همشهری آنلاین: بازجوی دیکتاتور سابق عراق مدعی شد : صدام حسین در جریان بازجویی‌ها، گفته بود به دلیل ممانعت از حمله احتمالی ایران به عراق، کشور خود را دارای سلاح‌های کشتار جمعی معرفی می‌کرد.

جورج پیرو مامور اف.بی.آی که پس از دستگیری صدام مسوءل بازجویی از وی شده بود در مصاحبه‌ای در برنامه‌ 60 دقیقه شبکه سی بی اس ضمن بیان مطلب فوق ادعا کرد: صدام حتی پس از آنکه برایش محرز شد اقدام نظامی جهت سرنگونی وی انجام خواهد گرفت، از اعتراف به این مساله که کشورش دارای تسلیحات کشتار جمعی نیست خودداری می‌کرد، زیرا برای او بسیار مهم بود، که خود را همچنان قدرت‌مند نشان دهد، او تصور می‌کرد، ادعای دروغ درباره داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، عامل بازدارنده‌ایی در برابر حمله احتمالی ایران به عراق خواهد بود.

پیرو افزود: اما صدام قصد داشت با استفاده از مهندسان عراقی برنامه ساخت تسلیحات کشتار جمعی خویش را مجددا راه اندازی کند.

پیرو گفت: من با مطرح کردن ادعای دروغینی مبنی بر اینکه فرستاده مهمی از سوی واشنگتن هستم و تنها در برابر جورج بوش رییس جمهوری آمریکا پاسخ گو هستم توانسته بودم اعتماد صدام را به خود جلب کنم.

پیرو ادعا کرده است که علاوه بر این من برای جلب اعتماد بیشتر صدام برای وی وسایل نوشتن فراهم می‌کردم.

این مامور لبنانی- آمریکایی که یکی از معدود افرادی است که در اف بی آی به زبان عربی آشناست در ادامه افزود: صدام به من گفت: در ابتدا درباره اهداف جورج بوش اشتباه محاسباتی انجام داده بودم. پیرو افزود: صدام می‌گفت: من تصور می‌کردم بوش نیز حمله‌ای مشابه حمله هوایی چهار روزه ارتش آمریکا در سال 1998 را انجام خواهد داد.

به گفته پیرو،  صدام تصور می‌کرد که مانند حمله سال 1998 جان سالم به در خواهد برد و  آمادگی پذیرش انجام حمله‌ای مشابه علیه کشورش را داشت. پیرو در پاسخ به سوءال مجری سی بی اس مبنی براینکه آیا صدام براین باور بود که آمریکا کشورش را اشغال خواهد کرد یا خیر گفت: در ابتدا خیر، اما زمانی که مشخص شد هدف از این حمله،  اشغال خاک عراق است، از ژنرال‌هایش پرسیده بود آیا آن‌ها می‌توانند از پیش روی متجاوزان به مدت دو هفته جلوگیری کنند؟ او قصد داشت به گفته خودش در این مدت، دست به جنگ پنهانی بزند.

کد خبر 42659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز