شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رایزنی‌های دفتر موسیقی وزارت ارشاد نتیجه داد و منوچهر صهبایی به عنوان رهبر موقت ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد.

به گزارش همشهری آنلاین خبر این انتصاب را خبر گزاری مهر به نقل ازیکی از اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران اعلام کرد ،اما چندی قبل هم «محمد حسین احمدی» در گفت و گو با میراث خبر عنوان کرده بود: «بر اساس صحبت‌هایی که با آقای صهبایی انجام شده و پس از تصمیم‌گیری شورای نظارت بر ارکسترهای دفتر موسیقی، قرار شده فعلا آقای صهبایی به عنوان رهبر موقت همکاری کنند.»

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که ارکستر سمفونیک تهران بیش از آنکه مشکل رهبری داشته باشد با مشکل نبود بودجه برای خرید ساز و اضافه کردن نوازندگان جدید ونیز افزایش سطح دستمزدها روبرو است و در چند سال اخیر دو رهبر دائمی خود را از دست داده است.
در سال 84 علی رهبری با نگارش نامه ای برای وزیر ارشاد از اینکه به قول های داده شده به وی عمل نشده است ، از سمت خود کناره گیری کرد. [مشکلات مزمن ارکستر سمفونیک تهران]. این ارکستر مدتی هم با بی اقبالی تماشاگران روبرو شد و اجراهای کمتر فروش داشت[ارکستر سمفونیک تهران و بحران مخاطب]

پس از آن نادر مشایخی، به رهبری ارکستر سمفونیک برگزیده شد اما رهبری وی هم دوام چندانی نداشت و در نهایت به کنار گذاشتنش از این سمت منجر شد.

صهبایی هم برای رهبری ارکستر شرط گذاشته و احمدی در گفت وگو با میراث خبر گفته است:«  آقای صهبایی برای کار با ارکستر پیشنهاد داده بودند که وضعیت نوازندگان بهبود یابد که شورای نظارت بر ارکسترها نیز با آن موافقت کرده است. بنابراین پس از ثبت نام نوازندگان ، آقای صهبایی از آنها آزمون های لازم را برگزار می کند.»

 گزارش همشهری آنلاین حاکیست، پیش از این با تصویب شورای نظارت بر ارکسترهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شده بود برای برخی از سازهای‌ارکسترهای این دفتر مسترکلاس‌های آموزشی برگزار شود.

در مرحله اول قرار بود این ارکستر برای سازهای بادی که از وضعیت نامناسب تری برخوردارند تمهید شود و مدیر دفتر امور موسیقی گفته بود که

به گفته احمدی به دلیل وضعیت ارکستر سمفونیک تصمیم بر این شد که مستر کلاس ها ابتدا از این ارکستر و آن هم از گروه سازهای بادی  اغاز شود.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد اواسط مهر ماه گفته بود که تا دو یا سه ماه آینده با حضور اساتید بین المللی مستر کلاس های این ارکستر برگزار شود.

ارکستر سمفونیک تهران بیش از 70 سال سابقه فعالیت دارد و دوره جدید فعالیت آن با رهبری زنده یاد حشمت سنجری آغاز شد و سپس مرحوم فریدون ناصری بیش از یک دهه رهبری‌آن را به عهده گرفت و سپس ایرج صهبایی،علی رهبری،نادر مشایخی به تناوب رهبری دائمی آن را عهده دار شدند.

در این مدت منوچهر صهبایی، لوریس چکناوریان رهبری مهمان این ارکستر را بارها عهده دار بودند.

آخرین باری که ارکستر سمفونیک تهران به صحنه رفت ، در ایام جشنواره موسیقی فجر امسال بود که ارسلان کامکار رهبری آن را عهده دار بود.[گزارش همشهری آنلاین از اجرای ارکستر سمفونیک تهران]

کد خبر 42694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز