سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلافات دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دمکرات ها درباره بودجه ساخت دیوار مرزی در شرایطی که زمان زیادی تا موعد تعطیلی دولت آمریکا باقی نمانده است، همچنان ادامه دارد.

كاخ سفيد

به گزارش ایرنا، اصرار ترامپ درباره اختصاص بودجه ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک، تعطیلی بخشی از دولت فدرال در آمریکا را تهدید می کند. این اتفاق ممکن است در نیمه شب جمعه این هفته به وقوع بپیوندد.

روز دوشنبه نشانه های اندکی درباره پیشرفت در حل اختلافات بین جمهوری خواهان دمکرات ها درباره باز نگه داشتن دولت بروز کرد.

تعطیلی دولت، خطر اختلال در عملیات دولتی و مرخصی اجباری هزاران کارمند فدرال یا کاربدون حقوق در فصل تعطیلات را به دنبال دارد که هزینه آن احتمالا میلیاردها دلار خواهد بود.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید از ادامه رایزنی های ترامپ با اعضای تیمش خبر داده است. ترامپ روز دوشنبه در توئیتی عنوان کرد که به فشارها ادامه می دهد.

وی با انتقاد از دمکرات ها به دلیل مخالفت با هزینه ساخت دیوار نوشت: اکنون زمان آن است که میلیاردها دلار در سال پس انداز کنیم و در عین حال، امنیت و کنترل بیشتری داشته باشیم.

درخواست رئیس جمهور در اختصاص بودجه ۵ میلیارد دلاری در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک، ظاهرا مورد حمایت کنگره تحت امر جمهوری خواهان نیست. دمکرات ها خواستار تداوم تامین مالی امنیت مرزی درسطح کنونی آن یعنی ۱.۳ میلیارد دلار هستند.

هنوزمعلوم نیست که جمهوری خواهان مجلس نمایندان آمریکا برای رای گیری احتمالی حاضر خواهند شد یا نه. این در حالیست که دمکرات ها تا چند هفته آتی کنترل مجلس نمایندگان را برعهده خواهد گرفت.
بسیاری معتقدند که دستیابی به توافقی در این زمینه به ترامپ ودمکرات ها بستگی دارد.

تعطیلی احتمالی دولت درآمریکا بیش از ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت را با آینده ای نامشخص مواجه کرده است. اختلافات ترامپ و دمکرات ها می تواند بر ۱۵ اداره در سطح کابینه، دهه ها سازمان دولتی از جمله وزارتخانه های امنیت ملی، حمل و نقل، کشور، کشاورزی، امورخارجه، دادگستری و جنگل ها و پارک های ملی تاثیر بگذارد.

بعضی از وزارتخانه های آمریکا همچون وزارت دفاع (پنتاگون) و وزارت امور کهنه سربازان، وزارت بهداشت و خدمات انسانی طبق معمول و صرف نظر از اینکه کنگره و رئیس جمهور این هفته به توافق برسند یا نه، به کار خود ادامه خواهند داد.

کنگره، تاکنون تامین مالی حدود ۷۵ درصد از حساب اختیاری دولت برای بودجه سال جاری را که اول اکتبر آغاز می شود، تصویب کرده است.

خدمات پستی آمریکا که در حمل و انتقال بسته های پستی در فصل تعطیلات بسیار مشغول است تحت تاثیر تعطیلی دولت نخواهد بود زیرا یک سازمان مستقل است.

ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داد مکزیک هزینه ساخت دیوار مرزی را تقبل کند اما دولت مکزیک تاکنون با آن مخالفت کرده است.

«چاک شومر» و «نانسی پلوسی» دو تن از رهبران دمکرات هفته پیش در دیدار با ترامپ در کاخ سفید، حفظ تامین مالی ساخت بودجه در سطح کنونی آن یعنی ۱.۳ میلیارد دلار را پیشنهاد کردند. ترامپ این پیشنهاد را نه پذیرفته و نه رد کرده است و به دمکرات ها گفته آن را بررسی خواهد کرد.

یکی از گزینه های قانونگذاران آمریکایی برای جلوگیری از تعطیلی دولت، اختصاص بودجه موقت تا زمان از سرگیری جلسات جدیدکنگره در تاریخ سوم ژانویه (۱۳ دی) خواهد بود که نانسی پلوسی ریاست آن را برعهده خواهد گرفت.

وی بارها تهدید کرده که اگر کنگره بودجه کافی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک تامین نکند، دولت را به تعطیلی می کشاند.

ترامپ، قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره گفت که تعطیلی دولت را به بعد از انتخابات موکول می کند تا از تاثیر زیانبار آن بر نامزدها جلوگیری کند.

  • نظرسنجی ها: ترامپ مقصر است

اکثر آمریکایی ها مخالفت خود را با تعطیلی دولت فدرال ابراز کرده اند و نتایج یک نظرسنجی جدیدنشان می دهد که آنها ترامپ و جمهوری خواهان را در بروز چنین اتفاقی مقصر می دانند. نظرسنجی مشترک روزنامه یو اس ای تودی و دانشگاه سافولک نشان می دهد که اکثر رای دهندگان آمریکا ( ۵۴ درصد) با تعطیلی دولت مخالف و فقط ۲۹ درصد با آن موافق هستند.

۴۳ درصد از آنها ترامپ و جمهوری خواهان و ۲۴ درصد دمکرات ها را در تعطیلی دولت مقصر می دانند و ۳۰ درصد به یک اندازه هر دو طرف را مقصر می دانند.

تعطیلی دولت درآمریکا این کشور را با بحرانی قریب الوقوع مواجه می کند که میلیاردها دلار به ضرر اقتصاد این کشور است.

ترامپ قرار است روز جمعه به مدت ۱۸ روز کاخ سفید را به منظور اقامت در تفریحگاه خود در «مارئه لاگو» در فلوریدا ترک کند.

یک منبع آگاه از برنامه ریزی کاخ سفید به شبکه خبری بلومبرگ گفته است که ترامپ تمایلی به اقدامات موقت یک یا هفته ای در تصویب بودجه به منظور جلوگیری از بسته شدن دولت در تعطیلات سال جدید میلادی ندارد.

ترامپ گفته با افتخار دولت را تعطیل می کند اما رسانه های آمریکا تاکید می کنند که پافشاری او اکنون وی را در انزوا قرار داده است و هر چند جمهوری خواهان در محافل علنی از طرح های او حمایت می کنند اما پشت پرده با آن مخالف هستند و می گویند ترامپ با این رویکرد خود ابزار مذاکره آنها با دمکرات ها را تضعیف کرده است.

در سیاست آمریکا، تعطیلی دولت وقتی به وجود می آید که کنگره یا رئیس جمهور نتوانند بر سر طرح تخصیص بودجه توافق کنند.

در این صورت دولت ارائه همه خدمات جز خدمات حیاتی را متوقف می‌کند. خدماتی که با وجود تعطیلی ادامه می‌یابند عبارتند از پلیس، آتش نشانی، خدمات ملی آب و هوایی، خدمات پزشکی، خدمات پستی، نیروهای مسلح و مدیریت ترافیک هوایی و نظام تأدیبی.

دولت فدرال آمریکا در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸(۲۹ دی ۹۶) نیز به دلیل موافقت نکردن کنگره آمریکا و اختلاف نظر بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها با لایحه بودجه پیشنهادی از طرف دولت ترامپ، تعطیل شد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۹ مهر ۱۳۹۲) اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است. بدین ترتیب دولت آمریکا تعطیل شد. این نخستین بار پس از هفده سال گذشته بود که عدم توافق دولت و کنگره بر سر لایحه بودجه باعث تعطیل خدمات دولتی شد.

کد خبر 425806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha