همشهری آنلاین: سفیر ایران در بغداد گفت: بعد از شکست داعش، مشاوران نظامی ایرانی از عراق خارج شدند.

ايرج مسجدي سفير ايران در عراق

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی  در جمع تعدادی از دانشجویان و فعالان رسانه‌ای عراق در بغداد گفت که جمهوری اسلامی ایران  به محض اعلام پیروزی بر داعش و پایان تهدید تروریستی در عراق، تمامی مشاوران نظامی خود را از این کشور بیرون کشیده و همه آنها به ایران بازگشته‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: برخلاف جمهوری اسلامی ایران، آمریکا به رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به سوال یکی از فعالان رسانه‌ای عراق در خصوص علل خروج نظامیان آمریکا از سوریه تصریح کرد: خروج نظامیان آمریکا از سوریه را باید در چارچوب سیاست راهبردی واشنگتن در منطقه ارزیابی کرد.

ایرج مسجدی  ادامه داد: سیاست راهبردی آمریکا در منطقه، ایجاد بی‌ثباتی و بحران در منطقه است و به همین دلیل با هر تلاشی که منجر به صلح و آرامش در منطقه شود، کارشکنی می‌کند.

مسجدی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی خواهند داعش و تروریسم در منطقه  از بین برود بلکه می‌خواهند آن را مدیریت کنند تا منطقه همواره در شرایط التهاب و بحران باقی بماند.

وی ادامه داد: حضور نظامی آمریکا در سوریه برای واشنگتن هزینه‌ها و خسارات زیادی را به دنبال داشت و به رغم حضور چند ساله آمریکایی‌ها در خاک سوریه، اما این نیروهای بیگانه فاقد هرگونه پایگاه مردمی هستند و این امر آمریکایی‌ها را  به شدت نگران کرده است به خصوص برای مسلمانان مشخص شد که آمریکا خیرخواه مردم منطقه نمی‌باشد و از چشم رژیم صهیونیستی به منطقه نگاه می‌کند اقدام آمریکا در انتقال انتقال سفارتش به بیت المقدس و حمایت رژیم صهیونیستی از داعش اقداماتی بود که اهداف پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای مردم آشکار کرد.

مسجدی تاکید کرد : خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه به خاطر وجود این نگرانی‌ها بود و برای همین نیروهای خود را از خاک سوریه فراخوان دادند.

 وی در ادامه تصریح کرد :حضور نظامی آمریکا در منطقه توجیه پذیر نیست زیرا کشورهای منطقه به دلیل داشتن نیروهای بومی نظامی لازم، قدرت حفاظت از خود را دارند و نیازی به نیروی بیگانه نیست.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی در عراق، آمریکایی‌ها دخالت در امور منطقه را جزو حقوق‌شان تلقی می‌کنند و برای همین در بسیاری از نقل و انتقالات نظامی خود و ایجاد مواضع و پایگاه، حتی از کشورهای منطقه هم اجازه نمی گیرند.

وی سیاست زورگویی آمریکا را در منطقه و جهان به سیاست «عصر حجر» و «قانون جنگل» تعبیر کرد و افزود که آمریکایی ها طوری حرف می زنند که انگار دنیا، مال آنها است و همین امر باعث نفرت از آنها شده است.

مسجدی  در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد : افکار عمومی و رسانه باید این سیاست زورگویی و دخالت آمریکا در کشورهای منطقه و تحت فشار گذاشتن برخی کشورها برای محدود کردن مناسبات‌شان با جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد مستمر قرار دهند و اصحاب رسانه حقایق را به افکار عمومی منتقل و اجازه ندهند صهیونیست ها ابتکار عمل را در دست گیرند و به بهانه های مختلف به اختلافات ملت‌ها و طوائف دامن بزنند.  

در این نشست  فعالان رسانه‌ای عراق از نقش، حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق به ویژه در جنگ علیه داعش تقدیر و تشکر کرده و تاکید کردند که ملت عراق قدردان تلاش‌های ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند ایشان خواستار افزایش روابط علمی و اقتصادی دو کشور و استفاده از  تجربیات توسعه‌ای ایران شدند.

کد خبر 426758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha