همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: شاخص‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده ارتقا پیدا کرده و اقدامات ما به سرانجام رسیده است.

سيد حسن هاشمي

به گزارش وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین افتتاح ۴۰ پروژه بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه در قصرشیرین گفت: حضور، همکاری و تلاش مردم در جریان زلزله کرمانشاه بی‌نظیر بود، مردم کرمانشاه و همچنین مردم سراسر کشور در این همبستگی نقش بی‌بدیلی ایفا کردند و می‌توان گفت در همراهی و حضور مردم، بعداز دوران دفاع مقدس، در زلزله کرمانشاه بود که مردم با جان و دل پای در میدان گذاشته و کمک کردند.

دکتر هاشمی افزود: در گذشته در کشور چند زلزله دیگر نیز تجربه شده بود، اما هیچکدام مانند زلزله کرمانشاه، شاهد این همبستگی نبودیم. البته در این دوره و در ایجاد این همبستگی ملی فضای مجازی نیز تاثیر زیادی داشت.

وزیر بهداشت گفت:  هیچ لذتی، بالاتر و ارزشمندتر از کار خیری که برای مردم، خالصانه و به دور از ریا باشد، نیست.

دکتر هاشمی با بیان اینکه عملکرد حوزه بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده بسیار خوب بود، خاطر نشان کرد: از اولین ساعات وقوع زلزله، خدمات درمانی، تجهیزات، دارو، کادر درمان و نیروهای تخصصی در مناطق زلزله زده فراهم شد. انجام چند صد عمل جراحی در کمتر از ٢٤ ساعت بی‌سابقه بود. همچنین برای تداوم روند پیگیری وضعیت بهداشت و درمان در این مناطق، دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های کشور ماموریت‌هایی را برعهده گرفتند و تا پایان سال ٩٦، هر هفته یک دانشگاه مسئول تامین نیازها و امکانات بهداشتی و درمانی مناطق زلزله زده کرمانشاه بود. چراکه بسیاری از جراحات و مصدومیت‌ها روند درمانی بلند مدتی را طی می‌کند که در این شرایط، حضور مداوم کادر درمان و امکانات لازم، ضروری است.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات برجسته حوزه بهداشت در مناطق زلزله، عنوان کرد: برای مراقبت از سلامتی زلزله زدگان، تامین بهداشت و نیازهای بهداشتی اهمیت زیادی پیدا کرد، معاونت بهداشت  وزارت بهداشت نیز در این راستا خوب عمل کرد، تا جاییکه می‌توان ادعا کرد امروز، شاخص‌های بهداشتی نسبت به قبل از وقوع زلزله، ارتقا پیدا کرده است. برای مثال تعداد موارد ابتلا به سالک کاهش چشمگیری پیدا کرد و مرگ و میر نوزادان و مادران باردار نیز کمتر شده است و این موضوع به دلیل دسترسی بیشتر به خدمات است.

دکتر هاشمی با اشاره به پیگیری‌های مداوم وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده، گفت: برای این منظور، دکتر قدیمی را به عنوان نماینده تام الاختیار در مناطق زلزله زده انتخاب کردیم و ایشان حضور مستمر در این مناطق داشتند و از نزدیک از نیازها و کمبودها را مشاهده می‌کرد  و در اسرع وقت نسبت به رفع این نیازها اقدام می‌شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تقریبا اقدامات ما در حوزه سلامت در مناطق زلزله‌زده به سرانجام رسیده و فقط دو کار ناتمام باقی مانده که یکی از آنها ساخت بیمارستان جدید اسلام آباد غرب و دیگری بیمارستان دوم در شهرستان سرپل ذهاب است. بیمارستان اسلام آباد غرب که در زلزله تخریب شده بود، توسط وزارت راه و شهرسازی درحال مقاوم سازی است، اما بیمارستانی که بانک‌های خصوصی متعهد به ساخت آن بودند، دچار وقفه شده و هنوز منابع مالی توسط بانک‌ها اختصاص داده نشده است. بیمارستان جدید سرپل ذهاب نیز توسط خیّرین کاشان درحال ساخت است و حداکثر تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

دکتر هاشمی با تاکید بر ضرورت ساخت و تکمیل بیمارستان ثلاث باباجانی، بیان کرد: یک بیمارستان نیز در ثلاث باباجانی باید ساخته شود که دائما درحال پیگیری هستیم و چنانچه موانع و مشکلات قانونی آن برطرف شود، با کمک استاندار کرمانشاه ظرف یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از خوش شانسی‌های دولت در مبحث وقوع زلزله کرمانشاه، حضور یک استاندار باتجربه، با انگیزه، مقتدر و دلسوز در این استان است که با مدیریت خوب توانست دولت را در بسیاری امور کمک و همراهی و از طرفی مشارکت همه را جلب کند. نمایندگان مجلس نیز کمک‌های زیادی کردند. بنابراین تلاش هریک از دست اندرکارانی که یاری کردند تا از این بحران عبور کنیم، ستودنی است.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم حوادثی مانند زلزله در هیچ نقطه ای از ایران تکرار نشود. زلزله اخیر در کرمانشاه نشان داد که اگر درست عمل می‌کردیم و خانه‌ها مقاوم بود، بر سر مردم ویران نمیشد، لذا دولت و مجلس باید کمک کنند تا خانه ها و سایر بخش‌هایی که از مقاومت و ایمنی لازم برخوردار نیست، مقاوم سازی شود. چراکه بار اقتصادی این ویرانی‌ها، چند ده برابر مقاوم سازی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: رخداد بلایای طبیعی دو بعد اقتصادی و روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنانچه خانه‌های مقاوم ساخته شود، درصورت بروز زلزله نیز خسارت جانی و مالی و روانی کمتری وارد می‌شود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده یکی پس از دیگری تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، یادآور شد: عملیات اجرایی ساخت بیمارستان روانسر نیز به زودی آغاز می‌شود و امیدوارم بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. ساخت بیمارستان پاوه نیز تقریبا به اتمام رسیده و چنانچه نواقص موجود از سوی وزارت راه و شهرسازی برطرف شود، بلافاصله تجهیز و آماده بهره برداری خواهد بود.

کد خبر 426755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha