فاطمه عسگری نیا-خبرنگار:اهالی محله عباسی سال‌های زیادی است که چشم‌انتظار بازگشایی بازارچه شهدای محله‌شان هستند.

ساختمان متروكه

ساختمانی با آجرهای قرمز که ظاهر آراسته‌اش با درون ویرانه‌اش، زمین تا آسمان تفاوت دارد. این ساختمان قرار بود روزی بازارچه‌ای برای تأمین مایحتاج مردم محله شود اما این روزها به هتل بی‌ستاره‌ای برای بی‌خانمان‌های محله تبدیل شده است. قصه این ساختمان آجر قرمز و نارضایتی اهالی محله از بلاتکلیفی آن، قصه امروز و دیروز نیست. تاریخچه‌ای به قدمت ۶ سال دارد. با حضور در محله عباسی، ضمن شنیدن گلایه‌های مردم از وضعیت این ساختمان، سری به داخل آن زدیم تا صحنه‌هایی که می‌بینیم گواهی بر گفته‌های مردم محله باشد.  

آنقدر که پرچم‌های نصب شده در مقابل ورودی ساختمان ظاهری آراسته و نو دارند، ساختمان حال و روز خوشی ندارد. مرز میان ساختمان و پیاده‌راه خیابان، دیوار نرده‌ای طویل و سبز رنگی است که بخش‌هایی از آن با میلگردهای زنگ زده و آهن‌پاره‌های قراضه مسدود شده تا بی‌خانمان‌ها نتوانند به آن نفوذ کنند. غافل از اینکه فاصله میان نرده‌ها آنقدری هست که جثه نحیف معتادان و بی‌خانمان‌ها از آن عبور کند. داخل ساختمان مخروبه می‌شویم. آجرهای نیمه کنده و در و دیوار زخمی شده، شاهدی بر فراموش شدن این سرمایه شهری دارد. با اینکه در ساختمان از در و پنجره‌ها خبری نیست، اما بوی نامطبوع پیچیده در فضای آن باز هم آزاردهنده است.  

  •  لانه جانوران موذی 

«حسین غیاثی» یکی از اهالی محله عباسی می‌گوید: «عباسی یکی از محله‌های شهیدپرور پایتخت است. ما به شهدایمان افتخار می‌کنیم. به هیچ‌وجه شایسته نیست ساختمانی که به نام شهدای محله عباسی نامگذاری شده چنین وضعیت اسفناکی داشته باشد.» حرف‌های او را «محمد شاهوردی» یکی دیگر از اهالی محله ادامه داده و می‌گوید: «حدود ۵‌ـ ۶ سال گذشته این ساختمان تحت عنوان بازارچه شهدای محله عباسی با واگذاری یکی، ۲ غرفه به متقاضیان راه‌اندازی شد اما متأسفانه بنا بر دلایلی که برای مردم محله هم مشخص نیست، این بازارچه هرگز رونق نگرفت تا کم‌کم شاهد تعطیلی آن بودیم. از وقتی این ساختمان تعطیل شده است حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون تغییر کاربری آن شنیده می‌شود از کمپ ترک اعتیاد برای معتادان گرفته تا گرمخانه برای بی‌خانمان‌ها و این روزها تبدیل شدنش به یک کلینیک درمانی! اما امروز می‌بینید که اینجا جولانگاه معتادان و جانوران موذی شده است.» 

  • ساختمان را  لخت کردند 

حرف‌های شاهوردی که به اینجا می‌رسد، صدای همسایه‌های ساختمان بالا می‌رود. «فرهاد محمدی» یکی از ساکنان آپارتمان‌های جنبی این ساختمان می‌گوید: «کل ساختمان در تابستان محل تجمع معتادان است که زن و مرد هم ندارد. تابستان روی ‌بام می‌خوابیدند. هر کدام هم که از ساختمان خارج می‌شوند دست پر می‌روند، یکی آهن در و پنجره به دست دارد، یکی فنس‌های سقف را.» بوی تعفن ساختمان هم عذاب دیگری است که باید همسایه‌ها تحمل کنند. شب‌های زمستان نیز دود حاصل از آتش زدن لباس و کاغذهای باطله امان مردم را می‌برد، دریغ از اینکه این صدای نارضایتی را کسی بشنود.  

  • نیازمان مرکز درمانی نیست 

گلایه‌های مردم را دبیر شورایاری محله عباسی هم تأیید کرده و می‌گوید: «مدت‌هاست پیگیر گلایه‌ها و مشکلات مردم در این‌باره هستیم اما متأسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.» «شهباز دولت‌نژاد» با اشاره به برنامه شهرداری منطقه ۱۱ برای این ساختمان می‌گوید: «حدود ۲ سالی می‌شود که شهرداری قرار است این مجموعه را به کلینیک درمانی «۹ دی» تبدیل کند. این در حالی است که خواسته اهالی برای استفاده از این ظرفیت چیز دیگری است.» 

او با اشاره به وجود ۴ مرکز درمانی در محله عباسی و حوالی آن می‌گوید: «شهرداری می‌تواند مطابق مفاد قانونی سند نهایی راهبردی منطقه و فرامنطقه‌ای، این مجموعه را به پارلمان محلی واگذار و زمینه راه‌اندازی آن را به نفع محله و ایجاد درآمد از محل خدمت‌رسانی به اهالی فراهم کند. این در حالی است که متأسفانه این طرح مورد پذیرش شهرداری منطقه قرار نمی‌گیرد.»

البته پارلمان محلی عباسی و فعالان فرهنگی این محله، پیشنهاد خوب دیگری نیز برای احیای این ساختمان دارند که دبیر شورایاری درباره آن چنین می‌گوید: «ما در محله عباسی تالار عروسی نداریم. از سوی دیگر جوانان خلاق زیادی داریم که می‌توانند در صورت حمایت، کارآفرینی‌های موفقی را در محله ایجاد کنند. در صورت واگذاری این مجموعه به شورایاری می‌توانیم ضمن ایجاد بسترهای شغلی و کارآفرینی در آن، زمینه برگزاری جشن‌های ازدواج ارزان را در یک سالن باشکوه فراهم کنیم.»

  • درمانگاه شهر سالم به جای بازارچه شهدای محله

پس از شنیدن گلایه‌های مردم و پیشنهادهای دبیر شورایاری محله با «کوروش خرد» معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ نیز در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم و او از تصمیمات شهرداری برای ساماندهی به این مجموعه سخن گفت. خرد می‌گوید: «با توجه به مطالعات صورت گرفته و نیازسنجی انجام شده در منطقه، تبدیل این مرکز به «درمانگاه شهر سالم» بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند برای مردم محله مفید واقع شود.»

او ضمن تأیید ۴ مرکز درمانی در محله می‌گوید: «همه این مراکز خدمات اولیه بهداشتی و درمانی را به مردم عرضه می‌کنند و مردم محله برای بهره‌مندی از خدمات تخصصی باید به محله‌های دیگر و یا نقاط دوردست شهر مراجعه کنند این در حالی است که با راه‌اندازی درمانگاه شهر سالم که از مصوبات شهرداری تهران است، بستر ارائه خدمات تخصصی درمانی نیز به مردم این محله فراهم می‌شود.» او وعده داد که: «به زودی پروژه درمانگاه شهر سالم در ساختمان پیشین بازارچه شهدای محله عباسی عملیاتی می‌شود.»

کد خبر 426186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha