همشهری آنلاین: نامدارترین و تحسین‌شده‌ترین معمار ایتالیا و طراح مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس برای بازسازی پل سرنگون‌شده شهر جنوا برگزیده شد.

سقوط پل در جنوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، درست چهار ماه پس از سقوط ۲۰۰ متر از پل روگذر جنوا که به مرگ ۴۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در این شهر بندری شمال‌غرب ایتالیا انجامید، رنتسو پیانو از سوی مدیران شهری و مقام‌های رسمی ماموریت یافت آن را بازسازی کند. قرار است معمار و طراح ۸۱ ساله پلی سفید و فلزی بسازد که هزار سال عمر کند و خاطره این فاجعه بزرگ انسانی را برای همیشه از ذهن مردم شهر بزداید.

پیانو که زاده جنواست، ماه سپتامبر و یک ماه پس از آن فاجعه طرح پیشنهادی خود را به مسئولان شهری ارائه و همان زمان به برخی ویژگی‌های پل اشاره کرد. او گفت: «این پل دست‌کم هزار سال پابرجا می‌ماند و نشانه‌هایی از قایق و کشتی خواهد داشت؛ چون در بندر جنوا ساخته می‌شود.» این پروژه بزرگ معماری-ساختمانی با هزینه تقریبی ۲۰۰ میلیون یورو زیر نظر کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بزرگ ایتالیایی پیش می‌رود و به سرانجام می‌رسد.

پیانو که شناخته‌شده‌ترین معمار زنده ایتالیا در سطح دنیاست، سال ۱۹۹۸ جایزه معماری پریتزکر را گرفت؛ جایزه‌ای که از ۱۹۷۹ به برترین معمار دنیا اهدا می‌شود و معادل نوبل در ادبیات و اسکار در سینماست. از مهم‌ترین پروژه‌های معماری این چهره سرشناس می‌توان به فرودگاه کانسای در اوزاکای ژاپن، برج شارد لندن، کاخ دادگستری پاریس، موزه هنر آمریکایی ویتنی در نیویورک و بناهایی در لس‌آنجلس، سیدنی، برلین، شیکاگو، نروژ و اسپانیا اشاره کرد.

مارکو بوچی، شهردار جنوا در حالی در یک نشست خبری با حضور خود پیانو از نام معمار برجسته برای بازسازی پل سرنگون‌شده شهر رونمایی کرد که در روزهای اخیر خانواده‌های برخی قربانیان و تعدادی از آسیب‌دیدگان فاجعه سقوط پل از بی‌توجهی مقام‌های مسئول به شدت انتقاد کرده بودند.

کد خبر 425847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha