌شود و با کمک بارش‌های بهاره به صورت روان‌آب در رودخانه‌ها جاری می‌شود  که در برخی از رودخانه‌ها مانند منشاد، فخرآباد و ده بالا در زمانی که خشکسالی نبود تا شش‌ماه نیز روان‌آب داشتند اما در حال حاضر با این که میزان بارش‌ها ۱۵ درصد کاهش داشته است اما کاهش روان‌آب‌ها بیش از ۳۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ -۹۶  میزان بارندگی در زمستان ۳۵ درصد، در پاییز سه درصد و در بهار ۶۲ درصد بود که این تغییر توزیع زمانی، نشان از تغییر وضعیت اقلیمی است و بارش‌ها در فصل‌های دیگر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر منابع آبی استان داشته باشد.

عارف توسعه خشکسالی‌ها، کوتاه‌تر شدن دوره یخبندان، آغاز دیرهنگام فصل سرما، کوتاه شدن این فصل و شکوفه زدن زودهنگام درختان را از نتایج تدریجی و طولانی مدت تغییر اقلیم جهانی بر یزد عنوان کرد.

رییس گروه مطالعات آب‌های سطحی استان در پایان سخنان خود با بیان این که استان یزد به بارندگی‌های مفید نیاز دارد، اظهار کرد: بارندگی مفید یعنی میزان بارشی که از تبخیر روزانه بیشتر باشد تا بخشی از آن بتواند در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده و به افزایش منابع آبی کمک کند.

کد خبر 427026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha