چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد در لهستان به توافقی برای چگونگی اجرای توافقنامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس رسیدند، برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که این توافق، فاقد اهداف یا امید به بهبود اقدامات آب و هوایی است.

كنفرانس اقليمي لهستان

به گزارش ایسنا، فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست معتقدند که در این توافق به طور شفاف به موضوعات کلیدی همچون اختصاص بودجه به پروژه‌های اقلیمی در کشورهای در حال توسعه پرداخته نشده‌ است.

با این حال بنابر اظهارات شرکت‌کنندگان در این اجلاس، نشست آب و هوایی سازمان ملل در لهستان (COP24) به دنبال آن بود تا دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی گزارش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و اقدامات صورت گرفته برای کاهش این آلاینده‌ها ارائه شود که این توافق حاصل شد.

در همین رابطه شبکه خبری‌ بی‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به جزئیات این کنفرانس به پنج نکته کلیدی اشاره کرده که می‌توان از این رویداد، آموخت:

۱. قوانین، کلید بازی هستند: هر چقدر هم کسل‌کننده به نظر برسد اما باید قبول کرد که قوانین عملیاتی در توافقنامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس، چگونگی مقابله جهان با تغییرات اقلیمی را در دهه‌های پیش رو کنترل می‌کند.

یکی از نکات کلیدی این نشست این بود که توافقنامه با دقت مذاکره شده پاریس را که مجموعه‌ای از قوانین برای کشورهای ثروتمند و مجموعه‌ای دیگر برای کشورهای فقیر دارد، دچار دگرگونی نسازند.

نماینده اقلیمی اتحادیه اروپا در مورد چگونگی کارکرد قوانین جدید توضیح داد: ما یک سیستم شفاف‌سازی، یک سیستم گزارش‌دهی، قوانینی برای اندازه‌گیری میزان انتشارها و سیستمی برای مقایسه تاثیرات سیاست‌های خود با آن چه که علم توصیه می‌کند، داریم.

برای تداوم بررسی همه اعضا، قوانین هم چنین شامل یک مکانیزم سازگار است، این بدان معناست که کشورهایی که گزارش خود را به ثبت نرسانند به موقع مورد استعلام قرار خواهند گرفت.

این قوانین برای کشورهای در حال توسعه "منعطف" است، یعنی این کشورها می‌توانند در آینده این قوانین را اجرایی کنند.

۲. علم، ارزش مبارزه را دارد: یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های این نشست در مورد گزارش علمی ارائه شده از سوی کمیته بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) بود.

گروهی از کشورها شامل عربستان سعودی، ایالات متحده، کویت و روسیه از "استقبال" از این گزارش سر باز زدند. این کشورها  قصد داشتند صرفا این گزارش "مطرح" شود. تلاش‌ها برای ایجاد مصالحه در این زمینه نیز با شکست مواجه شد. با این حال این پایان ماجرا نبود. اکثریت قریب به اتفاق کشورها احساس کردند که "تصدیق علم" در این کنفرانس حیاتی بود. تلاش‌ها در نهایت از به رسمیت شناخته شدن گزارش (IPCC) اطمینان حاصل کرد اما بسیاری این احساس را داشتند که تلاشی نمادین بوده است.

یک محقق زیست محیطی حاضر در این کنفرانس اعلام کرد: علم ناخوشایند است و به نیاز برای اقدامات بیشتر ارتباطی ندارد. اگر چه توافق صورت گرفته، سازشی ظریف است اما باید دانست که کافی نیست.

۳. چندجانبه‌گرایی نمرده است: یکی از ویژگی‌های کنفرانس اقلیمی لهستان اتخاذ رویکرد چندجانبه‌گرایی (ائتلاف چند کشور برای پیشبرد یک هدف مشترک) بود.

بسیاری از کشورها این نگرانی را داشتند که با افزایش ملی‌گرایی در بسیاری از کشورها و انتخاب اخیر ژائیر بولسونارو به عنوان رییس جمهوری برزیل، همکاری‌های بین‌المللی مورد نیاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی به خطر بیفتد.

برای بسیاری دستیابی به توافق در کنفرانس "کاتوویتس" نه به دلیل قوانین فنی، بلکه بیشتر به دلیل نشان دادن این که روح بین‌الملل هنوز زنده است و قدرت دارد، اهمیت داشت.

وزیر محیط زیست اسپانیا در همین ارتباط اظهار کرد: به اعتقاد من زیبایی چند جانبه‌گرایی به تلاش همگان برای دستیابی به آن است. ما دیدیم که همه اعضا از بسته پیشنهادی حمایت کردند و حتی یک کشور نیز تصمیم به عقب‌نشینی نگرفت.

۴. دو صد گفته چون نیم کردار نیست: در حالی که بسیاری از مذاکره‌کنندگان برای کار درست خود در دستیابی به دستورالعمل‌های مورد نظرشان، ابراز شادمانی کرده‌اند، بسیاری دیگر نیز اعلام کرده‌اند که این توافق به اندازه کافی مثمرثمر واقع نشده است. 

این افراد به قدرت علم و نیز به شناخت عمومی از تاثیرات تغییرات اقلیمی که در موج گرما و آتش‌سوزی‌های طبیعی در سال جاری میلادی دیده شد، اشاره کردند.

بسیاری از فعالان زیست محیطی بر این عقیده‌اند که کنفرانس "کاتوویتس" فرصتی از دست رفته برای اقدامات اساسی بوده است.

یکی از حاضران در این کنفرانس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش بهره‌گیری از زغال سنگ توسط لهستان و ایالات متحده در کنفرانس بیان کرد: ما در این کنفرانس بیش از دستیابی به قراردادی اقلیمی به تجارت منصفانه زغال سنگ حصول یافتیم.

وی افزود: ما در اجرای جدی آن چه که علم به ما نمایان ساخته به خوبی عمل نکرده‌ایم و در صورتی که مردم تصور می‌کنند دستورالعمل‌های این کنفرانس، جهان را در مسیر درست قرار می‌دهد، باید بدانند که این دستورالعمل‌ها به اندازه کافی قوی و بلندپروازانه نیستند.

۵. صداهای جدید در حال ظهورند: یکی از برجسته‌ترین موارد این کنفرانس، حضور احزاب متشکل از جوانان پرشوری بود که پیش از این سابقه حضور این چنینی در کنفرانس‌های COP24 را نداشته‌اند. تغییرات اقلیمی با جوانان بیش از سالخوردگانی که به صورت توده‌ای در این کنفرانس حضور داشتند، ارتباط می‌یابد.

به گفته نماینده مالدیو به دلیل حضور همین نمایندگان سالخورده است که مذاکرات اقلیمی نتوانسته به طور کامل با دنیای مدرن ارتباط برقرار کند و طی ۱۰ سال اخیر که او در این کنفرانس‌ها در مقام نماینده حضور داشته، هیچ تغییر کلیدی صورت نگرفته و هر بار همان امتیازات خسته‌کننده و تکراری گرفته می‌شود.

شاید یکی از به یاد ماندنی‌ترین تصاویر این کنفرانس، تصویر دختر ۱۵ ساله سوئدی حاضر در این کنفرانس باشد.

گرتا تانبرگ، دانش‌آموز سوئدی که تظاهرات دانش‌آموزی در سوئد را ساماندهی کرده بود، برای رساندن پیام خود به گوش جهانیان در این کنفرانس حضور یافت.

پیام گرتا بسیار رُک و مختصر بود: "ما نمی‌توانیم یک بحران را حل کنیم، اگر آن را واقعا یک بحران در نظر نگیریم."

کد خبر 425848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha