همشهری آنلاین: دورترین جرم موجود در منظومه شمسی در فاصله ۱۸ میلیارد کیلومتر از خورشید کشف و از سوی اخترشناسان به نام Farout نامگذاری و معرفی شد.

دورترين جرم آسماني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این شئی که پیش‌تر VG۱۸ نام داشت، ۲۴ واحد نجومی دورتر از Eris است که پیش از این تصور می‌شد دورتر از آن در منظومه شمسی وجود ندارد. هر واحد نجومی معادل میانگین فاصله میان زمین و خورشید و حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. اریس ۹۶ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد و حالا فاراوت ۲۴ واحد نجومی یعنی ۳.۶ میلیارد کیلومتر از آن دورتر است.

کشف این جرم آسمانی حاصل همکاری مشترک اسکات شپرد از موسسه علوم کارنگی در واشنگتن، دیوید تولن از دانشگاه هاوایی و چاد تروخیو از دانشگاه آریزونای شمالی است و جزئیات آن روز دوشنبه در مانیتور پلنت سنتر اعلام شد. همین گروه امسال یک جرم آسمانی دیگر موسوم به گابلین کشف کرد که ۸۰ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد و تصور می‌شود تحت تاثیر یک سیاره بزرگ در لبه منظومه شمسی در مدار خود می‌گردد.

دانشمندان بر اساس میزان درخشش فاراوت تخمین زده‌اند باید حدود ۵۰۰ کیلومتر عرض داشته و کروی باشد. ضمن اینکه داشتن طیفی صورتی‌رنگ نشان می‌دهد سطح آن با یخ پوشیده شده است. فاصله این جرم آسمانی از زمین چنان زیاد و سرعت حرکت آن به قدری آهسته است که دانشمندان برآورد کرده‌اند بیش از هزار سال طول می‌کشد یک دور کامل گرد خورشید بزند.

کد خبر 425782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha