همشهری آنلاین: معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: باید آگاهی عمومی نسبت به آب را افزایش دهیم؛ آب یک مساله ملی است و نباید آن را سیاسی کنیم.

نهاونديان

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان، در کنفرانس اقتصاد آب در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: آب یک مساله حیاتی است؛ برای حل جنبه‌های اجتماعی و سیاسی آن باید بر جنبه اقتصادی آب تاکید کنیم.

وی ادامه داد: ابتکارهایی برای اقتصادی کردن فعالیت‌های مرتبط با بهره وری آب ارایه شده که نیازمند تاکید و تشویق هر چه بیشتر است؛ در صورتی که همه تصمیم واحد با همبستگی ملی در مورد آب بگیریم، حتما مشکل آب قابل حل خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه دلیل تنش‌های آبی تنها کاهش نزولات آسمانی نیست، گفت: بسیار از مشکلات به این دلیل است که طرف تقاضا را هوشمندانه مدیریت نکرده‌ایم. نهاوندیان اضافه کرد: بحث آب جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد؛ در این زمینه از آنجا که به ریشه‌ها نپرداخته ایم، این موضوع در برخی استان‌ها به مشکلات سیاسی تبدیل شده است؛ هرچه مشکل آب سیاسی شود، حل آن سخت‌تر خواهد شد.

نهاوندیان اضافه کرد: ما باید سرمایه گذاری در زمینه آب را اقتصادی کنیم؛ این فعالیت‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد؛ در آن صورت است که مشارکت بخش خصوصی را هم خواهیم داشت؛ امکان ندارد تنها با اتکا به منابع دولتی خیال کنیم که می‌توانیم مشکل آب را حل کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه، باید به طرف عرضه توجه داشته باشیم، اما عمده مساله طرف تقاضا است؛ در این بخش نمی‌توانیم به بخش کشاورزی بی‌توجه باشیم؛ این مساله اجتماعی ماست و درصد قابل توجهی از اشتغال در جامعه کشاورزی رخ می‌دهد؛ ما نمی‌توانیم احکامی وضع کنیم که وضع زندگی کشاورز به هم بخورد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری اظهار داشت: سیاست دولت در چند سال اخیر، استقبال از بخش خصوصی در پروژه‌های مدیریت بهینه آب بوده است؛ دولت در این زمینه مشوق‌های لازم را تامین کرده است و تاکنون ۳۵ قرارداد به شیوه‌های مختلف (بی. او. تی و آر. او. تی) به ارزش یک هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان منعقد شده است.

کد خبر 425776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha