همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم رومانی برای بزرگداشت خاطره انقلاب ۱۹۸۹ این کشور و در اعتراض به سیاست‌های دولت کنونی در تظاهرات وسیعی شرکت کردند. تظاهرات بزرگ مخالفان دولت در کشورهای مجارستان و صربستان نیز همچنان ادامه دارد.

تظاهرات ضد دولتی در بلگراد

به گزارش دویچه وله، در بخارست، پایتخت رومانی هزاران نفر با در دست داشتن شمع و پلاکارهای بزرگ در تظاهرات وسیعی خاطره انقلاب ۱۹۸۹ این کشور را گرامی‌ داشتند. تظاهرکنندگان همزمان خواستار مبارزه با فساد،  آزادی بیان و دموکراسی در این کشور هستند.  

بنا به گزارش خبرگزاری "مدیافاکس" در تظاهرات بزرگی که شامگاه شنبه اول دی‌ماه (۲۲ دسامبر) در بخارست انجام گرفت تظاهرکنندگان مخالفت خود را با گسترش فساد مالی و رشوه‌خواری در رومانی و سیاست‌های دولت کنونی این کشور ابراز کردند. تعدادی از تظاهرکنندگان از جمله شعار می‌دادند "ما حکومت دزدان را نمی‌خواهیم".

رومانی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است. مخالفان دولت رومانی رهبری این کشور را متهم می‌کنند که با دخالت در امور قوه قضائیه و از ایجاد محدودیت در کار قضات مستقل، امکان مبارزه با فساد دامنگیر در این کشور را سلب کرده است.

قرار است تعدادی از مجرمان اقتصادی و فاسدان مالی در رومانی با تصویب قانون ویژه عفو و از مجازات معاف شود.

حزب سوسیال دموکرات حاکم بر رومانی که رهبری ائتلاف دولتی این کشور را برعهده دارد جانشین حزب کمونیست رومانی شده است.

رومانی از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد. سیاستمداران اروپایی نگرانی‌های خود را از فساد شدید، ضعف دموکراسی وعدم استقلال قوه قضائیه در این کشور ابراز کرده‌اند.

انقلاب سال ۱۹۸۹ رومانی منجر به سرنگون شدن دولت نیکلای چائوشسکو و حکومت۴۲ ساله حزب کمونیست این کشور شد. چائوشسکو و همسرش در جریان این انقلاب اعدام شدند.  انقلاب رومانی بیش از هزار کشته برجای گذاشت.

  • سومین هفته تظاهرات هزاران نفری مخالفان در صربستان

تظاهرات هزاران نفر از مخالفان دولت در بلگراد، پایتخت صربستان ادامه دارد. تظاهرکنندگان در تجمع اعتراضی وسیعی دولت را مسئول حمله وحشیانه به استفانوویچ، رهبر حزب مخالف چپ صربستان خواندند.   

مخالفان دولت الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان در اعتراض به "سرکوب دولتی" و "ایجاد محدودیت شدید در کار رسانه‌ها" در این کشور از سه هفته پیش به تظاهرات اعتراضی خود ادامه می‌دهند.

تظاهرات ۴۰ هزار نفری روز شنبه در بلگراد سومین تجمع اعتراضی مخالفان بود که با شعار "به پیراهن‌های خونین پایان دهید" برگزار ‌شد.

این سلسله تظاهرات اعتراضی با حمله خشونت‌آمیز به بورکو استفانویچ، رهبر حزب چپ صربستان در اواخرنوامبر سال جاری (حدود سه هفته پیش) آغاز شد. مردانی که لباس سیاه پوشیده بودند با میله‌های آهنی به استقانوویچ حمله کردند و او مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.

در پلاکاردهای اعتراضی مخالفان دولت نوشته شده بود: "این یک شروع است" و "تا زمانی که همه آزاد نشده‌اند، هیچ کس آزاد نیست".

تظاهرکنندگان دولت را به عدم واکنش نسبت به حملات خشونت‌آمیز به مخالفان در صربستان متهم می‌کنند.

ائتلاف ضد دولتی مردم را به شرکت در تظاهرات اعتراضی دعوت کرده است. آن‌ها همچنین دولت را متهم می‌کند که با ایجاد محدودیت در آزادی بیان و اندیشه، "تصویر دروغ و مثبتی را از دولت" در رسانه‌های رسمی کشور ارائه می‌دهد.

ووجیچ حمله به رهبر حزب چپ را محکوم کرده است. پلیس صربستان اعلام کرده که افراد مظنون به شرکت در این حمله دستگیر شده‌اند.   

اپوزیسیون، رئیس جمهوری صربستان را متهم می‌کند که با لحن شدید سخنرانی‌های خود خشونت علیه منتقدان دولت را در این کشور رواج می‌دهد.

پارلمان اروپا خواستار بهبود وضع رسانه‌ها و آزادی بیان در صربستان شده است.

  • اعتراض وسیع سندیکاهای کارگری در مجارستان

هزاران تظاهرکننده در بودابست، پایتخت مجارستان بار دیگر مخالفت خود را با سیاست‌های دولت راستگرای ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور نشان دادند.

در این میان ویکتور اوربان بار دیگر از قانون جدید کار در این کشور پشتیبانی کرد. او در پاسخ به تظاهراتی که از چند هفته پیش در مجارستان آغاز شده است، گفت که مخالفان قانون کار جدید از "جیره‌بگیران جورج سوروس" هستند.

جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی و مجارستانی‌تبار است که از "تلاش‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای جلوگیری از تک‌حزبی کردن مجارستان توسط اوربان" حمایت مالی می‌کند.

ویکتور اوربان که معترضان او را "ویکتاتور" می‌نامند، گفت که هدف مخالفان "برهم ریختن کشور و سرنگونی دولت" است.

طبق قانون جدید کار موسوم به "قانون بردگی"، کارفرمایان مجازند کارگران را به ۴۰۰ ساعت کار اضافی در سال مجبور کنند. پرداخت حقوق کارگران نیز می‌تواند تا سه سال به تعویق افتد.

نخست وزیر مجارستان دلیل تصویب این قانون را "رونق اقتصادی و افزایش تولید" خوانده است.

سندیکاهای کارگری مجارستان دولت را تهدید کردند که اگر به خواست‌های کارگران مبنی بر لغو "قانون بردگی" رسیدگی نکند با شروع سال جدید میلادی در اعتصاب عمومی و سراسری شرکت خواهند کرد.

شامگاه شنبه حدود پنج هزار نفر از مخالفان دولت اوربان در یخبندان سخت بلگراد از مقابل پارلمان مجارستان در کنار رودخانه دانوب تا کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند. رهبران اپوزیسیون از گسترش و ادامه تظاهرات خبر داده‌اند.

بالچ لیپووچ، از رهبران اتحادیه دانشجویان با سندیکاری کارگران ابراز همبستگی کرد. او گفت: «اگر کارگران چرخ‌های تولید را در کارخانه‌ها را متوقف کنند و به خیابان‌ها بیایند، ما نیز از آنان حمایت خواهیم کرد.»

سیاستمداران بسیاری از احزاب خواستار لغو قانون کار جدید شده‌اند. علاوه بر آن اپوزیسیون مجارستان خواست "قوه قضائیه مستقل" و "آزادی رسانه‌ها" را مطرح کرده است.

اوربان روز جمعه در سخنرانی تلویزیونی خود نیروهای اپوزیسیون را به "وابستگی" متهم کرد. او گفت: «ما این فریادهای هیستریک را زمانی که از جورج سوروس را از کشور اخراج کردیم و مالیات‌ها را پایین آوردیم هم شنیدیم.»

نخست وزیر مجارستان در این سخنرانی مخالفان را "دروغگو و بی‌شرم" خواند.

تظاهرات آخر هفته مجارستان ششمین تظاهرات بزرگ هزاران نفری در بوداپست محسوب می‌شود. نمایندگان اپوزیسیون مجارستان اعلام کرده است که تا احقاق خواست‌های خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.  

کد خبر 426394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha