همشهری آنلاین: دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا که با دو هدف ایجاد انگیزه در میان هواداران ترامپ و ایجاد سردرگمی و سرخوردگی در میان لیبرال‌های آمریکا انجام شده گسترده‌تر از آن بوده است که تصور می‌شد.

ترامپ و پوتين

به گزارش دویچه وله، بر اساس تازه‌ترین گزارش سنای آمریکا که یک نسخه از پیش‌نویس آن به دست روزنامه "واشنگتن پست" رسیده است، همکاران یک شرکت روسی با دقت بسیار حمایت از دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی را برنامه‌ریزی کرده بودند.

به گزارش واشنگتن‌پست، همکاران این شرکت که "آژانس تحقیقاتی اینترنت" (Internet Research Agency) نام دارد و مقر آن در سن‌پترزبورگ است، نخست مشخصات و پروفایل و علائق کاربران آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی مختلف را تهیه کرده‌اند و به طور هدفمند پست‌های تبلیغاتی خود به سود ترامپ برای آنها ارسال می‌کرده‌اند.

قوه قضائیه ایالات متحده علیه شماری از همکاران این شرکت به اتهام تأثیرگذاری تبهکارانه بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور اقامه دعوا کرده است.

این گزارش سنا مبتنی است بر یک پژوهش گسترده و بررسی میلیون‌ها پست و پیام چندین ساله‌ی کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی تا اواسط سال ۲۰۱۷؛ داده‌هایی که شرکت‌های فیسبوک، توییتر و گوگل در اختیار نویسندگان این پژوهش قرار داده‌اند.

این گزارش از سوی پروژه تحقیقاتی "تبلیغات متکی بر کامپیوتر" دانشگاه آکسفورد و شرکت تحلیل شبکه‌ای "گرافیکا" تهیه شده است.

این پژوهش نشان‌می‌دهد که هدف از تمام تبلیغات روس‌ها، حمایت از حزب جمهوری‌خواه، به ویژه پشتیبانی از دونالد ترامپ و ترغیب شهروندان برای انتخاب او بوده است. از سوی دیگر تلاش می‌شده با ارسال پیام‌هایی برای کاربران جبهه‌ی لیبرال‌های مخالف ترامپ، در میان آنها سردرگمی و گمراهی ایجاد شود تا هواداران دموکرات‌ها را از رفتن به پای صندوق رأی بازدارند.

کد خبر 425795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha