همشهری آنلاین: انتشار یک ویدئوی جنجالی در حساب توئیتر سفارت آمریکا در عربستان مبنی بر دعوت مردم به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

سفارت امریکا مردم عربستان را به تظاهرات فرا خواند

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه شبکه خبری 'الجزیره'، سفارت امریکا در ریاض در این ویدئو ضمن تشویق مردم به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز نشان می دهد که برای ایجاد تغییرات، همواره این راه موثرترین روش بوده است.

سفارت آمریکا علاوه بر انتشار این ویدئو، در حساب توئیتر خود نوشت: مطالعات نشان می دهد که برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز و عاری از خشونت بین سال های ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، زودتر از هر روش دیگری به نتیجه مطلوب رسیده است.

این توئیت بلافاصله با واکنش های متفاوتی از سوی کاربران سعودی رو به رو شد.

جمعی از حامیان آل سعود این اقدام را چراغ سبز آشکار آمریکا برای برگزاری تظاهرات و ایجاد ناامنی در عربستان دانستند.

تعدادی هم با انتقاد شدید از این توئیت، ضمن رد اصل دموکراسی، برگزاری هرگونه تظاهرات و مخالفت با حاکمان آل سعود را حرام و در مخالفت با احکام شریعت دانستند.

در مقابل عده ای از کاربران، آمریکا را در بیان مطالب خود صادق ندانسته و معتقدند که نتیجه دموکراسی دروغین آمریکایی در سوریه، عراق، افغانستان و لیبی چیزی جز ریخته شدن خون مظلومان نبوده است.

گروهی هم از اساس ایجاد هرگونه اصلاح و تغییر در رفتار حاکمان آل سعود را محال دانسته و معتقدند، چگونه از رژیمی که حامی اول تروریسم بوده و در عین حال دستش در خون هزاران انسان بی گناه آغشته است، می شود انتظار برخورد مسالمت آمیز با تظاهرات را داشت.

سفارت آمریکا در ریاض در شرایطی چنین توئیتی را منتشر کرد که روابط میان آمریکا و سعودی در پی قضیه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی دچار کشمکش و تنش شده است.

علاوه بر این عربستان پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در این کشور، شاهد حوادث مختلفی چون تشدید جنگ یمن و دستگیری و قتل مخالفان در داخل و خارج از کشور بوده است، بحران هایی که ناظران معتقدند می تواند جامعه عربستان را به زودی دچار تنش و چند دستگی کند.

کد خبر 426042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha