همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) هشدار داد مصرف گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام فلوروکینولون‌ها خطر پارگی دیواره رگ‌های اصلی قلب را افزایش می‌دهند.

ciprofloxacin

به گزارش‌ وب‌ام‌دی این سازمان در بیانیه‌اش می‌گوید: «این پارگی‌ها به نام «دیسکشن آئورت» یا پارگی آنوریسم  آئورت می‌تواند به خونریزی خطرناک یا حتی مرگ بینجامد.»

به گفته این سازمان، خطر این پارگی‌ها با استفاده آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون که به صورت تزریقی یا قرص افزایش می‌یابد، و «این داروها نباید در بیمارانی که در معرض خطر این عارضه هستند، استفاده شوند، مگر اینکه گزینه درمانی دیگری در دسترس نباشد.»

فلوروکینولون‌ها اساس درمان آنتی‌بیوتیکی به خصوص در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی هستند و بیش از سه دهه است که به بازار آمده‌اند. این داروها ازجمله شامل سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، جمی‌فلوکساسین و موکسی‌فلوکساسین می‌شوند.

اف‌دی‌ای برخی از گروه‌های افراد به خصوص در معرض خطر بیشتر این عارضه هستند، ازجمله «افرادی که سابقه انسداد یا اتساع غیرطبیعی (آنوریسم) آئورت یا رگ‌های خونی دیگر را دارند، افراد دچار فشارخون بالا، برخی از اختلالات ژنتیکی که به تغییرات رگ‌های خونی می‌انجامند و بالاخره سالمندان.»

بیماران پیش از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها اگر سابقه این بیماری‌ها را دارند، باید به پزشک اطلاع دهند: آنوریسم، سخت شدن دیواره شریان‌ها (تصلب شرایین)، فشارخون بالا یا اختلالات ژنتیکی مانند نشانگان اهلر- دانلس و نشانگان مارفان.

البته اف‌دی‌ای به افرادی که از قبل در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون هستند، توصیه می‌کند «آنتی‌بیوتیکشان را بدون مشورت با پزشکشان قطع نکنند»، اما درعین‌حال مراقب نشانه‌های آنوریسم  آئورت باشند.

کد خبر 426570

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha