همشهری‌آنلاین: حناچی در نشست شهرداران کلانشهرها که عصر سه‌شنبه 27 آذر برگزار شد گفت: در نشستی با رئیس جمهور محترم از ایشان خواستم شهرداران کلانشهرها اجازه و امکان اخذ عوارض محلی را داشته باشند و رئیس جمهور هم از این نظر استقبال کرد.

مجمع شهرداران كلانشهرها

پیروز حناچی، شهردار تهران از شهرداران کلانشهرها خواست نمایندگان شهرهای خود را قانع کنند تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا، مدیریت شهری اجازه و امکان اخذ عوارض و بهای خدمات را داشته باشد.

حناچی همچنین درباره مقاومت برخی مسئولان دولتی در برابر اخذ عوارض محلی توسط شورای شهر و شهرداری گفت: از ابتدا این مقاومت وجود داشته و باید تلاش کنیم مسئولان را قانع کنیم که موضوع اداره شهر ایجاب می کند عوارض محلی توسط مدیران شهری اخذ شود.نود و نهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بعد از ظهر سه‌شنبه 29 آذر به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

 به گزارش شهرنوشت، در این نشست شهرداران درباره لایحه درآمدهای پایدار شهری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این جلسه با تاکید بر اهمیت این لایحه گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهری هم اکنون در یک کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون های عمران، شورا و بودجه و اقتصاد در حال بررسی است و خانم پروانه مافی ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد.

حناچی ادامه داد: با توجه به این که نمایندگان کلانشهرها در مجلس بیش از 140 نفر هستند، می‌توانیم با رایزنی با افراد کاری کنیم که این لایحه هر چه زودتر مراحل تبدیل شدن به قانون را طی کند و درصورت نیاز به اصلاحف این کار انجام شود. البته در دیداری که با آقای دکتر عارف داشتم قرار شد فراکسیون امید نیز پیگیر منافع مدیریت شهری در لایحه درآمدهای پایدار باشد.شهردار تهران در ادامه گفت: اخیرا جلسه ای با رییس جمهور محترم داشتم و این مساله را با ایشان مطرح کردم که شهرداران کلانشهرها اجازه و امکان اخذ عوارض محلی را داشته باشند و ایشان هم از این نظر استقبال کرد. به نظر می رسد اگر بتوانیم تجربه موفق سایر کشورها در این زمینه را ارائه کنیم نمایندگان مجلس و سایر مسئولان نسبت به این مساله قانع شوند.

الویری: شکایت شورای عالی استان‌ها علیه دولت 

مرتضی الویری نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی استان ها از شکایت این شورا علیه دولت در کمیسیون اصل نود خبر داد و افزود: دولت موظف است قبل از ارائه بودجه سالیانه، آن را در اختیار شورای عالی استان ها قرار دهد در حالی که هیچ وقت این کار را نکرده است. اگر لایحه زودتر دست ما برسد می توانیم جمع بندی های خود را روی آن داشته باشیم.

او همچنین گفت: درباره ساختمان‌های نیمه‌کاره که هم اکنون در نقاط مختلف شهر به مامن فساد تبدیل شده‌اند، درخواست اخذ جریمه از سازندگانش را داشتیم که دیوان عدالت موافقت نکرده است. حال باید تدبیری دیگر برای جلوگیری از نیمه‌کاره رهاشدن ساختمان‌ها بیندیشیم.

کمال مرادی، دبیر مجمع کلانشهرهای ایران نیز خبر داد که مقدمات تبدیل شدن مجمع به یک سازمان مردم نهاد فراهم شده است و به زودی مجمع مجوزهای لازم را در این زمینه اخذ خواهد کرد.

در این مراسم همچنین تعدادی از شهرداران کلانشهرها به بیان برخی از مشکلات و مسائل خود پرداختند و خواستار همگرایی بیشتر اعضا این مجمع برای حل مشکلات مشترک شدند.

کد خبر 425851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha