همشهری آنلاین: دولت ژاپن اعلام کرد از کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها خارج می‌شود و بدون توجه به انتقادهای جهانی برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر شکار تجاری نهنگ‌ها را از سر می‌گیرد.

شكار نهنگ در ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سخنگوی ارشد دولت ژاپن با اعلام خبر آغاز دوباره شکار تجاری نهنگ‌ها از تابستان سال آینده، معاهده‌ای را به چالش کشید که سال ۱۹۸۶ برای منع شکار نهنگ‌ها در آب‌های بین‌المللی منعقد شده بود. یوشیهیده سوگا به خبرنگاران گفت: «شکار تجاری نهنگ‌ها به آب‌های سرزمینی ژاپن و یک منطقه ویژه اقتصادی محدود می‌شود و سفرهای اکتشافی به آب‌های اقیانوس جنوبی (مورد مناقشه میان دولت‌های ژاپن و کانادا) پایان می‌یابد.»

قرار است ژاپنی‌ها تصمیم خود را تا پایان سال جاری میلادی یعنی کمتر از پنج روز دیگر به کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها اطلاع دهند و روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ خروج خود را عملیاتی کنند. کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها ۸۹ عضو دارد و اقدام ژاپن برای خروج از آن و از سر گرفتن شکار تجاری نهنگ‌ها با واکنش‌های گسترده دیگر اعضا از جمله استرالیا مواجه شده است. آنها به ژاپن هشدار داده‌اند که در مسیر تبدیل شدن به دزد دریایی نهنگ‌هاست.

ژاپن مدعی است تصمیم ۳۰ سال پیش کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها برای محدود کردن شکار تجاری این حیوان دریایی موقتی بوده است و باید پس از اطمینان یافتن از در خطر انقراض نبودن نسل نهنگ‌ها، درباره این تصمیم بازنگری کرد. هر چند این موضع ژاپنی‌ها در کمیسیون چندان خریدار نداشت و رد شدن پیشنهاد چشم‌بادامی‌ها برای تغییر در فرآیند تصمیم‌گیری در نهایت به خروج این کشور از کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها انجامد.

مقام‌های رسمی توکیو می‌گویند در سال‌های اخیر تعداد برخی گونه‌های نهنگ‌ها از جمله نهنگ‌های بزرگ‌باله‌ای کوچک به اندازه‌ای افزایش یافته‌اند که می‌توان اجازه شکار آنها را صادر کرد. میزان استفاده از گوشت نهنگ در دهه ۱۹۶۰ در ژاپن ۲۰۰ هزار تُن بود که در چند سال گذشته به پنج هزار تن کاهش یافته است. ژاپن پس از ایسلند و نروژ سومین کشوری است که قانون منع شکار تجاری نهنگ‌ها را آشکارا به چالش می‌کشد.

کد خبر 426573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha