مناف یحیی‌پور: صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ آذر، استفاده از چراغ گرمازای نفتی باز هم حادثه آفرید. این بار، چراغ گرمازا در یک دبستان و پیش‌دبستانی در زاهدان باعث آتش‌سوزی شد.

باز آتش به جان ما افتاد

چهار کودک در آتش‌سوزی صدمه دیدند که متأسفانه تا بعدازظهر، سه تن از آن‌ها جان سپردند و به‌گفته‌ی مدیرکل آموزش و پرورش استان، میزان سوختگی کودک چهارم نیز شدید است.

روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، خبرش را با حضور مسئولان برای انتقال مصدومین حادثه به مراکز درمانی شروع و برخورد یک دانش‌آموز با چراغ گرمازا و واژگونی این وسیله را باعث ایجاد حریق عنوان کرده است. بعد هم دست‌کم تا حدود ساعت چهار و نیم بعدازظهر دیگر هیچ خبری از این حادثه در پورتال این روابط‌عمومی دیده نشد.

البته خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی در مرکز زاهدان، عکس‌ها و خبرهایی از این حادثه منتشر کردند. به گزارش ایرنا و به نقل از علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، «مونا خسروپرست»، «صبا عربی» و «مریم نوکندی» سه کودکی هستند که به‌علت شدت سوختگی جان خود را از دست دادند. به کودکان و نوجوانان و مخصوصاً به خانواده‌های این کودکان عزیز تسلیت می‌گوییم.

* * *

می‌بینید که ما بلدیم چه‌طور خبر تنظیم کنیم تا نشان بدهیم وسایلی مانند چراغ گرمازای نفتی حادثه ایجاد کرده‌اند؟ خیلی هم پیش برویم می‌گوییم برخورد یک دانش‌آموز با چراغ باعث سرنگونی آن شد و... این‌ها را کنار هم می‌چینیم که مبادا شما فکر کنید ما بزرگ‌ترها هم مسئولیتی در پدیدآمدن این‌گونه حوادث داریم. گویی بخاری نفتی و چراغ گرمازا با پای خودشان به مدرسه‌ها می‌آیند تا حادثه بیافرینند. اگرچه بعد از حادثه، ما یادمان می‌افتد که چیزی به نام استاندارد برای گرمایش مدارس هم می‌تواند وجود داشته باشد. البته این هم برای مدت کوتاهی است، چون بلدیم حافظه‌هایمان را پاک کنیم.

این خبرها فقط از آتش‌سوزی در یک مدرسه حکایت نمی‌کنند، بلکه آتش به جان همه‌ی ما می‌اندازند. هرچند تلخ است اما چند لحظه به عکس‌ها نگاه کنید. کیف‌ها و کوله‌های قرمز و بنفش و کاپشن یاسی‌رنگ را ببینید. این کودکان برای یادگیری به مدرسه آمده بودند، به بازی در زنگ تفریح فکر می‌کردند، و شاید هرکدامشان رؤیای ادمه تحصیل در رشته‌ای متفاوت و انتخاب شغلی خاص را در ذهنشان می‌پروراندند. از همان آرزوها و رؤیاهایی که تا بزرگ‌شدن ممکن است چند بار عوض شوند...

به نظر می‌رسد تا وقتی شما کودکان و نوجوانان، در هرجای ایران عزیز که هستید، به‌طور جدی به پرسشگری و مطالبه‌گری از بزرگ‌ترها و به‌ویژه مسئولان نپردازید، احتمال تکرار این قبیل حادثه‌ها کم نخواهد بود.


عکس: خبرگزاری ایرنا

کد خبر 425825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha