همشهری آنلاین: نماینده مردم نجف آباد ، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون نظام وظیفه عمومی و سربازی اجباری برای کاهش جمعیت سربازان فراری و پرونده‌های این بخش، نیازمند اصلاح است.

سربازی

ابوالفضل ابوترابی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد سربازان غایب را ۲ میلیون و فراری از پادگان را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیشترین پرونده‌های دادگاه نظامی مربوط به این قشر است.

وی بیان کرد: اصلاح قانون سربازی اجباری و تسهیل شرایط خدمت به کاهش پرونده‌ها و مشکلات منجر خواهد شد و باید بر اساس اصلاح قوانین از این مسائل جلوگیری کرد.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین اجباری در این خصوص پاسخگو نیست، تصریح کرد: باید از تجربه‌های سایر کشورهای دنیا در قانون نظام وظیفه استفاده کرد و جوانان بر اساس نیاز کشور به خدمت سربازی اعزام شوند.

وی ادامه داد: جوانان سرمایه‌های کشور به شمار می‌روند و باید از این ظرفیت فوق‌العاده برای رفع مشکلات کشور و نیروهای مسلح استفاده شود و حقوق و مزایای آن‌ها افزایش یابد.

ابوترابی با اشاره به مخالفت‌ها و ایراد ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به اصلاح قانون نظام وظیفه خاطرنشان کرد: باید با هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح شرایط را در خدمت سربازی برای کاهش مشکلات این خدمت دو ساله بهبود بخشید.

وی از برگزاری نشست های مشترک بین نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس برای بهبود قانون نظام وظیفه خبر داد وگفت: با نظرات کارشناسی بین این دو نهاد قوانین و خدمت سربازی برای جوانان تسهیل و مشکل سرباز فراری و غایب رفع خواهد شد.

طرح اصلاح قانون نظام وظیفه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده و یک بار مورد بررسی قرار گرفته که ستاد کل نیروهای مسلح با این طرح مخالفت کرد اما جلسات کارشناسی در این طرح در حال برگزاری است که پس از تصویب در این کمسیون در صحن علنی مطرح شود.

بر اساس این قانون از ظرفیت سربازان برای رفع نیازهای کشور استفاده می شود و حقوق سربازان افزایش خواهد یافت و افراد بی انگیزه نسبت به سربازی باید به جای حضور در پادگان ها هزینه آن را پراخت کنند. انجام خدمت سربازی در محل سکونت یکی دیگر از بندهای اصلاحیه این قانون است.

در این طرح اصلاحیه قانون آمده است که سربازان بر اساس قوانین وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد و می‌توانند محل خدمتشان را انتخاب کنند، منابع درآمدی حقوق این افراد از کسانی که قصد دارند به خارج از کشور بروند یا کاندیدای انتخابات یا کارمند شوند تامین می‌شود.

این سه گروه باید سه برابر حقوق افرادی که به سربازی می‌روند پول پرداخت کنند.

تنها در ۲۸ کشور دنیا خدمت نظام وظیفه اجباری اجرا می‌ شود و در این بین معدود کشورهایی هستند که خدمت اجباری آنها بیش از یک سال است که این شیوه اجرا مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد.

کد خبر 426143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha