پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: فصل امتحان که می‌شود فقط درس‌ها فراموش نمی‌شوند، گاهی نوجوان‌ها آن‌قدر سرگرم درس خواندن می‌شوند که یادشان می‌رود به تغذیه‌ی خود هم فکر کنند.

راهکارهایی برای روزهای امتحان

یادشان می‌رود که خوردن بعضی غذاها آدم را دچار خواب‌آلودگی می‌کنند و حتی تمرکز را کاهش می‌دهند. برای همین لازم است بایدها و نبایدهای خوراکی‌های شب امتحان را مرور کنیم.

نشریه‌ی دوچرخه در گفت‌وگوهایی با کارشناسان تغذیه و مشاوران آموزشی به این موضوع پرداخته که چکیده‌ی توصیه‌های آنان را می‌خوانید:

- همیشه یکی از مهم ترین توصیه‌های تغذیه‌ای ما برای شب امتحان، خوردن انواع مغزها بود که حالا با توجه به قیمت بالای این مغرها و دانه‌های خوراکی حرف‌مان را پس می‌گیریم! و سراغ خوراکی‌های جایگزین می‌رویم. مثلاً تخمه‌ی افتاب‌گردان را می‌توان جایگزین کرد که قیمت مناسب‌تری دارد، اما به دلیل سوخت‌رسانی به مغز، سرعت بخشیدن به فعالیت‌های مغزی و کمک به ماندگاری هر چه بیش‌تر مطالب در حافظه، میان وعده‌ی مناسبی برای روزهای امتحان به‌شمار می‌آید.

البته تخمه آفتابگردان و یا هر خوراکی دیگری را نباید درست هم‌زمان با درس‌خواندن خورد. چون شکستن تخمه حواس شما را از درس پرت می‌کند و نتیجه‌ی معکوس می‌دهد. خوراکی‌ها را می‌توانید در فاصله‌ی بین درس‌ها و به‌عنوان جایزه در نظر بگیرید و میل کنید.

- نکته‌ی مهم این است که حتماً صبحانه بخورید و خوردن یک عدد تخم‌مرغ در صبحانه پروتئین مورد نیاز مغز شما را تأمین می‌کند. خوردن شیر، جوانه‌ی گندم و در صورت امکان عسل هم برای وعده‌ی صبحانه بسیار مفید است.

- برای ناهار بهتر است غذایی بخورید که آن را دوست دارید تا با علاقه غذا بخورید و دچار بی‌اشتهایی ناشی از اضطراب امتحان نشوید.

- در وعده‌ی شام خوردن کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث آرامش شما بشود، اما بهتر است کم و سبک بخورید تا احساس سنگینی نکنید. بنابراین سیب‌زمینی، ماکارونی و انواع برنج مناسب هستند. علاوه بر این غذاهای کم‌حجم و مقوی هم مفیدند، مثل انواع سوپ و یا جگر و دل و قلوه!

- در این روزها که درگیر درس‌خواندن و امتحانات هستید، خوردن ماست، دوغ ترش، شیرینی‌جات و تنقلات، غذاهای سنگین و غذاهای سرخ‌کردنی فست‌فود و کله‌پاچه را فراموش کنید.

- این روزها زیاد آب بنوشید و مصرف قهوه و کافئین با این توجیه که باعث کم‌خوابی و سرحال آمدن شما می‌شود و به‌خاطر همین، فرصت بیش‌تری برای درس‌خواندن خواهید داشت، اشتباه است؛ چون قهوه و کافئین اضطرب‌آورند و اضطراب باعث کاهش یادگیری و تمرکز می‌شود.

- می‌توانید به جای کافئین، از دم‌نوش‌های مناسب استفاده کنید. دم‌نوش نعناع و عسل، چای کم‌رنگ و یا شربت زعفران نوشیدنی‌های مناسب این روزها هستند.

- این روزها می‌توانید فالوده‌ی سیب، عسل، گلاب و بیدمشک بخورید و کلاً خوردن انواع میوه‌ها را فراموش نکنید، هر میوه‌ای که در خانه دارید.

- در زمان استراحت اصلاً سراغ بازی‌های رایانه‌ای نروید. این بازی‌ها به سوخت‌وساز مغزی نیاز دارند و بهتر است این بازی‌ها را بگذارید برای بعد از امتحانات.

- بهتر است در زمان درس‌خواندن، به‌خصوص درس‌های حفظی، موسیقی هم گوش ندهید تا حواس‌تان پرت نشود.

کد خبر 425947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha