همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مناطقی که نیروهای آمریکایی از آنها عقب نشینی می کنند باید به دولت سوریه واگذار شود.

ماریا زاخارووا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ­به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی خود در مسکو گفت: راهبرد آمریکا درباره افغانستان مشخص نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از سوریه گفت: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، مانع اساسی برای حل و فصل بحران در این کشور است. من درباره این برنامه ها و پیام ها صحبت کردم اما ما دوست داریم که شاهد واکنش رسمی آمریکا در زمینه راهبردها و اقدامات ملموس واشنگتن در این زمینه باشیم اما متاسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم. همانطور که تاکنون هم گفته ام اگر این اقدام رخ دهد و نظامیان آمریکایی از سوریه خارج شوند خیلی خوب خواهد بود و ما از آن حمایت خواهیم کرد. ما گفته ایم که حضور نظامیان آمریکایی و دیگر کشورها در سوریه فاقد هرگونه مبنای حقوقی است. حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه -که عضو کامل سازمان ملل است - نادیده گرفته شده است و نیروهای نظامی که غیرقانونی در این کشور حضور دارند جای این اصول را گرفته اند.

زاخارووا: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، مانع اساسی برای حل و فصل بحران در این کشور است. روسیه، ایران و ترکیه همیشه از تعامل نزدیک در سوریه حمایت کرده اند و حمایت خواهند کرد. 

وی افزود: سوریه برای ایجاد ثبات در این کشور هیچ چیزی کم ندارد. سوریه می تواند از طریق گفتگو با کلیه گروههای مخالف این کار را انجام دهد. اکنون بسیار اهمیت دارد که اجازه دهیم مردم سوریه این روند صلح را به سرانجام برسانند. همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در این زمینه مسئولیت دارند. ما اعلام کردیم که روسیه، ایران و ترکیه همیشه از تعامل نزدیک در سوریه حمایت کرده اند و حمایت خواهند کرد. تلاش های ما مثمر ثمر بوده است. امروز توقف خصومت ها برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: مناطقی که نیروهای آمریکایی از آنها عقب نشینی می کنند باید به دولت سوریه واگذار شود. روسیه از نزدیک عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه را زیر نظر دارد. روسیه هماهنگی نزدیکی با ترکیه درباره عملیات نظامی در سوریه دارد. کشورهای ضامن توافقنامه آستانه درباره سوریه با یکدیگر در تماس هستند و به زودی نشستی در مسکو برگزار خواهد شد. وزیر امور خارجه اردن بیست و هشتم این ماه به مسکو سفر می کند تا درباره مسئله سوریه با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفتگو کند. باید ائتلافی علیه تروریسم تشکیل شود که به تروریست ها نه فقط در سوریه بلکه در سراسر جهان ضربه بزند.

کد خبر 426626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha